Vi ska dränera kring vårt hus. Blir inte riktigt klok på vad vi ska använda, några förespråkar isodrän, pordrän och andra platonmatta med cellplast utanpå.
Ni som dränerat för några år sedan får gärna skriva vad ni använt för material, när dräneringen gjordes och vad ni fått för resultat.
Tack på förhand! Annika
Ni som dränerat för några år sedan får gärna skriva vad ni använt för material, när dräneringen gjordes och vad ni fått för resultat.
Tack på förhand! Annika
Administrator
· Skåne
· 7 851 inlägg
Vi dränerade och satte isodrän. Källarväggen blev torr igen.
Administrator
· Skåne
· 7 851 inlägg
Jag gissar på 2006 men är osäker.
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Förre ägaren dränerade ca 1991 med platon och frigolit utanpå. Det har fungerat bra. Det var en del fuktproblem innan dräneringen, enl. uppgift.
2015 anlitade vi en firma som dränerade vårt 110m2 hus med "fullstor" källare (även den 110m2 alltså).
Innan dess var det en del på en vägg där färgen vittrat - mätningar visade något förhöjd fukt på olika platser. Detta är nu inga problem. Vi har fått bättre inomhusklimat. Dock har vi gjort flera andra saker i huset, så det är svårt att säga exakt vad dräneringen skapat - mer än en trygghet ;-)
De använde något som kallas Optidrain och var certifierade av FuktSpärrTeknik AB.
Innan dess var det en del på en vägg där färgen vittrat - mätningar visade något förhöjd fukt på olika platser. Detta är nu inga problem. Vi har fått bättre inomhusklimat. Dock har vi gjort flera andra saker i huset, så det är svårt att säga exakt vad dräneringen skapat - mer än en trygghet ;-)
De använde något som kallas Optidrain och var certifierade av FuktSpärrTeknik AB.
Varför ska ni göra det? Vi köpte 2005 ett souterränghus i lättbetong byggt 1976 som en särskild besiktningsman påstod "stod i vatten", så vi grävde upp för att göra om dräneringen. Den befintliga från 1976 bestod av asfalt och utanpå det isolering av någon sort som jag inte minns. Vid kontroll visade det sig att muren var snustorr, men vi fick huset billigare...N Annika997 skrev:Vi ska dränera kring vårt hus. Blir inte riktigt klok på vad vi ska använda, några förespråkar isodrän, pordrän och andra platonmatta med cellplast utanpå.
Ni som dränerat för några år sedan får gärna skriva vad ni använt för material, när dräneringen gjordes och vad ni fått för resultat.
Tack på förhand! Annika
Vi använde Isodrän som muras på och sedan fibermatta och tillbaka med det uppgrävda jord/gruset. Det är väl lika torrt nu som förut, men avvattningen från taket tas om hand på ett bättre sätt till kommunens dagvattensystem. Tidigare gick det bara ner i marken en bit. Nu, tretton år senare, är det inget vi tänker på, men det är förstås skönt att det är gjort. Bortsett från regnvattenshanteringen är det nog ingen större skillnad, men nu vet vi hur det ser ut.
Att sätta isolering/frigolit UTANPÅ en platonmatta är nog något som det bör avrådas ifrån och jag tvivlar på att det står i rekommendationerna från de som säljer såna. Tekniken med fuktspärr typ platonmatta bygger på att det är en temperaturskillnad på in- och utsida mattan, där fukten från den varma källarväggen ska kondensera mot den kalla mattan och sedan rinna ner så att dräneringsrören ska ta hand om vattnet. Den funktionen upphör i princip om du sätter isolering utanför mattan och får samma temperatur på båda sidor.
Dränera/isolera källarväggar på huset.
Det kan man göra på olika sätt enligt nedanstående som är säkra tips.
- Gräva upp runt mur-ar borsta bort jord på väggarna.
- Gräva så djupt att ni kommer ca 1-2 decimeter under golvytan på källare golvet.
- Lägg nytt lager med skärv av småsten, lägg ny dränering ovanpå.
- Täck ytan ovanpå med dränerande sten av mindre sort.
- Täck vägg ytan med isolerande fuktskydd/dränerande såsom isodrän m.fl. sorter
- Sätt en "smutsduk" utanpå som kan förhindra smuts att komma in i porerna på fuktskyddet.
- Lägg platonmatta ovanpå den lagda dräneringen ut över den nya dräneringen en bit.
- Nu kan hela "gropen" som grävts fylla igen med massor som i sig inte behöver vara dränerande.
Allt beror på vad för sorts massor som tillfyllnaden består av samt övriga "jordlagret" består av
Viktigt att tänka på att massorna i sig inte behöver vara dränerande då isodrän med smutsskydd förhindrar massor att ta sig in
Man kan göra vid sida för sida samt vara observant så inte sidorna rasar in i den grävda gropen.
Då massorna behöver tid på sig att "sätta" sig bör man vänta att färdigställa ytorna.
Man skall inte använda en maskin för att packa jorden som är tillfylld
Dels kan källarväggen spricka med och att man tappar den "naturliga" dräneringen.
Lycka till att använda beprövad drännings och värme metod
Beträffande fukt i källare skall man alltid ha en installerad avfuktare i hus med källare.
Det bildas alltid fukt i källarehus, uppkomsten av fukt sker om inget annat via kondens/temperatur skillnader
Lycka till!
LEnnart
Det kan man göra på olika sätt enligt nedanstående som är säkra tips.
- Gräva upp runt mur-ar borsta bort jord på väggarna.
- Gräva så djupt att ni kommer ca 1-2 decimeter under golvytan på källare golvet.
- Lägg nytt lager med skärv av småsten, lägg ny dränering ovanpå.
- Täck ytan ovanpå med dränerande sten av mindre sort.
- Täck vägg ytan med isolerande fuktskydd/dränerande såsom isodrän m.fl. sorter
- Sätt en "smutsduk" utanpå som kan förhindra smuts att komma in i porerna på fuktskyddet.
- Lägg platonmatta ovanpå den lagda dräneringen ut över den nya dräneringen en bit.
- Nu kan hela "gropen" som grävts fylla igen med massor som i sig inte behöver vara dränerande.
Allt beror på vad för sorts massor som tillfyllnaden består av samt övriga "jordlagret" består av
Viktigt att tänka på att massorna i sig inte behöver vara dränerande då isodrän med smutsskydd förhindrar massor att ta sig in
Man kan göra vid sida för sida samt vara observant så inte sidorna rasar in i den grävda gropen.
Då massorna behöver tid på sig att "sätta" sig bör man vänta att färdigställa ytorna.
Man skall inte använda en maskin för att packa jorden som är tillfylld
Dels kan källarväggen spricka med och att man tappar den "naturliga" dräneringen.
Lycka till att använda beprövad drännings och värme metod
Beträffande fukt i källare skall man alltid ha en installerad avfuktare i hus med källare.
Det bildas alltid fukt i källarehus, uppkomsten av fukt sker om inget annat via kondens/temperatur skillnader
Lycka till!
LEnnart
Först och främst placera dränerings rör i nivå under betong plattan,
betong fungerar som en disktrasa och suger åt sig fukt så tänk på kapillär effekten i materialet under betongen,
nyare hus har alltid ett kapillär brytande grus under betongplattan vilket äldre hus sällan har,
dagvatten rör bör placeras ovanpå singel fyllning på dräneringsrör, detta för att minska risken för sättningar i fyllnads massorna.
Källarväggen rensas från asfalts skiktet , detta för att möjliggöra fuktvandring,
sedan minst 10 cm pordrän eller liknande,
fukt utfällning sker då istället i isoleringen och murväggen torkar upp, kyla och värme möts i isoleringen och där bildas kondens (ca 5+ från utsidan och inner tempen på andra sidan).
Enkelt frågor på det?
anders b
betong fungerar som en disktrasa och suger åt sig fukt så tänk på kapillär effekten i materialet under betongen,
nyare hus har alltid ett kapillär brytande grus under betongplattan vilket äldre hus sällan har,
dagvatten rör bör placeras ovanpå singel fyllning på dräneringsrör, detta för att minska risken för sättningar i fyllnads massorna.
Källarväggen rensas från asfalts skiktet , detta för att möjliggöra fuktvandring,
sedan minst 10 cm pordrän eller liknande,
fukt utfällning sker då istället i isoleringen och murväggen torkar upp, kyla och värme möts i isoleringen och där bildas kondens (ca 5+ från utsidan och inner tempen på andra sidan).
Enkelt frågor på det?
anders b
Både platon och fuktspärrteknik (delta black line) har beskrivningar där isolering placeras utanpå platonmattan.H Hammurajen skrev:Att sätta isolering/frigolit UTANPÅ en platonmatta är nog något som det bör avrådas ifrån och jag tvivlar på att det står i rekommendationerna från de som säljer såna. Tekniken med fuktspärr typ platonmatta bygger på att det är en temperaturskillnad på in- och utsida mattan, där fukten från den varma källarväggen ska kondensera mot den kalla mattan och sedan rinna ner så att dräneringsrören ska ta hand om vattnet. Den funktionen upphör i princip om du sätter isolering utanför mattan och får samma temperatur på båda sidor.
https://www.isola.se/produkter-sv-SE/grunder/platon-fuktskydd/system-platon-xtra/
http://www.fuktsparrteknik.se/wp-content/uploads/2018/06/Black_Line_webb.pdf
"Om du vill minska värmeförlusterna genom källarytterväggen eller höja väggens temperatur för att få en torrare vägg och bättre inomhusklimat kan du efter att ha monterat Black Line fuktspärrsmatta isolera med en lämplig markskiva. Skivorna fästs in mot Black Line fuktspärrsmatta med Quick Stick isoleringsinfästning."
Det viktigaste vid dränering och isolering är att hitta en bra och seriös entreprenör som kan sin sak. Kolla upp vilka entreprenörer andra runt om haft och vilken erfarenhet det har haft av respektive.
Hittar ni en sådan så löser det sig nog det andra med vilket materiel och metod som skall användas.
Själva så råkade vi för ca fem år sedan ut för ett riktigt "stolpskott" trots att det var via Villaägarnas Bra Byggare.
Det enda positiva för min del var att jag gick ner fem kilo i vikt men det har man ju tagit tillbaka nu.
Hittar ni en sådan så löser det sig nog det andra med vilket materiel och metod som skall användas.
Själva så råkade vi för ca fem år sedan ut för ett riktigt "stolpskott" trots att det var via Villaägarnas Bra Byggare.
Det enda positiva för min del var att jag gick ner fem kilo i vikt men det har man ju tagit tillbaka nu.
Jag har läst länkarna och måste säga att jag är lite förvånad över det som står. Känns lite otydligt och motsägelsefullt. Det finns ju vissa fysikaliska lagar som är svårt att komma undan.J jimmie.p skrev:Både platon och fuktspärrteknik (delta black line) har beskrivningar där isolering placeras utanpå platonmattan.
[länk]
[länk]
"Om du vill minska värmeförlusterna genom källarytterväggen eller höja väggens temperatur för att få en torrare vägg och bättre inomhusklimat kan du efter att ha monterat Black Line fuktspärrsmatta isolera med en lämplig markskiva. Skivorna fästs in mot Black Line fuktspärrsmatta med Quick Stick isoleringsinfästning."
Det finns två typer av fuktkällor som kan drabba en källarväg, inifrån och utifrån. Vill man enbart skydda sig mot den fukt som kommer utifrån, alltså från marken, så gäller det att ha ett tätt spärrskikt. Och att måla på asfalt eller tjära utanpå väggen är ett sätt att göra det.
Men fukt kan också komma inifrån. En uppvärmd källare innehåller fukt i luften. Och är det en gammal källare kan det komma fukt underifrån, både till inneluften och som vandrar från golv upp i väggarna. Vill man få bort den fukt som finns i väggen eller den som kommer inifrån så måste ju fukten, alltså vattnet, ta vägen någonstans. Och då finns i princip två alternativ, antingen att ventilera bort fukten eller kondensera den till vatten som sedan rinner ner och leds bort. Någon ventilation på utsidan dessa system finns ju inte då det sitter tätningslister upptill. Alltså ventileras fukten inte bort på utsidan väggen utan systemen ska ju bygga på att fukten kondenseras till vatten som rinner ner. Och detta oavsett om det är av typ Pordrän eller Platonmatta. I system av typen Pordrän sker kondenseringen i isolermattan och i Platonsystem sker kondenseringen på insidan den täta mattan. Men kondensering fås genom temperaturskillnad. Är det ingen temperaturskillnad sker ingen kondensering och fukten blir då kvar. Och då hade man lika gärna kunnat strunta i hela jobbet och låta tjärlagret vara kvar på källarväggen om det höll tätt.
I modernare konstruktioner bygger man med marktätskikt både under och bredvid och där är som regel problemet med fuktvandring underifrån mindre. Då kanske det kan räcka med att ventilera källarutrymmet inne för att få bort fukt från inneluften. Där kan då isolering av källaryttervägg fungera bättre. Men en äldre källare eller alla fall där fuktvandring underifrån riskerar att ske måste fukten fås bort från väggen och det kan i princip bara ske med fungerande dränering och system för kondensering genom temperaturskillnad. Detta hävdar jag inte sker om du sätter isolering utanpå den täta platonmattan.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Det är felaktigt påstående att det inte skulle vara att rekommendera, som redan påpekats går det utmärkt att sätta markisolering utanförH Hammurajen skrev:Att sätta isolering/frigolit UTANPÅ en platonmatta är nog något som det bör avrådas ifrån och jag tvivlar på att det står i rekommendationerna från de som säljer såna. Tekniken med fuktspärr typ platonmatta bygger på att det är en temperaturskillnad på in- och utsida mattan, där fukten från den varma källarväggen ska kondensera mot den kalla mattan och sedan rinna ner så att dräneringsrören ska ta hand om vattnet. Den funktionen upphör i princip om du sätter isolering utanför mattan och får samma temperatur på båda sidor.
platonmattan.
Vi dränerade om och isolerade 2013 med ignucell (isodrän-variant), mest för säkerhets skull innan altanbyggande och annat. Inga problem har uppstått, men idag hade jag antagligen valt Platon med utvändig isolering istället.
Vi körde Optidrain för 3 år sedan. Blev jättebra. Det är samma som Pordrän och Isodrän, men med Gore-Tex-liknande duk (kallas för Optiweb) istället för fiberduk. Dvs den andas utåt, men är tät inåt. Känns som ett bättre system rent logiskt, även om säkert effekten är identisk. Extremt stark duk dock, så känns väldigt betryggande .
Optidrain använde några egna skivor förut, identiska med Isodrän, men hade gått över till Pordrän när vi satte upp. Dvs det är bara duken som skiljer.
Vänta minst 1 år innan återfyllning oavsett vilket system ni väljer. Marken sjunker rejält oavsett hur mycket ni packar.
Optidrain använde några egna skivor förut, identiska med Isodrän, men hade gått över till Pordrän när vi satte upp. Dvs det är bara duken som skiljer.
Vänta minst 1 år innan återfyllning oavsett vilket system ni väljer. Marken sjunker rejält oavsett hur mycket ni packar.