81 149 läst · 263 svar
81k läst
263 svar
Neka kontanttillträde
Jag har bra koll på varför bankerna gör som de gör då jag jobbat utomlands i länder dit de inte skickar pengar öht. De är ålagda detta, men framförallt riskminimerande. Skickar de pengar till ”fel” ställe går pengarna genom USA och konverteras till USD. De kan då förlora rätten att handla med USD.P paralun skrev:Jo men alternativet är ju helt förödande för all rättsäkerhet i demokratier med fritt flöde av svarta oftast kriminella pengar.
Vi är ju medlemmar sedan länge i FATF och oavsett partifärg så är det väl ingen som infrågasätter det inkl resulterande svensk lagstiftning. "Follow the money" har då alla insett vara en mycket viktig lösning.
[länk]
Jag kan väl själv svära över när kundkännedomsfrågorna dyker där jag har mina pengar men det är ju bara att fylla i, sen noterar jag att frågorna blivit alltmer detaljerade och det är ju realtivt enkelt för en bank att se om en kund inte svarar sant.
Rättssäkerhet i det här fallet handlar om att staten inte tillvaratar dina intressen om bankerna exempelvis är övernitiska (som i mitt eget fall). Du kan alltså inte klaga på ett enkelt sätt till oberoende instans om de gör fel. Du får ju inte ens reda på vad det är som fryser dina tillgångar.
Jag skrev snarare lite för mkt i min kundkännedom och då blev de helt överjävliga och jagade bekräftelse på fakta som lätt kunnat verifieras genom Google (vilket de anger som metod).
Bankerna gör kontrollfrågor i samband med kundkännedomsundersökningen.N Nilsson i Boda skrev:
Bankerna gör kontrollfrågor i samband med kundkännedomsundersökningen.N Nilsson i Boda skrev:
Tyvärr fungerar det inte så. Och för den enskilde kan det leda till stora problem om det krånglar.P paralun skrev:Jo för att citera den gode Leif GW, "Får vi bara "nöta på" så blir det nog bra".
Sen ser jag i sak det inte särskilt betungande att en bank behöver "kundkännedom". Jag tror det inte är särskilt många fall i det stora hela där det blir stopp och det mesta löser sig sannolikt med att kommunicera med banken inkl ett personligt besök om det behövs för att reda ut oklarheter.
Det är de banker som finns i familjen. Hittade diverse sammanställningar när jag shoppade runt efter en alternativ bank förra året, men de stämmer inte så bra, så man får kika på bankernas individuella hemsidor.Alfredo skrev:
Ser nu att HB är 12 000 kr / 4 dagar, så det var ju betydligt mer generöst. De kanske har höjt...?
https://seb.se/privat/betalningar-konton-och-kort/kreditkort-och-bankkort/uttagsgranser-for-kort
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/vardagstjanster/konton-och-betalningar/kontanter
Då gör jag det och tycker mig få fram dessa gränser just nu.C cpalm skrev:
SEB
Detta ger max 40 tkr / 30 dagar.
SHB
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta ger 96 tkr / 29 dagar, om nu SHB och jag räknar på samma sätt.
Swedbank
Detta ger 75 tkr / 29 dagar, om nu Swedbank och jag räknar på samma sätt.
Sen ska man observera att i alla fall för vissa av dessa banker gäller gränsen per kort och inte per kund så har man flera kort ökar möjligheterna till uttag. Dessutom kan man vara kund i många banker så visst kan man ta ut ganska mycket kontanter om man vill även med gränserna ovan.
Sen är det ju en helt annan sak vilka "ej offentliga" gränser som startar diverse varningsklockor om man sätter igång att fylla sin madrass...
Ja jo, håller med om att den som är enträgen kan få ut även större kontantbelopp med tiden den vägen, åtminstone teoretiskt. Kanske inte så praktiskt dock om man skall köpa ett hus eller en dyr bil? Säljaren lär ju knappast uppskatta att man behöver några månaders respit för att få ut cash? 😀Alfredo skrev:
Det kanske inte är problem att hitta en säljare som tar emot, däremot när säljaren ska sätta in beloppet så blir det nog stora problem att få in dom på ett konto. Annars blir det många vändor att sätta in dom i en insättningsautomat. Och blir det många stora insättningar, kommer säkert problemen som ett skott via telefon eller info om att nu är det stopp, vi ska veta var pengarna kommer ifrån, innan du får sätta in mer.Alfredo skrev:
Skrivis mycket i tråden om bankernas oinskränkta makt att trilskas med större belop, även mellan egna konton. Sanlöst med den makten dom har och ingen återvändo på skiten dom håller på med.
Jag gjorde nyligen ett kontant tillträde, efter många turer med olika banker fick jag hjälp av Handelsbanken. Mot en ersättning(4500 kronor) undersökte de vart pengarna kom ifrån, och genomfördes affären i Tambur. Flera av de andra banker jag var i kontakt med verkade inte erbjuda denna tjänst, eller så var de inte informerade att de erbjöd denna tjänst.Claes Sörmland skrev:Jag har också köpt bostadsrätt med kontanttillträde 2019. Fick veta om datasystemet Tambur av mäklaren av en slump och sen lyckades jag mobilisera Nordea att betala ut mina köpepengar via Tambur vid tillträdet. Jag har också köpt fastighet med banköverföring och där förde jag över pengarna dagarna före tillträdet till mäklarens klientmedelskonto. Det var inga miljoner och jag tror inte det hindrande systemet Tambur var på plats då.
Inte helt lätt att förstå din fråga. Men jag tolkar den så att du vill betala kontantinsatsen med kontanter. Alltså ett belopp i storleksordningen flera hundra tusen. Banken har en mycket tydlig skyldighet att kräva en vattentät beskrivning av varför du har så mycket kontanter. Eftersom knappast någon sparar belopp i den storleksordningen som kontanter så är det bara bra att banken nekar. Du skriver att det är lön du har sparat. Men då måste du självklart visa hur du har kunnat leva och betala mat och husrum utan att använda lönen.Filjan skrev:Hej,
Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?
Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?
Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.
Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Det mest obegripliga i din fråga är hur du kan tro att en bank ska ta emot så stora belopp i kontanter. Jag kan inte ens sätta in 50.000 i kontanter på mitt eget konto utan att väldigt tydligt bevisa var de kommer ifrån.
Kontanttillträde betyder oftast inte att man har pengarna som kontanter utan att man har pengarna på bankkonto och vill använda dem istället för att ta lån.S Saxdaling skrev:Inte helt lätt att förstå din fråga. Men jag tolkar den så att du vill betala kontantinsatsen med kontanter. Alltså ett belopp i storleksordningen flera hundra tusen. Banken har en mycket tydlig skyldighet att kräva en vattentät beskrivning av varför du har så mycket kontanter. Eftersom knappast någon sparar belopp i den storleksordningen som kontanter så är det bara bra att banken nekar. Du skriver att det är lön du har sparat. Men då måste du självklart visa hur du har kunnat leva och betala mat och husrum utan att använda lönen.
Det mest obegripliga i din fråga är hur du kan tro att en bank ska ta emot så stora belopp i kontanter. Jag kan inte ens sätta in 50.000 i kontanter på mitt eget konto utan att väldigt tydligt bevisa var de kommer ifrån.
En fördel om du läser lite mer än #1 innan du svarar.S Saxdaling skrev:Inte helt lätt att förstå din fråga. Men jag tolkar den så att du vill betala kontantinsatsen med kontanter. Alltså ett belopp i storleksordningen flera hundra tusen. Banken har en mycket tydlig skyldighet att kräva en vattentät beskrivning av varför du har så mycket kontanter. Eftersom knappast någon sparar belopp i den storleksordningen som kontanter så är det bara bra att banken nekar. Du skriver att det är lön du har sparat. Men då måste du självklart visa hur du har kunnat leva och betala mat och husrum utan att använda lönen.
Läs vad TS skriver i #7 (banköverföring, INTE fysiska kontanter) så hade du sluppit skriva ditt inlägg och tråden hade sluppit ännu ett nonsensinlägg.