10 910 läst · 50 svar
11k läst
50 svar
Negativt kultryck.....?
Det som framförallt händer är att det blir för litet anliggningstryck på framdäcken. Detta betyder i sin tur att den friktionskraft som behövs mot vägbanan för att styrning och bromsning skall bli effektiva minskar radikalt. Det blir i princip som att köra med framdäcken på is.
Tog körkort när jag var 20, då hade jag jobbat i ett halvår redan.Korvgubbe skrev:
Firmabilen o släpet fanns redan, firman bara väntade på körkortet. Så dagen efter fick jag åka o hämta material, gips 1200x2400x13 samt reglar 45x95x4550 ... Bara att gör det, o inte va ja speciellt nära medelålder heller..
Kan bidra med en miss jag gjorde nyligen som andra kanske kan ta lärdom av...
Har en pick-up kapell för handla på brädgård och åka till ÅVC. Hade fyllt i botten när kom till OSB-skivorna med conti-finish, så de kom högst upp. Spännband på tvärs över och rejält tryck på bandet, de är ju hala, skivorna, men tänkte att bilen ändå inte har någon accelererationsförmåga och i sidled och framåt är det ju kapell. Ut från brädgården och fram till ett stopp vid en huvudled där jag skall svänga vänster. Svänger ut vänster och hör ett vuuushj, tittar i spegeln och ser OSB skivor fördelade över hela vägen. Det var lite svettigt att springa mellan bilar och samla skivor en varm sommardag...
Centrifugalkraften i svängen fick troligen skivorna i mitten av högen att åka ut och när trycket då släppte åkte resten med.
Så även en bil som inte kan skapa större linjär accelereration framåt kan få till det i en sväng.
Har en pick-up kapell för handla på brädgård och åka till ÅVC. Hade fyllt i botten när kom till OSB-skivorna med conti-finish, så de kom högst upp. Spännband på tvärs över och rejält tryck på bandet, de är ju hala, skivorna, men tänkte att bilen ändå inte har någon accelererationsförmåga och i sidled och framåt är det ju kapell. Ut från brädgården och fram till ett stopp vid en huvudled där jag skall svänga vänster. Svänger ut vänster och hör ett vuuushj, tittar i spegeln och ser OSB skivor fördelade över hela vägen. Det var lite svettigt att springa mellan bilar och samla skivor en varm sommardag...
Centrifugalkraften i svängen fick troligen skivorna i mitten av högen att åka ut och när trycket då släppte åkte resten med.
Så även en bil som inte kan skapa större linjär accelereration framåt kan få till det i en sväng.
OSB-skivor är lömska!
Jag brukar surra ihop dom separat innan jag lastar mer på dom. Det började jag med efter att detta lass nästan lastat av sig självt på garageuppfarten.
Av någon anledning valde jag att lossa surrningen (och i detta fall var virket surrat separat på skivorna, men skivorna var inte surrade i bunt) innan jag backade in på uppfarten (nedfarten!) till garaget och på vägen ner började hela lasset glida av.....
För att slippa skivhögar som glider brukar en halv loopsurrning funka bra (=över, under över) med kraftiga band.
Jag brukar surra ihop dom separat innan jag lastar mer på dom. Det började jag med efter att detta lass nästan lastat av sig självt på garageuppfarten.
Av någon anledning valde jag att lossa surrningen (och i detta fall var virket surrat separat på skivorna, men skivorna var inte surrade i bunt) innan jag backade in på uppfarten (nedfarten!) till garaget och på vägen ner började hela lasset glida av.....
För att slippa skivhögar som glider brukar en halv loopsurrning funka bra (=över, under över) med kraftiga band.
Redigerat:
För att förtydliga bilden lite, vart ju rätt dålig kvalité. Han har inte surrat eller spänt fast skivorna alls utan håller dem med handen genom fönstret. När han skulle iväg i korsningen tog han det väldigt lugnt om man så säger.dsub skrev:
Produkter som diskuteras i tråden