11 287 läst · 25 svar
11k läst
25 svar
Nån som har provat bocsh GCM 10 SD
Sida 1 av 2
Har funderingar på at köpa en bosch kap och geringssåg. Nån som har nån erfarenhet av modellen? dom har ju även moddelen GCM 10 men jag vet inte ricktigt vad skillnaden är. på den. nån som vet det skiljer i alal fall rätt stor skillnad i vikt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 823 inlägg
GCM 10SD är av en helt annan och nyare konstruktion än GCM 10S. Har en 10SD själv och uppskattar det smala huvudet, 50° höger/60° vänster, snabbstopp och den relativt tysta maskinen. den är stor och tung och inget man släpar omkring. Den skall helst sitta fast i ett GTA 3700 golvstativ.
MathiasS fyller säkert på med info om sin 10S.
Tja, vad finns att säga om 10an som inte redan är sagt på forumet?
Tung som ett as är den och man flyttar som sagt inte gärna på sågen. Dock är den ju byggd som en stridsvagn med precision som ett urverk.
Jag har egentligen inte saknat möjligheten att vippa klingan åt båda hållen, däremot medför det att man kan behöva lite extra plats runt sågen för att kunna göra en del kap. Med vipp åt båda hållen kan man alltid ha trästycket på ena (samma) sidan.
Tyst kan man inte säga att 10Sen är, tvärtom låter den förbannat mycket. Jag kör den inte ens i undantagsfall utan hörselprofylax.
10sen har också snabbtstop även om det faktiskt slutat funka på min såg.....
Har inte koll på prisskillnaden på sågarna men en 10S är inte så förbaskat dyr och ger grymt mycket för pengarna om man vill ha en slitvarg som äter allt man slänger åt den.
Tung som ett as är den och man flyttar som sagt inte gärna på sågen. Dock är den ju byggd som en stridsvagn med precision som ett urverk.
Jag har egentligen inte saknat möjligheten att vippa klingan åt båda hållen, däremot medför det att man kan behöva lite extra plats runt sågen för att kunna göra en del kap. Med vipp åt båda hållen kan man alltid ha trästycket på ena (samma) sidan.
Tyst kan man inte säga att 10Sen är, tvärtom låter den förbannat mycket. Jag kör den inte ens i undantagsfall utan hörselprofylax.
10sen har också snabbtstop även om det faktiskt slutat funka på min såg.....
Har inte koll på prisskillnaden på sågarna men en 10S är inte så förbaskat dyr och ger grymt mycket för pengarna om man vill ha en slitvarg som äter allt man slänger åt den.
är du nöjd med den? Jag har hittat lite mer info om den och måste säga att det blir nog en 10sd värkar smidigt med alla vred på framsidan och den ser ju helt enkelt vettigare ut Försöker dock hitta den till ett bra pris och det känns som den variera rätt mycket biligaset jag hittat är för 6000 med moms men tycker bordet är lite i dyraste lagetJohan Gunverth skrev:GCM 10SD är av en helt annan och nyare konstruktion än GCM 10S. Har en 10SD själv och uppskattar det smala huvudet, 50° höger/60° vänster, snabbstopp och den relativt tysta maskinen. den är stor och tung och inget man släpar omkring. Den skall helst sitta fast i ett GTA 3700 golvstativ.
Här skriver du GCM10, och det är en modell utan slidfunktion, men du kanske menade GCM10S. Alla följande inlägg var iaf tolkade så.RobertC skrev:
6000:- för en 10sd är ett bra pris, var har du hittat det?
Du kan använda ett annat bord också, även om Bosch eget, GTA3700, är asläckert (tycker jag iaf).
Kolla stativtråden:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18752-sagstativ-inhandlat.html
K-rauta verkar ha en kampanj med GCM10SD + GTA3700 för 8000:- om det är intressant.
Mathias, vet du om det är stor skillnad på ljudet mellan s och sd, eller kan det vara så att sd är lika högljudd?
Slutligen: Har dom här Bosch-sågarna motorbroms och mjukstart ?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Här antar jag, verkar vara inkl moms och fraktfritt över 1000kr
Lindarn Webshop
Men vet inte om det är nån direktimport, som inte servas i landet...
Lindarn Webshop
Men vet inte om det är nån direktimport, som inte servas i landet...
Jag har aldrig startat en SD så jag kan inte säga något om ljudnivån på den. Johan antyder att den går relativt tyst och det kan man verkligen inte säga om en S. Rimligtvis borde därför S låta mer än SD.
Motorbroms har båda sågarna, någon mjukstart finns inte på 10S iaf.
Motorbroms har båda sågarna, någon mjukstart finns inte på 10S iaf.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 823 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 823 inlägg
Jag brukar faktiskt göra enstaka, snabba kapningar utan hörselskydd med SD:n. Den är ju inte tyst på något sätt, men ljudet kan inte betecknas som obehagligt högt. Klingan är ju remdriven, så det minskar säkert en hel del oljud.MathiasS skrev:
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 823 inlägg
Jag är nöjd. Det är min första och hittills enda gersåg så jag har egentligen inget att jämföra med annat än en liten Elu (numera DW707). Den var dock för liten för mina behov.RobertC skrev:är du nöjd med den? Jag har hittat lite mer info om den och måste säga att det blir nog en 10sd värkar smidigt med alla vred på framsidan och den ser ju helt enkelt vettigare ut Försöker dock hitta den till ett bra pris och det känns som den variera rätt mycket biligaset jag hittat är för 6000 med moms men tycker bordet är lite i dyraste laget
Har dock stor erfarenhet av blå Bosch från en rörfirma.
Ja 6000:- för en 10sd hos lindarn är ju ett fyndpris, Jula har 10S för 5000:- men det känns värt den extra 1000:- upp till en sd.
På SD kan man ju vicka huvudet både höger och vänster men sin finns det ju finesser som att handtaget går att ställa allt mellan lodrätt och vågrätt, så det passar en bäst. Och sen som Robert skriver, man justerar det mesta framifrån.
På SD kan man ju vicka huvudet både höger och vänster men sin finns det ju finesser som att handtaget går att ställa allt mellan lodrätt och vågrätt, så det passar en bäst. Och sen som Robert skriver, man justerar det mesta framifrån.
Jag blandade ihop s och SD i texten - menade att SD borde låta mindre än S.Johan Gunverth skrev:
Ja om det inte skiljer mer så skulle jag utan tvekan slå till på en SD, det är ju en bättre såg. På mer jämförbara inköpsställen antar jag dock att priskillnaden är lite större.Mikael_L skrev: