Precis kylans båda rör är kopplade på en av ledningarna som går till vp. Med backventil i mellan dessa rör.

Funderingarna är ifall pumpen till kylan är för klen för ett 200meters hål.

S
Det med att det porlar , kan vara i nerförsbacken på KB ( köldbärare ) pumpen orkar inte knuffa ner ordentligt , starta VP och sätt cirken på max även kylans pump och vänta kanske ett par timmar
Finns det luft som går med runt så kan det fräsa till i pumparna när luften ska passera
För hoppningsvis kommer det någon luft att fastna i kärlet för KB , är det av plast gör ett märke ,
nivån sjunker om det blir luft in

Det ska jag prova. Just nu är kärlet fullt ända upp.

Såg att det fanns en extern ingång som kan programmeras att starta köldbärarpumpen. Det är inte så att den ska gå igång när kylkonvektorn startar?

S
Båda pumpar ska gå , vet du hur mycket tryck du har på KB har du möjlightet att trycka in luft till ca 0,5 bar
på KB i kärlet så är det bra , cirkpumpar måste få tag i KB bra , finns det inget tryck så kan det bli som en propeller på en båt , den får inte tag i KB på sugsidan så bra , och då kan det bli en viss kavigation i pump/arna , det blir då dålig fart på KB

Trycket har jag dålig koll på. Men om båda ska gå så är ju det en av felen

S
troligtvis har du dåligt tryck på KB , försök att få i luft om du kan , lagom kanske är att nivån sjunker
ca 10 cm , nivån kommer att förändra sig när du startar pumparna , ändrar sig nivån i kärlet nu när du startar upp en pump eller båda , fullt normalt upp eller ner , beror på vilken sida om pumpa/arna det sitter .
Är det på inkommande så sjunker nivån och på utgående stiger den
Det är det som kallas statiskt tryck på en pump

Bra ska försöka fylla luft. Nu kör jag vp circpumpen på 100% och nu är luft tempen 19grader igen på konvektorn. Konvektorn är högsta punkten så luften samlas väl där antar jag. Hjälper det att trycka in luft så är de ju felet och att ingen styrning är dragen till vp circpumpen (om man nu behöver det). Ska försöka fylla lite imorgon.

S
Om du följer rören och ser var backen sitter , med så hög temp får kylan ingen KB , titta på pumparna det är pilar på dom i den riktning som KB går . så inte det bara går runt på något vis , för att fungera bra måste du ha två backventiler annars tar det lättaste vägen och går runt
Jämför med min skiss så kanske du kan orientera dig

Detta är inte min bild. Den är inkopplat enligt alternativ 1 och har backventilen mellan rören som går till kylaren. Vet inte om de sitter någon mer back nånstans (isolerat). Kylarens pump pumpar mot vp. Allt är inkopplat innan vp vad jag förstår.

• Schematisk bild av seriekoppling och parallellkoppling för värmesystem, med en konvektor, värmepump och cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Kolla in 2 olika sätt att koppla

• Schematiska representationer av två olika kopplingssätt för bergvärmepump och konvektor med anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S skutten11 skrev:
Kolla in 2 olika sätt att koppla

Tack för illustrering. Det är kopplat precis som du ritat i första exemplet med flöde o allt. Då ska jag fixa inkoppling av den andra pumpen och försöka få in lufttryck.

R RoBo skrev:
Man använder väl ett avstick med backventil i mellan. Jag förespråkar efter vp då man kan tillgodogöra sig kylan när vp går.
Jag förespråkar motsatsen. Bättre att ta upp kylan direkt i elementen och kyla och därmed få varmare vätska in i VPn så den blir effektivare också! Har haft så kopplat sedan 2005 och är grymt nöjd.18,5 grader i hela huset om jag vill, även de varmaste sommardagarna! (Y)

Håller inte med. Bättre att köra ner varmare Brain i hålet så sparar man på det också.

Det gör du ju annars också. Du tillgör ju lika mycket energi till systemet oavsett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.