Appendix Appendix skrev:
Alltså.

Om man förvä'ntar sig att nått kostar 4 miljoner och det landar på 5,5 så har man inte klarat det "relativt bra"

Det är jättebra att man är ärliga med alla problem och utmaningar. Det är så många som kommer in på forumet här och "Vi tänkte bygga älvsbyhus för vi har max råd med det och ingen buffert".
Jag önskar at folk tog mer hand om sig än så.

Sen är det ju jättebra att det gick bra för personerna i avsnittet. Och jag tyckte att det blev helt ok (med en magisk trappa). Även fast växthuset utifrån känns som ett industriväxthus och tomten var helt ofärdig.
Förstår inte vad du menar Är många som varken har möjlighet att frambringa 5.5 miljoner eller några tusen timmar eget arbete. Är du inte intresserad är set väl bara att ignorera trådarna där det byggs Älvsbyhus. Byggs ju rätt många sådana så det är kanske inte så konstigt att det dyker upp en och annan tråd.

N nybyggarn3 skrev:
Förstår inte vad du menar Är många som varken har möjlighet att frambringa 5.5 miljoner eller några tusen timmar eget arbete. Är du inte intresserad är set väl bara att ignorera trådarna där det byggs Älvsbyhus. Byggs ju rätt många sådana så det är kanske inte så konstigt att det dyker upp en och annan tråd.
Du ville verkligen missförstå mig va?
Jag menar att det är extremt riskabelt att bygga hus när man är väldigt nära marginalen.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Väldigt coolt hus och man blev ju sugen på både valnötskök och avokado :love:

Hoppas de övriga avsnitten är som detta :love:

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Väldigt intressant avsnitt. Otroligt impad att de orkade hålla på hela vägen, det hade räckt med att någon av dem hade gått in i väggen och stannat i sängs ett år för att hela planen hade gått i kras (been there done that).

Sen får man inget vidare svar på vad som händer med en vecka med minusgrader (jo det kan det bli i Skåne, och vinden gör sitt för att kyla ner), tål växterna det? Det blir ju snabbt lika kallt i växthuset som utanför, även om huset kanske genererar lite spillvärme.

/S

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Väldigt intressant avsnitt. Otroligt impad att de orkade hålla på hela vägen, det hade räckt med att någon av dem hade gått in i väggen och stannat i sängs ett år för att hela planen hade gått i kras (been there done that).

Sen får man inget vidare svar på vad som händer med en vecka med minusgrader (jo det kan det bli i Skåne, och vinden gör sitt för att kyla ner), tål växterna det? Det blir ju snabbt lika kallt i växthuset som utanför, även om huset kanske genererar lite spillvärme.

/S
Kan bli kallt även i och runt medelhavet eller Iran som kvinnan kom ifrån. Så att det går ner mot nollan är inga problem. Våra växter i Norden ska kunna klara -20 i flera månader. Det är skillnad det.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Otrolig kämpainsats, mycket sympatiskt par. Kul att det var en kvinna som drev på, annars tål inte min svägerska programidén eftersom det nästan bara är män med för mycket pengar som ska förverkliga sig själva
genom ett husbygge. Men varför envisas med att kalla det en gemensam arbetsinsats när manen gjorde nästan allt?

Realvamos Realvamos skrev:
Otrolig kämpainsats, mycket sympatiskt par.
Men varför envisas med att kalla det en gemensam arbetsinsats när mannen gjorde nästan allt?

Programmet upphöll sig mycket kring hans tunga jobb med glastaket och den fantastiska trappan. Men kvinnan hade flera jobb för att finansiera bygget och har säkert bidragit med massor av annat arbete, som inte visades.
Planteringarna och inredning är troligen hennes verk.
Styrkan av att vara två skall inte förringas, här passar verkligen den gamla regeln om 1+1=3.
Slutresultatet är ett gemensamt verk och bägge har skapat ett ovanligt hem med många kvaliteter.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
F
Otrolig kämpainsats, mycket sympatiskt par. Kul att det var en kvinna som drev på, annars tål inte min svägerska programidén eftersom det nästan bara är män med för mycket pengar som ska förverkliga sig själva
genom ett husbygge. Men varför envisas med att kalla det en gemensam arbetsinsats när manen gjorde nästan allt?
Hon hade tre jobb för att dra runt finansieringen så totalt sett så var nog ditt sista stycke den mest medeltida insatsen i hela tråden.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Kul att vara lite medeltida, du har nog rätt. Stör mig redan på folk som säger att de ska bygga ett hus, när de låter andra uppföra ett åt dem. Hoppas också kvinnan var mer delaktig än den där biten isolering hon fick trycka dit i rutan. Var genuint orolig för den snälla manens hälsa, inte kul med dödsfall. Noterat att programledaren är ganska hård mot uppblåsta Män vilket uppskattas, kör mer med silkesvantarna med seriens kvinnor. Kanske även han är lite medeltida? Ps: någon med länk där man får reda på mer om huset?

• Gilla
fsn
  • Laddar…
F
Kul att vara lite medeltida, du har nog rätt. Stör mig redan på folk som säger att de ska bygga ett hus, när de låter andra uppföra ett åt dem. Hoppas också kvinnan var mer delaktig än den där biten isolering hon fick trycka dit i rutan. Var genuint orolig för den snälla manens hälsa, inte kul med dödsfall. Noterat att programledaren är ganska hård mot uppblåsta Män vilket uppskattas, kör mer med silkesvantarna med seriens kvinnor. Kanske även han är lite medeltida? Ps: någon med länk där man får reda på mer om huset?
Alla är vi olika. Anledningen till att programledaren är mjukare mot kvinnorna är nog just för att männen ofta står för musklerna och grovbyggandet och kvinnorna för finessen och inredning. Och det är just möten mellan material, sakrala odefinierade mjuka värden och speciella ljus som bara programledaren ser som han går igång på. Han pratar alltså om det han kan. Notera när han pratade om den helt makalösa trappan som mannen byggt, då var programledaren len där med så jag tror alltså inte att han är medeltida utan helt enkelt pratar om det han kan och det som programmet skall handla om.

Det hade ju varit en grym programide med två programledare med helt olika synsätt initialt men det blir två avsnitt per hus, ett design och ett byggtekniskt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du har nog rätt igen men mjuka värden och finess? Till och med jag kan ställa dit ett olivträd och fruktskål. Eftersom det är TV4 misstänker jag dessutom att de kommer till platsen och produktplacerar skiten ur hemmet allt för profiten. Programledaren är väl bara upptagen med det rent arkitektoniska? Har aldrig hört han nämna heminredningen?

Du har nog rätt igen men mjuka värden och finess? Till och med jag kan ställa dit ett olivträd och fruktskål. Eftersom det är TV4 misstänker jag dessutom att de kommer till platsen och produktplacerar skiten ur hemmet allt för profiten. Programledaren är väl bara upptagen med det rent arkitektoniska? Har aldrig hört han nämna heminredningen?
Nej det har han inte. I detta hus verkar det som om de hade valt ett väldigt exklusivt kök från Kvänum, Liljecrantz. Det visades men fabrikatet sas aldrig vad jag uppfattade det som.

Mark Isitt tittar nog på helheten när han bedömer arkitektur.
Interiören är en viktig del, det finns många exempel där arkitekten eller arkitekterna även har designat möbler, belysning och i stort sett allt.
Praktexemplet är väl SAShotellet i Köpenhamn där Arne Jacobsen till och med ritade kranarna till handfaten och duscharna.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Här nere i södra Dalarna byggs det ett liknande.
Vart nånstans?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.