7 909 läst · 58 svar
8k läst
58 svar
Nattsänkning inställning CTC Eco air
Jag testar just nu att köra på liknande sätt med följande schema där avsikten är att undvika förbrukning där det normalt sett är elpristoppar men samtidigt försöka bibehålla temp så jämn som möjligt.P perka99 skrev:
Mån-fre ^0 v6 ^12 v16
Lör-sön ^0 v- ^- v-
Temp/kurva höjd en grad mot "normalt"
NS 3 grader
Kommer garanterat behöva justeras lite när det blir kallare ute.
S Stoffy skrev:Jag testar just nu att köra på liknande sätt med följande schema där avsikten är att undvika förbrukning där det normalt sett är elpristoppar men samtidigt försöka bibehålla temp så jämn som möjligt.
Mån-fre ^0 v6 ^12 v16
Lör-sön ^0 v- ^- v-
Temp/kurva höjd en grad mot "normalt"
NS 3 grader
Har du ingen sänkning på helgen?
Kommer garanterat behöva justeras lite när det blir kallare ute.
Jag blir fasen inte klok på detta.S Stoffy skrev:
Vi har sjukt hög förbrukning på natten hur jag än vänder och vrider på det.
Har snittat 11kWh 00:00-08:00 den senaste tiden
Vi har överlag hög förbrukning, men jag har inte reflekterad närmare över det. 22000kWh hade vi förra året och vi är påväg mot samma siffror då förbrukningen inte skiljer sig så mycket åt.
Jag har:
EcoEl 1550 1800 v3
Eco Air 105 v3
Ventex 300 på vinden (som ska bytas ut i oktober/november).
Huset är 120kvm och innetemperaturen ligger på 21 grader.
Något måste vara fel. Min granne som har samma setup men UTAN Eco Air-delen ligger på 17000kWh per år.
Funderar på att aktivera semesterläget, som tydligen innebär konstant nattsänkning för att se om det hjälper. Börjar få slut på idéer...
Kan du lägga upp dina inställningar samt driftinfon? Tips är att kolla i Värmepumpsforumet också https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=39.0R Rebeller skrev:Jag blir fasen inte klok på detta.
Vi har överlag hög förbrukning, men jag har inte reflekterad närmare över det. 22000kWh hade vi förra året och vi är påväg mot samma siffror då förbrukningen inte skiljer sig så mycket åt.
Jag har:
EcoEl 1550 1800 v3
Eco Air 105 v3
Något måste vara fel. Min granne som har samma setup men UTAN Eco Air-delen ligger på 17000kWh per år.
Funderar på att aktivera semesterläget, som tydligen innebär konstant nattsänkning för att se om det hjälper. Börjar få slut på idéer...
Redigerat:
Dessa hade jag i mobilen. Kan komplettera med ytterligare info när jag kommer hem.P perka99 skrev:
Har läst där, men får lusläsa, för jag blir mer och mer övertygad om att något är felkonfigurerat….
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Är det bara för värme & varmvatten eller är det även med hushållselen?R Rebeller skrev:Jag blir fasen inte klok på detta.
Jag har:
EcoEl 1550 1800 v3
Eco Air 105 v3
Värmeslinga i garageuppfarten/gång?
((Grannens) hönshus?)
Förbrukningen som jag nämnde tidigare är totalen. Pannan och ecoair ligger på en egen säkring(/fas?!) i skåpet…Demmpa skrev:
ingen värmeslinga. Börjar fasen undra om grannen har knyckt något! Hahahah
Nästa gång ni åker hemifrån, ta då och slå ifrån alla säkringar förutom de som går till värmen, å läs av vad förbrukningen har varit undertiden ni varit borta.R Rebeller skrev:
Här kommer aktuell samt historisk driftinfo på EcoAir och EcoElP perka99 skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du har övre panna på ganska hög temp, den skulle du kunna sänka till 40-45 grader. Nackdelen är att du får mindre varmvatten till dusch etc.R Rebeller skrev:
Kan du även posta dina inställningar så man ser vad du har för värden på elpatron etc?
otroligt tacksam för hjälpen!P perka99 skrev:
målet är att få ner förbrukningen så mycket som möjligt utan att tumma för mycket på komforten.
hellre lite kallare och sen elda samt höja kurvan allteftersom…
se nedan:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat: