13 130 läst · 21 svar
13k läst
21 svar
Ni som byggt garage och likande. Hur gick det sen med ev värdering??
Förmodligen ökar inte värdet på fastigheten lika mycket som det kostar att bygga garaget, om du inte bygger ett jättegarage med dörrhandtag i guld etc. . Jag skulle nog räkna med max 50% av byggkostnaden för garaget, vilket förmodligen är högt. Min erfarenhet är att man värderar ett nybyggt hus utan garage som ett hus med garage, för du fick väl inte 150 000 kr avdrag på värderingen av det nybyggda huset bara för att det saknades garage?!souba skrev:Men tillbaka till frågan: Ja, det är såklart beroende på var hur osv. Tänkte bara på om någon hade ett ex på hur det ser ut runt om i landet. Har idag ett nybyggt hus och ett litet topplån som jag kan höja upp så det täcker in garagebygget, Sen räknar jag inte med att få en värdering så allt går i botten men vad bör va realistiskt? Bor på liten ort men med stor efterfrågan på hus.
Beroende på om du gör jobbet själv eller köper in så kanske värdering/byggkostnad följs åt.
Ett nybyggd/snickarbyggt dubbelgarage tenderar väl lätt att hamna på +300'.
Kan även nämna att vårat husvärde höjdes av garaget.
Dock var en mäklare som var dit och kollade inför värdering 'bekymrad' över varför det det var så fullt med byggmaterial i garaget '-här får du ju inte nån bil...?' och '-vad ska du ha garaget till eg..?' - som om det skulle påverka värdet, mäklare...
Ett nybyggd/snickarbyggt dubbelgarage tenderar väl lätt att hamna på +300'.
Kan även nämna att vårat husvärde höjdes av garaget.
Dock var en mäklare som var dit och kollade inför värdering 'bekymrad' över varför det det var så fullt med byggmaterial i garaget '-här får du ju inte nån bil...?' och '-vad ska du ha garaget till eg..?' - som om det skulle påverka värdet, mäklare...
Jag kan förstå att värdet på ett hus förblir mer eller mindre opåverkat efter en omdränering. En sådan gör man oftast när man har problem och det får långt ifrån alla som får det.
Inte alla bryr sig eller om lite fukt i en ren källare, jag känner till flera hus byggda på tex 70talet med lällare som fortfarande är snutorra och orörda.
Inkoppling av kommunalt V/A borde ändå höja värdet tycker jag! Och det är precis vad jag har gjort i höst. Jag kan tänka mig att många känner sig mycket tryggare att ha kommunalt V/A som innebär bra funktion, inget underhåll och "oändlig" tillgång till rent vatten.
Garage borde också höja värdet tycker jag men kan precis som tidigare skrivit inse att det beror på var man bor. Jag tror många är beredda att höja budet en slant om det finns ett redigt garage på tomten.
Mvh
Inte alla bryr sig eller om lite fukt i en ren källare, jag känner till flera hus byggda på tex 70talet med lällare som fortfarande är snutorra och orörda.
Inkoppling av kommunalt V/A borde ändå höja värdet tycker jag! Och det är precis vad jag har gjort i höst. Jag kan tänka mig att många känner sig mycket tryggare att ha kommunalt V/A som innebär bra funktion, inget underhåll och "oändlig" tillgång till rent vatten.
Garage borde också höja värdet tycker jag men kan precis som tidigare skrivit inse att det beror på var man bor. Jag tror många är beredda att höja budet en slant om det finns ett redigt garage på tomten.
Mvh
Vad gäller värdering är det väl inte svårare än att ta dit ett par mäklare som får värdera huset med dagens standard och sedan en värdering med hänsyn till vad ett garage ev. skulle göra för skillnad?
Vi tog mäklare på vårt hus nu för att se vad huset blir värt med nyrenoverat badrum/tvättstuga och fick då en summa som vi kunde jämföra mot våra nuvarande lån och renoveringskostnaden. Inga problem att låna till det då beräknat marknadsvärde efter renovering blev ett par hundra tusen över lånet vi har Samma förfarande borde ju gälla med garaget som utgångspunkt kan man tycka.
Huruvida ett garage ökar betalningsvilligheten hos folk är nog delat... Vi som pysslar mycket och håller på vill så klart ha ett redigt garage att fnula i men alltför många människor är inte så , och för dem är ett garage inte alltid ett plus utan bara en extra byggnad som kräver underhåll och genererar kostnader....De är nöjda att ha klipparen under en presenning, lite verktyg i en bod och bilen ute året om ;-)
Vi tog mäklare på vårt hus nu för att se vad huset blir värt med nyrenoverat badrum/tvättstuga och fick då en summa som vi kunde jämföra mot våra nuvarande lån och renoveringskostnaden. Inga problem att låna till det då beräknat marknadsvärde efter renovering blev ett par hundra tusen över lånet vi har Samma förfarande borde ju gälla med garaget som utgångspunkt kan man tycka.
Huruvida ett garage ökar betalningsvilligheten hos folk är nog delat... Vi som pysslar mycket och håller på vill så klart ha ett redigt garage att fnula i men alltför många människor är inte så , och för dem är ett garage inte alltid ett plus utan bara en extra byggnad som kräver underhåll och genererar kostnader....De är nöjda att ha klipparen under en presenning, lite verktyg i en bod och bilen ute året om ;-)
Redigerat:
Liknande trådar
-
Ventilation till nybyggt garage? Mini-FTX + LLVP?
Ventilation -
Att bygga sig ett snickeri - långsam byggtråd om omvandling av garage
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Uppvärmning 30 kvm vidbyggt garage
Värme allmänt -
Felaktig tomtgräns på ritning lett till garage på grannens tomt (byggt 1978)
Juridik -
Värdeökning vid nybyggt garage
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.