12 657 läst · 50 svar
13k läst
50 svar
Nattsänkning av fjärrvärmetemp/förtjänst?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Du började bra men sen sällade du dig till skaran:eek:mycke_nu skrev:
Visst, med direktverkande elradiatorer i ett hus med låg värmelagring (dock ovanligt) sparar du säkert några kronor och kan möjligen se en komfortmässig vinst, om man trivs med lite lägre inomhustemp på natten.
Tillsammans med värmepump kan nattsänkning vara direkt olönsam. I normalfallet är husets värmelagring stor, även utan ingjuten golvvärme. Om man kör nattsänkning stannar vanligtvis värmepumpen några timmar för sänka temperaturen för att sedan gå för fullt på morgonen och långt in på dagen för att komma ikapp. Det är då stor risk att eltillskottet går in.
Värmepumpen är effektivast då den går i jämna intervaller dygnet runt vid låg ute-temp. En annan aspekt är att värmepumpen på morgonen kommer att arbeta med sämre COP eftersom börvärdet på framledningen kommer ligga högt då den vill värma upp huset igen.
Pga värmelagring i huset tar det vidare lång tid innan en sänkning slår igenom och då nattsänkningen pågår under relativt kort tid är den troligen varken speciellt lönsam eller positiv ut klimatkomfortsynvinkel.
Har ju redan konstaterats att dessa ideer är rena tramset.Thomas59 skrev:
Har man en dålig underdimensionerad värmepump som inte orkar hämta upp nattsänkningen utan att tappa i COP eller ta hjälp av direktel så är det en annan fråga.
Frågan gällde fjärrvärme och nattsänkning.
Backa tillbaka och läs grundskolans och gymnasiets kurs i fysik om självklara saker är så svåra att förstå. (om den nu finns sådana kurser i integrationsskolan, jag lärde mig det här i enhetsskolans åk 8).
Lägre temperatur inne ger lägre värmetransport ut genom väggar, fönster och tak. Har inte det minsta med värmelagring att göra. Att det sedan går åt energi att höja temperaturen igen är helt klart men då är det är inneluftens temperatur man höjer, Det man tjänat genom nattsänkning har man tjänat in. Varför skulle man annars rekommendera nattsänkning?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
(O)Trevlig ton du har i ditt inlägg Holmertz!holmertz skrev:Har ju redan konstaterats att dessa ideer är rena tramset.
Har man en dålig underdimensionerad värmepump som inte orkar hämta upp nattsänkningen utan att tappa i COP eller ta hjälp av direktel så är det en annan fråga.
Frågan gällde fjärrvärme och nattsänkning.
Backa tillbaka och läs grundskolans och gymnasiets kurs i fysik om självklara saker är så svåra att förstå. (om den nu finns sådana kurser i integrationsskolan, jag lärde mig det här i enhetsskolans åk 8).
Lägre temperatur inne ger lägre värmetransport ut genom väggar, fönster och tak. Har inte det minsta med värmelagring att göra. Att det sedan går åt energi att höja temperaturen igen är helt klart men då är det är inneluftens temperatur man höjer, Det man tjänat genom nattsänkning har man tjänat in. Varför skulle man annars rekommendera nattsänkning?
Man tjänar säkert några kronor på nattsänkning (vilket jag redan konstaterat) men vinsten torde inte bli särskilt stor och vad gäller komfortaspekten så är det visst så att värmelagringen påverkar hur snabbt inomhustemperaturen kan regleras (viket var det jag skrev) och är värmelagringen stor tar det lång tid att ändra inomhustemperaturen men det kanske man inte tog upp på enhetsskolan.
Men... man rekommenderar inte nattsänkning!
Dessutom kommer man till ett annat problem, om man har fjärrvärme och natsänkning..
De är att när man vill ha upp tempen igen så blir det under den dyraste tiden på dygnet troligtvis. DVS när alla duschar på morgonen.
Oavsett fysikens inblandning i det hela så måste temeperaturen höjas i huset. har temperaturen minskat 4 grader måste den höjas med 4 grader det är enkelt, och det är vi alla med på oavsett eventuella värmeförluster. Frågan är då hur snabbt huset ska värmas upp dessa 4 grader? Troligtvis så kommer det att höjas ganska snabbt och då går det naturligtvis åt mer energi (med högre temperatur högre förluster eller hur de nu var)
Dessutom kommer man till ett annat problem, om man har fjärrvärme och natsänkning..
De är att när man vill ha upp tempen igen så blir det under den dyraste tiden på dygnet troligtvis. DVS när alla duschar på morgonen.
Oavsett fysikens inblandning i det hela så måste temeperaturen höjas i huset. har temperaturen minskat 4 grader måste den höjas med 4 grader det är enkelt, och det är vi alla med på oavsett eventuella värmeförluster. Frågan är då hur snabbt huset ska värmas upp dessa 4 grader? Troligtvis så kommer det att höjas ganska snabbt och då går det naturligtvis åt mer energi (med högre temperatur högre förluster eller hur de nu var)
Är det fjärrvärme med speciell billigare nattaxa vilket jag inte tror så tjänar man kanske inte på nattsänkning. Vid elöverföring brukar man ha extra dyr höglastöverföring efter klockan 6 på morgonen vintertid. Har man värmepump måste man sålunda se till att man fått upp värmen innan höglasten går in.
Nu gällde ju frågan nattsänkning vid fjärrvärme och då kan jag inte förstå varför man envisas med att tramsa och spekulera i stället för att läsa på. Frågeställaren vill väl ha ett riktigt svar och inte tyckande och gissningar.
Undrar vad det är för experter Odjuret fått tag på??
Nu gällde ju frågan nattsänkning vid fjärrvärme och då kan jag inte förstå varför man envisas med att tramsa och spekulera i stället för att läsa på. Frågeställaren vill väl ha ett riktigt svar och inte tyckande och gissningar.
Undrar vad det är för experter Odjuret fått tag på??
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Men snälla Holmertz, nu får du väl ta och ge dig. Om du nu tycker att alla svar är tramsiga och felaktiga så kan du väl starta en egen tråd och berätta för alla okunniga hur det står till.
Skriv annars gärna vad du anser och tycker men lämna dina spydiga kommentarer i sopkorgen där dom hör hemma.
Nattsänkning med fjärrvärme, visst, det har vi redan konstaterat) du sparar men det är på marginalen och de undersökningar som gjorts är inte helt entydiga. Det gäller såväl undersökningar gjorda av fjärrvärmeleverantörer som undersökningar gjorda av fristående aktörer. Komfortaspekten är kanske värd en del men som sagt, det tar ett tag för en säkning att slå igonom. Har man tidstariff med dyrel på morgonen är det stor risk att besparingen ätas upp.
Det är ju bara átt testa!
Skriv annars gärna vad du anser och tycker men lämna dina spydiga kommentarer i sopkorgen där dom hör hemma.
Nattsänkning med fjärrvärme, visst, det har vi redan konstaterat) du sparar men det är på marginalen och de undersökningar som gjorts är inte helt entydiga. Det gäller såväl undersökningar gjorda av fjärrvärmeleverantörer som undersökningar gjorda av fristående aktörer. Komfortaspekten är kanske värd en del men som sagt, det tar ett tag för en säkning att slå igonom. Har man tidstariff med dyrel på morgonen är det stor risk att besparingen ätas upp.
Det är ju bara átt testa!
Min uppfattning är att de korrekta teorierna finns beskrivna i denna tråd vilket holmertz mfl har medverkat till. När denna gamla tråd uppdateras med felaktigheter så förstör man för de som vill lära sig hur det fungerar genom att läsa i gamla trådar. Jag skulle vilja säga tvärtom istället; de som vill gissa och spekulera om hur det fungerar kan skapa nya trådar i ämnet.
PS. Jag var själv med och gissade när denna tråd skapades men som tur är så fanns det kunnigt folk som kunde förklara hur det låg till på riktigt DS.
PS. Jag var själv med och gissade när denna tråd skapades men som tur är så fanns det kunnigt folk som kunde förklara hur det låg till på riktigt DS.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Injonil, din uppfattning om när det korrekta svaret har publicerats är väl ganska irrelevant.
Detta är väl ett diskussionsforum eller hur? Gissningar och spekulationer är väl vad många trådar i detta forum till mångt och mycket handlar om och sk experter kan lika väl ha fel som rätt, vem vet. Och vem vet om experten verkligen är expert eller bara bra på att verka vara expert?
Ursäkta vidare, Injonil, om jag säger det men Holmetz påståenden är i sak korrekta men i praktiken inte helt oomstridda då ev besparingar är marginella och då det finns såväl leverantörs- som oberoende källor som visar tveksamhet till de påstådda besparingarna eller direkt avråder från nattsänkning.
Vem ska bestämma när "sanningen" är uppnådd i en tråd och hur nedlåtande (Holmertz!) får man vara innan det är över gränsen?
Nu ska jag inte ge fler kommentarer eftersom du Injonil tydligen har tagit på dig rätten att "stänga" denna tråd från kommentarer som avviker från vad du tycker är sant.
Detta är väl ett diskussionsforum eller hur? Gissningar och spekulationer är väl vad många trådar i detta forum till mångt och mycket handlar om och sk experter kan lika väl ha fel som rätt, vem vet. Och vem vet om experten verkligen är expert eller bara bra på att verka vara expert?
Ursäkta vidare, Injonil, om jag säger det men Holmetz påståenden är i sak korrekta men i praktiken inte helt oomstridda då ev besparingar är marginella och då det finns såväl leverantörs- som oberoende källor som visar tveksamhet till de påstådda besparingarna eller direkt avråder från nattsänkning.
Vem ska bestämma när "sanningen" är uppnådd i en tråd och hur nedlåtande (Holmertz!) får man vara innan det är över gränsen?
Nu ska jag inte ge fler kommentarer eftersom du Injonil tydligen har tagit på dig rätten att "stänga" denna tråd från kommentarer som avviker från vad du tycker är sant.
Som någon tidigare skrev så är det istället natthöjning användaren bör tänka på då el och värme är billigt under natten. Fjärrvärme är dock frågan om det öht. ger något då kraftverken alltid vill bli av med överskottsvärmen för att kunna producera mer el - någon mer än jag som lagt märke till kyltornet bakom gärstad i Linköping, eller hur de kör absorptionskylare OCH spetslastverk under de kallaste dagarna? Alltså, prisskillnaderna för fjärrvärme under dygnet är små.
Däremot är skillnaderna för el redan, och mycket snart ännu tydligare, stora under dygnet och man tjänar stort på att styra sina laster över nätet till de sena timmarna.
I övrigt var frågan om man tjänar något på att sänka en stund och sedan höja?
Tänk istället en perfekt "låda" där vi har värme vid 20 grader. Tar vi sedan ut några watt så sjunker temperaturen till 18 grader. Vill du sedan ha upp den till 20 grader igen, måste lika stor mängd energi tillföras som togs bort.
Nu är ditt hus ingen perfekt låda och läcker effekt hela tiden, därför måste vi tillföra denna. Fördelen med sänkningen är att du får mindre förluster genom väggarna, men om det endast är kortvarigt får du enbart marginell vinst just för att det är så få grader du sänker.
Så, jag skulle inte säga att du sparar några tusenlappar i månaden, däremot kanske du sover bättre!
-D
Däremot är skillnaderna för el redan, och mycket snart ännu tydligare, stora under dygnet och man tjänar stort på att styra sina laster över nätet till de sena timmarna.
I övrigt var frågan om man tjänar något på att sänka en stund och sedan höja?
Tänk istället en perfekt "låda" där vi har värme vid 20 grader. Tar vi sedan ut några watt så sjunker temperaturen till 18 grader. Vill du sedan ha upp den till 20 grader igen, måste lika stor mängd energi tillföras som togs bort.
Nu är ditt hus ingen perfekt låda och läcker effekt hela tiden, därför måste vi tillföra denna. Fördelen med sänkningen är att du får mindre förluster genom väggarna, men om det endast är kortvarigt får du enbart marginell vinst just för att det är så få grader du sänker.
Så, jag skulle inte säga att du sparar några tusenlappar i månaden, däremot kanske du sover bättre!
-D
Det är ju självklart att man tjänar på en nattsänkning om man har fjärrvärme med ett normalt debiteringsystem, hur mycket beror dock på huset samt på under hur många timmar sänkningen är i kraft.
H/ Jonas (som i alla fall tjänar på nattsänkningen)
H/ Jonas (som i alla fall tjänar på nattsänkningen)
Tja eftersom du nu verkar veta bäst så kan du få veta vad för experter som sagt detta till mig, det är såna experter som håller på med energiinventeringar, samt vvs ingenjörer. Var har du fått reda på din information? Mer än fysikboken från grundskolan?holmertz skrev:
När det gäller fjärrvärme så är det så att den är som dyrast på morgonen. När alla duschar, om man då höjer värmen under den tiden så kan du själv fundera på kostnaden. Eftersom oavsett vad du säger så går det åt mer energi när den måste höja temperaturen. Det är enkel matematik.
Och förresten, får man inte väcka en gammal tråd om man har en annan åsikt?
Och förresten, allt jag skrivit om handlar om fjärrvärme. men värme effekten är den samma oavsett uppvärmningsmodell.
Redigerat:
Skönt att du vet bäst! Tycker inte om din ton. Jag påpekade att experter har sagt till mig att man inte tjänade på nattsänkninginjonil skrev:Min uppfattning är att de korrekta teorierna finns beskrivna i denna tråd vilket holmertz mfl har medverkat till. När denna gamla tråd uppdateras med felaktigheter så förstör man för de som vill lära sig hur det fungerar genom att läsa i gamla trådar. Jag skulle vilja säga tvärtom istället; de som vill gissa och spekulera om hur det fungerar kan skapa nya trådar i ämnet.
Vilket jag tyckte var av vikt att redovisa. Själv har jag inte hittat någonting som emot säger min teori. Att prata om skolfysik om värmens förflyttning så är inte det några bevis på att nattsänkning är effektiv.
Och förresten, när blev du den som bestämde om vem som har rätt eller inte?
Så jag hoppas att du kan be om ursäkt och inse att en tråd på nätet är för att folk ska kunna berätta om sina åsikter. Jag tycker att jag har rätt. Ska inte jag få säga det då? Eller måste jag be dig om tillstånd?
Hur mycket tjänar du på nattsänkningen?GzO skrev:
Du får gärna presentera lite siffror!