5 245 läst · 24 svar
5k läst
24 svar
Nedisat jordvärmepumpsystem
För då blir förågningen låg (lågt tryck på lågtrycksidan = låg temperatur= minusgrader = is) samt att kondenseringen inte kommer upp i temp = du får inte ut någon värme i andra ändan.roland53 skrev:
Hur varm är hetgasen? (det tunnare röret ut från kompressorn som inte är isolerad) Denna kan bli över 100C så passa dig
Beror på vad den är inställd på. Men vad är temperaturen på brinet. Är det runt nollan måste man ju köra en lägre förågning för att få ut någon värme. Alltså en förågning på minusgrader och då bildas det is
Bild 4 visar pressostaterna. Ser inte vad den nedre är inställd på tyvärr.
Bild 4 visar pressostaterna. Ser inte vad den nedre är inställd på tyvärr.
Redigerat:
Många frågor på en gång här. Jag återkommer med fler svar. Först.
När man mäter tempen på utsidan av kranarna på rören ut ut huset, så får jag 11 respektive 7 grader. Sen får man antagligen räkna av någon grad från det eftersom jag mätte på utsidan.
Nuvarande jordslangen är 600 meter. Den grävdes ner med bredskopa - gissar att det gör att det är 1-2 meter emellan slangarna i det 300 meter långa diket.
Huset är på 250 kvadrat, är välistolerat har treglasfönster överallt och har ordentligt dimensionerat inre system med radiatorer. De som varit här har alla intygat att det är tilltaget för att kunna hålla tropiskt klimat om det bara skulle hänga på det.
Titta man på pumpen så är detta produktbladet.
Inatt var det nere på -16 utomhus och den jobbar på rätt bra men innetemperaturen imorse var 16 grader så... Jag vågar inte riktigt stressa den med att försöka få ut mer värme idag men kanske senare i veckan när temperaturen börjar gå uppåt.
När man mäter tempen på utsidan av kranarna på rören ut ut huset, så får jag 11 respektive 7 grader. Sen får man antagligen räkna av någon grad från det eftersom jag mätte på utsidan.
Nuvarande jordslangen är 600 meter. Den grävdes ner med bredskopa - gissar att det gör att det är 1-2 meter emellan slangarna i det 300 meter långa diket.
Huset är på 250 kvadrat, är välistolerat har treglasfönster överallt och har ordentligt dimensionerat inre system med radiatorer. De som varit här har alla intygat att det är tilltaget för att kunna hålla tropiskt klimat om det bara skulle hänga på det.
Titta man på pumpen så är detta produktbladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inatt var det nere på -16 utomhus och den jobbar på rätt bra men innetemperaturen imorse var 16 grader så... Jag vågar inte riktigt stressa den med att försöka få ut mer värme idag men kanske senare i veckan när temperaturen börjar gå uppåt.
Det finns ett synglas på kylmediasystemet (sista bilden);
Kolla om det bubblar i glaset efter att kompressorn har gått en stund (>3-5 min), om så är det för lite gas.
eller att torkarfiltret som sitter ovanför är igensatt.
Du verkar ha bra temp på brinet, så det verkar som kompressorn inte plockar ut värme som finns i brinet.
Kolla om det bubblar i glaset efter att kompressorn har gått en stund (>3-5 min), om så är det för lite gas.
Du verkar ha bra temp på brinet, så det verkar som kompressorn inte plockar ut värme som finns i brinet.
Hej!
Under dagen var någon där hemma lite frysen och drog upp elpatronen samt diskmaskin och ugnen, så nu står pannan avstängd och proppen för fasen är bytt. Fel-lampan går på direkt när man slår på strömmen, så jag kan inte mäta på något idag. Jag kan däremot ge bättre bilder på pressostaterna.
På vredet står det "COLDER".
Under dagen var någon där hemma lite frysen och drog upp elpatronen samt diskmaskin och ugnen, så nu står pannan avstängd och proppen för fasen är bytt. Fel-lampan går på direkt när man slår på strömmen, så jag kan inte mäta på något idag. Jag kan däremot ge bättre bilder på pressostaterna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På vredet står det "COLDER".
Pumpen har R407C så det kan ta över 10min innan man kan se om den går bra.roland53 skrev:Det finns ett synglas på kylmediasystemet (sista bilden);
Efter att studerat bild 4 i inlägg # 1 måste jag tillstå att n1zz3 nog har rätt. Skalan är graderad i grader celsius vilket indikerar en termostat.roland53 skrev:
Kan därför mycket väl vara för varmvatten inställning?
Om vi kunde få en närbild på framsidan av den understa pressostaten kanske det kunde klargöra om HT och LP inställningar är korrekta.