Har varit några gånger på Serifos och tror mig veta var det ligger på sydöstra delen inte långt från hamnbyn, ni ser ett kapell på en halvö med jättefin sandstrand på en av bilderna.
 
P pmd skrev:
Ett sånt här hus kan nog medföra en del dräneringsproblem med rätt (läs "fel") sorts mark.
Ligger på toppen av berget och 9 månader om året knappast något regn.
Grekerna är vana att bygga i bergen ute på öarna. ;)
 
Får mig att tänka på hotel snäck
 
najs
 
Gillar verkligen huset och det mesta av interiören. Men vilken domedagsstämning man får av miljön runtomkring...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Gillar verkligen huset och det mesta av interiören. Men vilken domedagsstämning man får av miljön runtomkring...
Större delen av Serifos är så idag men det finns mängder med terraserade delar som användes när det var ett lite annat klimat.
 
P
A AndersS skrev:
Ligger på toppen av berget och 9 månader om året knappast något regn.
Grekerna är vana att bygga i bergen ute på öarna. ;)
Där det aktuella huset ligger lär det inte vara några problem, nej, men på annan slags mark kan det nog bli besvärligt.
 
P pmd skrev:
Där det aktuella huset ligger lär det inte vara några problem, nej, men på annan slags mark kan det nog bli besvärligt.
Jasså, det säger du?! Det var en riktig pessimistanalys deluxe. Man tackar.
 
P
Jag vill bara varna all er här som planerar att bygga ett sånt här hus i sydvästra Sverige, t.ex. i Surte. :)
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det det här du tänker på?

[bild]
Eller detta?

d1c388e555c0b29cb61ac56d98fffe0f.jpg
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
I alla fall, spännande hus. Håller med en föregående talare om att man blir nyfiken på att se det inrett också.

Håller också med en annan föregående talare att det vore ett perfekt näste för en bondskurk. En hiss ner till en dold grotthamn med en ubåt utrustad med högteknologiska vapen, samt en labbvåning i berget där man låtsas utföra något slags världsviktig forskning som täckmantel, medan man egentligen framställer biologiska supervapen. Sen är vi hemma!
 
För mer roliga hus som inte är från sverige kan jag tipsa om:

https://www.contemporist.com/
https://www.archdaily.com/

Vad gäller spännande hus är Utmaningarna är ju som vanligt att vårt klimat sätter stopp för dylika äventyr.

Framförallt är det väl ett par stora begränsande faktorer vi har

  • Väldigt varierande temperatur över året. Och ett nybygge ska klara rätt omfattande energikrav. (Börjar för den delen komma i många andra länder med).
  • Dränering och dagvatten
  • Tjäle (har du inte risk för tjäle kan du bygga enormt mycket billigare än vad vi gör vad gäller grundläggning)

Vad gäller huset i tråden bör man även tänka på att schakt och markarbete (ink dräneringar) kostar rätt stora pengar. Har hört siffror på 3 gånger priset att bygga neråt jämfört med ett hus ovan jord.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Ja tack! Vilket spännande hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.