MultiMan
S Solimelo skrev:
400v och 800 watt var elementet, ett annat fungerande var också 400v.

Fasen, då lutar det åt att elementet gjort sitt? Är över 5 år gammalt.
5 år är ingenting normalt sett. Mina Adax är 15 och fungerar/ser ut som nya. Visserligen gjordes de i Norge innan Adax flyttade allt till låglöneländer ungefär när Neo kom.

Du får mäta först och se vilka spänningar som finns, annars är det omöjligt att anta något om elementets skick.
 
Hej!

ok, då ska jag fixa fram verktyg för att kunna mäta spänningen. Tack för svar.
 
Bono_R Bono_R skrev:
Hej
Är inte elementet inkopplat med hjälp av en kopplingsbox ? ex.vis en sån här [länk]
I såfall bör det sitta en kontakt i elementet som passar "om du vill byta elementet själv
/B
hm, lite osäker på om det är en sådan. Ska ta en bild och visa hur det ser ut bakom imorgon!
Tack
 
MultiMan MultiMan skrev:
5 år är ingenting normalt sett. Mina Adax är 15 och fungerar/ser ut som nya. Visserligen gjordes de i Norge innan Adax flyttade allt till låglöneländer ungefär när Neo kom.

Du får mäta först och se vilka spänningar som finns, annars är det omöjligt att anta något om elementets skick.
förresten, är dina 400v och blir ändå varma?
 
MultiMan
400V eller 230V (Volt, kommer från Alessandro Volta) har inget att göra med om element blir varma eller inte, var har du hört det? Köper man ett 400V element och ansluter till 230V (fel givetvis) så får man bara runt 1/3 av effekten, så det blir inte bra men inte helt kallt heller.

Ja, eftersom jag hade fördraget 400V med 2 faser i olika grupper så behöll jag det när jag köpte nya element.
 
MultiMan MultiMan skrev:
400V eller 230V (Volt, kommer från Alessandro Volta) har inget att göra med om element blir varma eller inte, var har du hört det? Köper man ett 400V element och ansluter till 230V (fel givetvis) så får man bara runt 1/3 av effekten, så det blir inte bra men inte helt kallt heller.

Ja, eftersom jag hade fördraget 400V med 2 faser i olika grupper så behöll jag det när jag köpte nya element.
Tack för info, jag tänkte mer på själva märket och de elementen, om de blir varma eller helt enkelt är sånna som knappt värmer. Men då vet jag att nått är struligt. Tack
 
MultiMan
Moderna element har oftast en lös värmeslinga med kylflänsar inuti för att utsidan ska vara sval, till skillnad från äldre där själva plåten var värmespridaren. Så att hålla handen på utsidan av ett modernt element säger inte mycket om hur stor effekt det avger, om det var det du menade.

Hur mycket ett element värmer beror på effekten gånger tiden det är i gång (gångtid beror på termostatens inställning).
 
1) Kolla matningsspänningen till radiatorn
2) Kolla om det finns ett överhettningsskydd som har löst ut. Läs i manualen.
 
MultiMan
@ClasseClas Bra tänkt med överhettningsskydd, glömmer alltid det eftersom jag aldrig råkat ut för det problemet själv. Dock säger manualen till Adax Neo att överhettningsskyddet är automatiskt och återställs av sig självt efter troligtvis 15 minuter om jag förstår den rätt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
@ClasseClas Bra tänkt med överhettningsskydd, glömmer alltid det eftersom jag aldrig råkat ut för det problemet själv. Dock säger manualen till Adax Neo att överhettningsskyddet är automatiskt och återställs av sig självt efter troligtvis 15 minuter om jag förstår den rätt.
OK, i sånt fall är det matningsspänningen som är kvar att undersöka. Annars är nog radiatorn defekt.
 
Om det är plug-and-playkontaker så kan man testa att byta plats på två radiatorer.
 
S Solimelo skrev:
hm, lite osäker på om det är en sådan. Ska ta en bild och visa hur det ser ut bakom imorgon!
Tack
Nu är vi nyfikna, hur ser det ut bakom ditt element :p
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Nu är vi nyfikna, hur ser det ut bakom ditt element :p
/B
Haha! Svårt hinna med när en ettåring inte ger mig många minuter över.

så ser det ut bakom, är det där jag kollar spänningen?

i vita boxen menar jag förstås, inte när nätverkskabel sätts i haha.
 
  • En vit nätverksdosa bredvid en dubbel eluttag ovanför ett vitt skrivbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit elbox på vägg med lister och tapet, kabel dragen nedåt mot golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Man måste skruva bort locket till anslutningsdosan för att kunna mäta spänningen. Man ska då ha en bra och klassad spänningsmätare, vara el-kunnig och definitivt inte ha barn i närheten.
 
J Josth skrev:
Man måste skruva bort locket till anslutningsdosan för att kunna mäta spänningen. Man ska då ha en bra och klassad spänningsmätare, vara el-kunnig och definitivt inte ha barn i närheten.
jaha ok, då är frågan att anlita en elektriker och kostnaden på det jämfört med nytt element för runt 1000 lappen.. tack för svar

förresten, om jag köper nytt element känns det som att det är svårt att koppla in också? Med tanke på dosan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.