36 569 läst · 59 svar
37k läst
59 svar
Nån nackdel med att skruva reglar?
jo jag vet, jag tänkte inte på de, tänkte bara på 120mm när jag såg dem ligga här hemma. Men nästa paket så köper jag väl 6mm.
Men jag blandar dem med spik.
Men känns jag kan ha mer koll på att få regel på rätt plats när skruvar fast regel som säga och sen tar spik resten Woody har inte gett mig de bästa kvalite i rakhet som säga i virket, och jag har ju inte råda byt ut virke om det råkar vara lite snett så ibland behöver skruv för den som säga skruvar ihop reglar riktig så dem inte glipar, lättare att rikta när skruva osv eller hur ska förklara.
Men jag blandar dem med spik.
Men känns jag kan ha mer koll på att få regel på rätt plats när skruvar fast regel som säga och sen tar spik resten Woody har inte gett mig de bästa kvalite i rakhet som säga i virket, och jag har ju inte råda byt ut virke om det råkar vara lite snett så ibland behöver skruv för den som säga skruvar ihop reglar riktig så dem inte glipar, lättare att rikta när skruva osv eller hur ska förklara.
Återupplivar denna tråden lite
Läste att i de "tokiga länderna på andra sidan atlanten" (USA och Kanada) så är det inte tillåtet att skruva bärande delar utan de ska spikas pga att skruv "går av" lättare.
Hur ser konstruktionsläran ut i Sverige?
Läste att i de "tokiga länderna på andra sidan atlanten" (USA och Kanada) så är det inte tillåtet att skruva bärande delar utan de ska spikas pga att skruv "går av" lättare.
Hur ser konstruktionsläran ut i Sverige?
Jag har lärt mig att spika både stomme och panel, ser fler och fler som skruvar panelen på sina hus men skruven tillåter mindre rörelse så upplevelsen är att det spricker mer..
Sedan förstår jag inte varför man vill skruva allt gör man en villa om 150-190m2 så är det säkert minst 50tkr dyrare med bara materialet och då är inte arbetstiden inräknad..
Sedan förstår jag inte varför man vill skruva allt gör man en villa om 150-190m2 så är det säkert minst 50tkr dyrare med bara materialet och då är inte arbetstiden inräknad..
Spik är ju helt överlägset på allt som målas. Då kan man byta/laga enstaka bräder med kofot utan att bli galen eller få med halva huset på kuppen.R Rejäl skrev:Jag har lärt mig att spika både stomme och panel, ser fler och fler som skruvar panelen på sina hus men skruven tillåter mindre rörelse så upplevelsen är att det spricker mer..
Påslag på mtrl och fler debiterbara timmar lär vara goda skäl att sälja in skruv och skruvade konstruktioner till kund, ska man göra nått på fastpris är spikpicka lönsammare och för privatpersoners enstaka byggprojekt är galvspik alltjämt det snabbaste, snyggaste och bästa.R Rejäl skrev:
Hållfasthetsläran säger det samma men många byggare skiter i den. Skruvar bryts av mycket lätt och därför är skruvförband opålitliga.Appendix skrev:
Den säger också att spikar gjorda av fyrkantig tråd ger mycket starkare förband än spikar gjorda av rund tråd. Det vill inte pistolspikstillverkarna låtsas om men så är det.
Jag spikar det mesta med hammare. Någon gång medpistol för att spara tid på ställen där hållfastheten inte är viktig och det blir mycket spikande. Skruvar mest gångjärn och sådant.
Tja, det går säkert att orda spaltkilometer om sånt här.H heimlaga skrev:
Den "vanliga billiga" spiken resp skruven vi tenderar att köpa är en trådspik med relativt mjukt stål, som "aldrig" spricker av med ett snäpp vid hög belastning, och p.g.a sin mjukhet och deformationsvillighet är även mycket snällare mot virket om belastningen är så hög att förbandet börjar glida isär lite.
Den "vanliga billiga" skruven är alltid av mer härdat stål, och många går förvånansvärt lätt av med en spröd fraktur. Dessutom är skruvarna inte alls lika mjuka och eftergivliga, så de tenderar att i mycket högre grad spjälka upp träet i förbandet.
Sen går det naturligtvis att smida skruv på alla möjliga vis, så låter man det kosta lite mer så kan man få alltfler bra och gynnsamma egenskaper.
Men på sista raden så kanske man kan konstatera att just med trådspik, så går det att bevisa att allt inte alltid blir bättre, och ibland är det månghundraårigt beprövade en riktig vinnare.
Och hursomhelst, köp inte billigaste skruven på Biltema till något för de bärande konstruktionerna, utan välj dyra välrenommerade fabrikat.
Gärna tillverkare som tillverkar både ankarspik och ankarskruv, för då har de troligen koll på både vad som krävs till bärande konstruktioner, och skillnader mellan skruv och spik.
Själv går mina tankar direkt till Gunnebo och Essve, t.ex.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"

Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 022 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 022 inlägg
Sen har det ju också med att det är helt olika spänningar i en skruv/spik vid montaget.
Skruvar belastas ju med skjuvspänningar (vridning) medans spikar slås in och får spänningar i normalriktningen.
Alla metalliska material är mycket känsligare för skjuvspänningar än normalspänningar.
Jämför klippkraft mot dragkraft för ett material så är det rätt uppenbart.
Skruvar belastas ju med skjuvspänningar (vridning) medans spikar slås in och får spänningar i normalriktningen.
Alla metalliska material är mycket känsligare för skjuvspänningar än normalspänningar.
Jämför klippkraft mot dragkraft för ett material så är det rätt uppenbart.
Vi har byggt hus i många år, finns inte behov av något nytt. Skruv har man för golvspånskivor, väggskivor och sätta upp hyllor. Volymarbeten som panel spikar man.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
luftfuktare med vattenanslutning
Ventilation -
Nån som vet vilken bussning/nippel jag behöver-Tvättmaskin/vattenslang
Badrum -
Vägghängd toalett - ok bygga in vattenanslutning?
Badrum -
Rinnande toalett, slutar inte fylla på vatten.
Vatten & Avlopp -
Nackdel att ha Is- och vattenautomat utan vattenanslutning för frys
Vitvaror