Jag köpte en begagnad Flex Ge7 för några tusningar. Snacka gamechanger! Man kladdar på lite spackel, remsor och slipar av. Kan varken bli enklare, snabbare eller bättre. Så om du ens funderar, köp en!
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
D
Det har regnat giraffer på mig.

Dels hörde en medlem av sig och erbjöd mig en giraff helt gratis mot avhämtning. Vilken hjälte! Jag var på väg dit när jag sprang på grannen som visade sig ha en som jag kan låna. Så idag tänkte jag prova att slipa med giraff, bara för att testa.

Vad är en bra kornstorlek? Fanns 120 och 240 i grannens paket som jag kunde få använda.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Trevligt! Slipa så grovt du kommer undan med. Det är lite olika beroende på om det är för takfärg med roller, tapetsering eller målning av bredspacklad vägg i ströljus. Finaste kornstorlek bara på sista slipningen.
 
D
Ja det skulle jag sagt såklart. Skarvspacklat.

Provar fint papper direkt då, är inte mycket som ska bort och kan byta till 120 om det går för långsamt.
 
D
Det var svårare och tyngre än jag trodde att rida giraff. Slipade tak och väggar, där det var horisontella eller vertikala ytor gick det ganska bra. Snedtaket och sovalkoven var utmanande och maskinen var lång så blev ett jävla meck. Grävde ner maskinen på några ställen och den hamnade i obalans vid något tillfälle. Slipade alldeles för mycket på något ställe så fick lägga på ett nytt lager spackel. Ingen succé alltså, men ingen katastrof heller.

Förstår dock att dessa uppskattas, var oerhört effektiv och när det blev bra blev det perfekt. Ska prova även i nästa rum men då med en mindre/teleskopisk hyrmaskin.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det var svårare och tyngre än jag trodde att rida giraff. Slipade tak och väggar, där det var horisontella eller vertikala ytor gick det ganska bra. Snedtaket och sovalkoven var utmanande och maskinen var lång så blev ett jävla meck. Grävde ner maskinen på några ställen och den hamnade i obalans vid något tillfälle. Slipade alldeles för mycket på något ställe så fick lägga på ett nytt lager spackel. Ingen succé alltså, men ingen katastrof heller.

Förstår dock att dessa uppskattas, var oerhört effektiv och när det blev bra blev det perfekt. Ska prova även i nästa rum men då med en mindre/teleskopisk hyrmaskin.
Viktigt att köra balanserat sug i dammsugaren när man kör giraff. Det hjälper till att "hålla" uppe den.
 
D
R Robert-san01 skrev:
Viktigt att köra balanserat sug i dammsugaren när man kör giraff. Det hjälper till att "hålla" uppe den.
Maxade min dammsugare men tyckte inte den sög fast som jag föreställt mig, fick hålla upp den för egen kraft. Öm i överarmen nu. :D Ska prova med en annan dammsugare, det stod Festool på giraffen så där ligger inte felet...

Misstänkt det är dåligt flöde ett tag i min, hört att folk kan parkera Abranet-handslipen på väggen, det kan inte jag.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Maxade min dammsugare men tyckte inte den sög fast som jag föreställt mig, fick hålla upp den för egen kraft. Öm i överarmen nu. :D Ska prova med en annan dammsugare, det stod Festool på giraffen så där ligger inte felet...

Misstänkt det är dåligt flöde ett tag i min, hört att folk kan parkera Abranet-handslipen på väggen, det kan inte jag.
Du behöver en rätt kraftig grov/bygg dammsugare när du kör giraff. Helst en som är gjord för slipning då de har bättre filter och större påsar.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Du behöver en rätt kraftig grov/bygg dammsugare när du kör giraff. Helst en som är gjord för slipning då de har bättre filter och större påsar.
Har en pullman s25, tror du den är bra nog eller behöver jag kraftigare?
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Har en pullman s25, tror du den är bra nog eller behöver jag kraftigare?
Ser ut att vara lite på gränsen. Men se till att filtret är rent och påsen inte för full så ska det ändå funka rätt bra med den.

Rekommenderar Abranet nät då det inte sätter igen lika mycket som vanligt papper, även det har hål.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Bästa med giraff är att man koppla den till dammsugare = mindre damm..
Det trista är att vanlig hemmadamsugare inte fixar dammet utan det hamnar i motorn som blir kass, fort som bara den. Köp en billig på Biltema o skrota den efter jobbet, då mår du bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.