Jag vart iväg å köpte den med tillhörande sågbord igår. Idag fick jag chansen att använda den och jag har inget annat än gott att säga om den. Vilken maskin!! Den kapar 2tum4 som de vore hattprofiler. Drar du ut teleskopet helt och ruckar i den så ger den sin inte en millimeter, du får en flertandad klinga som ger mycket fina snitt. Kapdjupet är hela 305mm vilket är perfekt vid tillverkning av takstolar.
K-rauta har ett erbjudande där du får girokapen och sågbordet för 7990kr. Det är som att köpa sågen för 5000kr då endast bordet separat kostar runt 3000kr hos de flesta firmor.

det biligaste jag har hittat på nätete är sd för 6000 och bordet för 2795 så det blir ju rätt myckt dyrare. men ska se vad min lokale handlare ger mig för pris. fan tänkte bara köpt sågen först men börjar bli sugen på bordet med :)

Mikael_L
Har du nära till ett K-rauta. Dom kör en kampanj, GCM10SD + GTA3700 för 8000:-
Om du inte har möjlighet att åka till en sådan butik kan du väl iofs ändå försöka att använda det som argument om du vill pruta hos din lokala handlare.

Ahlsells sålde 10SD + bord i våras för 5995 + moms, verkar vara väldigt växlande priser på detta paket.

Har tyvärr BARA kapat 2"7 till brors altanbygge :rolleyes: men det verkade väldigt stadigt och bra.

Mikael_L skrev:
Har du nära till ett K-rauta. Dom kör en kampanj, GCM10SD + GTA3700 för 8000:-
Om du inte har möjlighet att åka till en sådan butik kan du väl iofs ändå försöka att använda det som argument om du vill pruta hos din lokala handlare.
jo det priset kommar han få höra :) men ahlsell sålde ju riktigt billigt. det är ju 7500 ink moms

Mikael_L
Jag tog ner bruxen på nätet, så nu har jag lite jämförelsematerial:

10S
Vikt 21,5 kg

Ljud-/vibrationsdata
Mätvärdena har tagits fram baserande på EN 61 029.
HA(värdet av maskinens ljudnivå utgör:
Ljudnivå 98 dB(A).
Ljudeffektnivå 109 dB(A).
Mätosäkerhet K = 3 dB.

Vibration i hand/arm är lägre än 2,5 m/s2.

10SD
Vikt 28 kg

Ljud-/vibrationsdata
Mätvärdena har tagits fram baserande på EN 61 029.
HA#värdet av maskinens ljudnivå utgör:
Ljudnivå 94,7 dB(A).
Ljudeffektnivå 107,7 dB(A).
Mätosäkerhet K = 3 dB.

Vibration i hand/arm är lägre än 2,5 m/s2.

Det var det som diskuterats.
10SD tyngre och tystare.
Vibrationsangivelsen får mig att misstänka att 2,5m/s2 är ett gränsvärde, så dom tycker det är ointressant att ange vad det exakt är... :confused:
10dB är väl en fördubbling av det upplevda ljudet väl?

den lokale handlaren släppte kap och bord för 8300 så jag tar det. är ju endå skönt att hanla lokalt när det inte är dyrare. köpte även en sticksåg gst 135 ce och en rätstege fick bra pris på allt. Det enda tråkia är att det inte kommer föen nästa vecka. mensen ska det kapas och såga :)

Hej!

Fick min såg med bord hos min lokala handlare för 7900 kr.. Efter mycket prutande och hårda förhandlingar så gick det...
Har provat den lite ...helt suverän såg...rekommenderas..

/ Jocke

forester03 skrev:
Hej!

Fick min såg med bord hos min lokala handlare för 7900 kr.. Efter mycket prutande och hårda förhandlingar så gick det...
Har provat den lite ...helt suverän såg...rekommenderas..

/ Jocke
jag är jävligt nyfiken vad dom tjänar på sågen fast dom sänkt priset som dom har. dom lär ju endå inte bli fattiga endå

Jag valde mellan S och SD, men det blev en S och det var inte av snålhet. SD är med all säkerhet en betydligt mer produktiv såg för en hantverkare, men jag kom fram till att S har större precision, och jag är petig men har inte bråttom.

Den stora fördelen med en SD, att man kan tippa åt bägge hållen, är just det som ger en längre toleranskedja. Men jag måste erkänna att valet var svårt, jag var tom på väg tillbaka för att byta, men ångrade mig igen...

Jo S känns betydligt stummare än SD i ändläget (max utdragen). Jag köpte en SD ändå, utan att veta hur mycket precision jag tappar på det valet i praktiken. Resonerade med mig själv lite att visst tål den mindre vågrät kraft innan den ger vika när den är längst ut, men hur mycket sidokrafter blir det egentligen när man trycker ner den med lodrät kraft, dessutom givet att man är medveten om att när man kapar 30cm breda bitar så är man i en "känsliga" delen av spannet längst ut...?

Dvs, att den tål mindre kraft vågrätt, är det verkligen samma sak som att det blir nån sämre precision i kapningen? Det är ju inte så att den glappar, den bara kämpar emot mindre..

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.