P paralun skrev:
Jo nu är det då så att redan 2014 så annekterade Ryssland Donetsk samt Krim.

Sen införde då världsamfundet egentligen mycket små sanktioner, läsa Obama USA eftersom Angela Merkel skulle ha Putins gas. Ett av världshistoriens största misstag och Putin blev rik och kunde bygga upp sin krigsmakt med olja/gaspengar.

Observera att annekteringen skedde 2014!
[länk]
Nej bara Krim, donetsk och lugansk har legat i inbördeskrig med ukraina sedan dess, 14000 hade dött där sedan 2014 innan ryssland gick in. Ukraina är ett djupt splittrat land som inte existerade i dess nuvarande form förrän andra världskrigets slut typ innan dess var det en del av ryska imperiet och andra delarna av polen vad jag förstår, därav är det extrema motsättningar mellan de olika delarna av landet.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
läs varje mening där förkortningen FN finns med
Eller trollar du?
För "förkortningen FN" finns inte med en enda gång. Skrivs ut i klartext hela tiden.
Så var det ett lurigt sätt att visa att du bara snackar skit? Listigt i så fall! :)

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R
Tråkigt att se alla som (medvetet eller omedvetet) sprider Kremls propaganda i tråden.

Gissar att "fredsförhandlingar" snart tas upp, eller "NATOS expansion österut ... fast de loooovaaaade!!", eller (min personliga favorit) att Ukraina är nazister och/eller satanister.

• Gilla
JanneJanne123 och 8 till
  • Laddar…
L lop3r skrev:
Nej bara Krim, donetsk och lugansk har legat i inbördeskrig med ukraina sedan dess, 14000 hade dött där sedan 2014 innan ryssland gick in. Ukraina är ett djupt splittrat land som inte existerade i dess nuvarande form förrän andra världskrigets slut typ innan dess var det en del av ryska imperiet och andra delarna av polen vad jag förstår, därav är det extrema motsättningar mellan de olika delarna av landet.
Du kom smygande som ni brukar göra, mycket diskret, men nu kör du både "underlagsdoktrinen" att och att ryssland minsann inte varit inne i Ukraina före 2022.

Du har redan bränt detta kontot helt vatnik. :)

• Gilla
  • Älska
Bhp863 och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
lop3r, varför tror du det? Har det inte hela tiden varit Puttins mål att återskapa det forna sovjet och dess lydstater.
Nä det tror jag inte. Men han är nationalist, och han vill inte att Ryssland skall underordnas och plundras av väst på det viset som skedde under Boris Jeltsin. Putin är en produkt av den förnedring och plundring som ryssland utsattes för under denna tid.
Han känner sig hotad när USAs tentakler närmar sig från alla håll, gränsen passerades vid Maidan kuppen.

• Arg
Fairlane
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Du kom smygande som ni brukar göra, mycket diskret, men nu kör du både "underlagsdoktrinen" att och att ryssland minsann inte varit inne i Ukraina före 2022.

Du har redan bränt detta kontot helt vatnik. :)
sök för det
paranoia blir inte bättre för att man hänger på byggahus
Ditt trollkonto är anmält och du är blockerad

• Gilla
lop3r
  • Laddar…
A
Det sägs att pennan är starkare än svärdet. Gällande rysshotet har massmedia gjort en fjäder till en hel strutsfarm.
Varför ska Ryssland anfalla Sverige, vad finns här som de ska riskera liv och lem för.
Massmedia får sälja lösnummer och militären jublar över domedagsscenarier.
Bara den här tråden visar hur lättpåverkade vi människor är av pennan, så ja den är starkare än svärdet.

• Gilla
L A Axelsson och 2 till
  • Laddar…
A
L lop3r skrev:
Nä det tror jag inte. Men han är nationalist, och han vill inte att Ryssland skall underordnas och plundras av väst på det viset som skedde under Boris Jeltsin. Putin är en produkt av den förnedring och plundring som ryssland utsattes för under denna tid.
Han känner sig hotad när USAs tentakler närmar sig från alla håll, gränsen passerades vid Maidan kuppen.
Den som lever få se även om det inte verkar bli så länge...

• Gilla
lop3r
  • Laddar…
R
L lop3r skrev:
Trams. Det enda som skedde när Putin tog över var att andra personer än tidigare plundrade landet, nämligen Putins kompisar.

Och av vilken anledning är han tvungen att våldta och mörda befolkningen i Ukraina för att hindra "väst" (mycket luddigt uttryck) att plundra Ryssland?

Snarare verkar det som om Putin vill plundra Ukraina, inte sant?

Edit: Ser att du slängde in "maidan kuppen" efter jag svarade. Då börjar vi ju närma oss rysstrolls-bingo för det är väl en av de vanligaste lögnerna ni kommer med. Det var ingen kupp, folket tröttnade helt enkelt på att deras valda ledare inte gjorde som de ville och istället sålde ut landet till Ryssland. Rysslands knähund Janukovytj avsattes demokratiskt av parlamentet, och han flydde sedan till Ryssland.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
A
A Achren57 skrev:
Det sägs att pennan är starkare än svärdet. Gällande rysshotet har massmedia gjort en fjäder till en hel strutsfarm.
Varför ska Ryssland anfalla Sverige, vad finns här som de ska riskera liv och lem för.
Massmedia får sälja lösnummer och militären jublar över domedagsscenarier.
Bara den här tråden visar hur lättpåverkade vi människor är av pennan, så ja den är starkare än svärdet.
det är därför dessa forum är så intressanta, lätt att sätta igång olika typer av medlemmar

• Gilla
Achren57
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Försvar är ett mindre företag än jakt/attack.
Gripen är dessutom ett lättfluget system. Visst, hade ju varit ännu enklare om piloterna var inskolade på västerländska plan istället för Sovjetiska. Max Villman gjorde ett bra avsnitt på det hela.
Jag har bekanta förhållandevis högt upp i Flygvapnet, sen tidigare pilot på både Viggen och Gripen. Det Max Villman föredömligt glömt bort att nämna är de 1500 personer som behövs på marken bara för att få upp Gripen i luften, det är längre tid än 6 månaders utbildningstid och med det faktum att Ukraina väntar på sina F16 och bundit upp sin kapacitet på marken för det systemet så är inte Gripen ett realistiskt alternativ. Jämfört med F16 som det finns ett överflöd av så är det också starkt begränsat utbud på Gripen. Ungern lär knappast ge bort sina tex.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
sök för det
paranoia blir inte bättre för att man hänger på byggahus
Ditt trollkonto är anmält och du är blockerad
Det värmer hjärtat lite, för jag har nog aldrig sett ett vettigt svar från dig..
Undantaget service av hushållsapparater möjligtvis.
Men allt jag vet något om har du haft fel i (grovt förenklat).

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nä det får vi inte.
Men däremot i avtalet med USA där de redan i fredstid skall etablera sig och bygga baser i Sverige.
Men även med vårt medlemskap i NATO som innebär att Vi blir uppmarschområde och logistikcentra.
Vi kan nog bli förstahandmål iom detta.
Någon ska ju bli det med, bättre det än att vi ensamma ska bli angripna och Nato tittar på

A
R RoAd skrev:
Trams. Det enda som skedde när Putin tog över var att andra personer än tidigare plundrade landet, nämligen Putins kompisar.

Och av vilken anledning är han tvungen att våldta och mörda befolkningen i Ukraina för att hindra "väst" (mycket luddigt uttryck) att plundra Ryssland?

Snarare verkar det som om Putin vill plundra Ukraina, inte sant?
amnesty fick pudla rejält efter sin ukraina rapport 2022.

L lop3r skrev:
Men är det inte så att Puttin har en släng av storhetsvansinne och har en önskan om att bli den nya tsaren som enväldigt styr över dom stackars folken i Ryssland och dess omgivning. Allt tyder ju på det om man ser till den stora rädsla han har för att folk ska få yttra sig fritt och bilda opposition.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.