Så försvinner inte problemet helt med konstiga hantverkare om kunden väljer dyrare firmor men tyvärr går det som en röd tråd i många fall att dom som har tid att komma direkt och dessutom är billiga inte är dom bästa hantverkarna. kolla gärna själva i erat umgänge. Många går från ord till handling väldigt fort och att då vänta på en erkänt bra hantverkare i sex till tolv månader det gör man inte. Kolla på fuskbyggarna tex så ser ni tråden.
Det är naturligtvis synd om dom som drabbas men återigen vi lever inte i den perfekta världen där allt blir bra hur vi en handlar
mvh Tille
 
Redigerat:
Håller med. Men man är relativt impulsiv och även om man inte precis kastar sig in i ett byggprojekt vill man ju inte behöva vänta ett halvår/år för den rätte byggaren, det gör man ju inte för andra saker tex då man köper bil.
Teoretiskt sätt finns det oseriösa firmor som har mycket att göra och som inte är billiga (som i mitt fall) och seriösa och duktiga hantverkare som råkar ha en lucka.
 
Redigerat:
Det måste ju vara ett tecken på att marknaden är överhettad om kriteriet på en duglig hantverkare är att man inte har råd att anlita honom och/eller att han är fullbokad.
 
Kanske lite OT med biljämförelser trots allt (sorry) men jag tror ändå att gemene man har svårt att planera mindre byggen 6-12 månader i förväg. Husbygge och större tillbyggen absolut men inte mindre grejjor.
Men eftersom det ändå verkar vara så att man måste vänta så länge på duktiga hantverkare så är det tydligt att utbudet inte är så stort i så fall.
 
Jättekul att du gillar att vara ironisk andersmc ja marknaden är överhetted den har varit det länge pga olika orsaker tyvärr verkar det fortsätta så dessutom kommer det för få nya som det är nåt med.
Det är lätt att vara ironisk det är ochså lätt att reta sig på hantverkare det finns både bra o dåliga hantisar o det finns bra och dåliga it nissar tyvärr finns det ochså bra o dåliga läkare o hör o häppna det finns ochså bra o dåliga kunder
Vilken typ är du andersmc ?
Mvh Tille
 
Jag har läst listan från början och till slut några gånger nu under semestern och tycker att den är klockren, själv skall jag börja använda den (är dock inte hantverkare) och det är enkelt att på en överhettad marknad tappa bort många punkter, det jag får känsan av är att yrkesstolthet är definitionen på personer som oavsett tider håller sig till "koden".
 
Redigerat:
andersmc....du kanske inte ska göra inlägg av den typen om du inte fixar mothugg, ditt inlägg om kostnader kontra överhettad marknad har ju inte så mycket med TS tråd heller att göra men i det stora hela så har ju tille1 rätt och skrev ett väldigt bra inlägg baserat på ditt eget, felet i ditt efterföljande svar är väl samma grej som de flesta icke-hantverkare brukar göra, de vill inte gärna tala om vilken yrkesgrupp dom själva tillhör för jädrar om dom tillhör någon där det utförs många fel, är svindyra eller annat som folk retar sig på ;). Nog sagt om det.
Listan som TS skrivit är ju bra och borde sitta i skallen på alla mäniskor som utför tjänster åt andra, även de som "konsultar" över telefon, det finns ju ett par punkter som skulle kunna appliceras på dom med :)
 
Klockren lista och punkter som kommit upp i tråden. Gäller som skrivits tidigare alla branscher som säljer tjänster. Förutom det självklara att utföra ett bra jobb rent tekniskt så är alla punkterna avgörande om kunden kommer att bli nöjd i slutänden, vilket glöms bort allt för ofta.

tille1 skrev:
Du har givetvis rätt i mycket av vad du skriver men glömmer en sak. Jag anser att mycket av problemen skulle inte ha uppstått om kunderna hade anlitat andra firmor från början det är nog så att byggfirman som är billig och kan börja i morgon står utan jobb pga någon orsak dvs inga andra vill ha dom. byggfirman som är bokad i sex månader framåt är bokad av någon anledning. Om kunderna hade tålamod o kunde vänta samt att tänka sig betala ett marknadsmässigt pris så löser sig det mesta direkt.
Mvh Tille
Jag tror inte att det är så enkelt att påstå att det mesta skulle lösa sig direkt bara kunden hade vett att välja rätt firma efter dina kriterier. Hur skulle urvalet rent praktiskt gå till i så fall? Hur länge måste man vänta för att firman ska anses vara seriös? Och var får man enkelt tag på exempelvis marknadsmässiga timpriser för olika regioner och yrkesgrupper så man kan veta att firman ligger "rätt" i pris. Och om man har fått ett fast pris via offert så framgår det sällan hur priset beräknats (firman vill sällan lämna ut det underlaget) så då måste man ha tillgång till någon typ av referenslista för priser för olika moment för att försöka avgöra om priset är "rätt". Och vem avgör vad som är marknadsmässiga priser?

Många av punkterna i tråden har med attityd, kundbemötande och kommunikation att göra och inte så mycket med yrkesskicklighet och slutresultatet, så även som duktig firma/hantverkare med "marknadsmässiga" priser så kanske det finns möjlighet att bli bättre på dessa punkter för att öka sin kundnöjdhet. Oavsett hur bra slutresultat som levereras oberoende av bransch så har man troligen en mer eller mindre missnöjd kund om man inte klarar av att hantera kundbemötande och kommunikation på ett bra sätt.
 
Det är märkligt att det det tydligen går att dra en hel yrkeskår över en kam, Jag vidhåller att det det tyvärr finns avarter när det gäller hantverkare men det finns det ju som jag skrivit tidigare i alla brancher. Jag rekommenderar er att läsa lite i andra trådar o tänka lite, när går det oftast fel jo det är när man anlitar företag utan att göra upp innan vad som gäller och när det anlitas företag som kan göra jobb direkt eller billigare än andra. sen är det ju så att personkemin mellan människor spelar ochså roll. Det roliga är att dom "bra hantisarna" skriver under direkt på vad ts tycker men dom dåliga bryr sig inte
Mvh Tille
 
Är det svårt att veta men det är likadant när jag är intresserad av en bil tex så jämför jag olika alternativ innan jag bestämmer mig
När det gäller väntan så skulle jag vänta på en snickare jag vill ha en att ta en som har tid direkt nästa vecka
kanske därför jag bara har bra erfarenheter av hantverkare
Mvh tille
 
Den här tråden tar upp punkter som jag ser det gäller för alla yrkesgrupper som säljer tjänster och det finns gott om hantverkare som uppfyller alla kriterier så ingen har vad jag sett försökt dra en hel yrkeskår över en kam. Jag håller med dig om att det finns avarter, men problemen som tas upp i punkterna i tråden har jag själv upplevt och jag vänder mig mot din förklaring att det kortfattat beror på att kunden gjort fel, inte valt rätt företag, att personkemin inte stämmer och att man därför får skylla sig själv.

Just när det gäller kundservice och kommunikation, TS punkter, så skulle jag nog vilja påstå att det finns en stor förbättringspotential även hos "seriösa" företag. Det räcker inte med att erbjuda ett bra slutresultat utan också kunna hantera den mjuka delen som TS tar upp för att få en nöjd kund.

Man ska naturligtvis alltid göra upp vad som gäller, men att att automatiskt förkasta företag som kan göra jobb "direkt" eller inom några månader ger jag inte mycket för. Sen att förkasta företag som är billigare än andra har jag svårt att förstå om de kan uppfylla de krav jag ställer i mitt avtal och de kan utföra tjänsten till ett överenskommet pris.

Sen kan säkert personkemin spela in, men det fina med KTjL att den inte tar hänsyn till det utan gäller oavsett om man råkar gilla varan eller inte vilket är ganska praktiskt så den biten är förhoppningsvis ointressant i sammanhanget.
 
Jag kan förstå att det kan kännas jobbigt att problem som uppstår kan bero på sitt eget handlande, själv försöker jag jobba på att jag inte är fullkommlig o att det är alla andras fel att det går åt skogen, men vi är alla olika.
mvh tille
 
Redigerat:
Har jag aldrig påstått att man skall förkasta företag som kan komma direkt
Jag har aldrig påstått heller att man skall kasta ut företag som är billig
Det jag säger är att man skall tänka till
Om företaget verkar sitta o vänta på att det ska ringa en kund verkar i mina öron konstigt när "alla andra" Har jobb över öronen eller hur ? Det jag säger då är att kolla nogare men det är klart att det vore skönt att få en duktig hantis hälften så dyrt o klar direkt med en fantastisk resultat
Mvh Tille
 
Tar tillbaka tråden lite. Diskussionen kring att man behöver vänta på bra hantverkare är visserligen intressant och borde tas upp i en annan tråd. Den tråden (om den inte redan finns) skulle kunna handla HUR man köper upp duktiga hantverkare som privatperson.
Själv kan jag tycka att väntetiden på en hantverkare kan vara ett lite väl trubbigt instrument för att avgöra om han är seriös. Innan vi valde vår nuvarande/fd hantverkare så var vi i kontakt med en hantverkare som vi hade fått rekommenderad. Han var en sådan seriös byggare som typiskt är bokad 6-12 månader i förväg. Han bröt mot ett antal av mina punkter på listan. Han struntade i att dyka upp på första mötet, han dröjde nästan en månad för att lämna en offert på en altan, jag fick ligga på, han skickade till slut en offert som var ett skämt (3 rader i ett mail) och han hörde aldrig mer av sig. Vi tappade dyrbar tid vilket gjorde att vi var tvungna att välja de hantverkare vi haft nu... så nja det är min bild av en "seriös" hantverkare med för mycket att göra! Han var säkert überseriös när han byggde för min kollega men inte då han träffade mig.

Över till en annan diskussion (möjligtvis lite OT också) som jag uppfattar finns i allt detta. Man pratar gärna om "bra och dåliga kunder". Rätta mig om jag har fel men jag får känslan av att hantverkare gärna vill lägga över skulden på kunden om tillfälle ges (åter igen; ni seriösa hantisar gör nog inte det), då det blir förseningar, då hantverkaren får otydliga instruktioner och det leder till missförstånd, i samband med offertspec vs. leverans osv osv. Det finns helt klart en vi och dom-känsla. Jag tror att det beror främst på att de flesta hantverkare som jobbar mot enskilda privatpersoner driver egna firmor och deras privatekonomi är starkt relaterad till kundens privatekonomi. Blir det för mycket backjobb av olika anledningar tex för att hantverkaren bryter mot tidplan, ritningar etc så bidrar det till en potentiellt infekterad relation till kunden, om ni förstår vad jag menar. I dessa lägen kommer kundservice och kundvård i kläm.

Det vissa hantverkarfirmor verkar glömma är att man har ett speciellt ansvar som leverantör. Jag tycker att kunder ska kunna vara "dåliga kunder" utan att det påverkar affärsrelationen. Det är leverantören som har ansvar för att leda kunden genom affärsrelationen. Jag tycker att toleransnivån gentemot kunden måste vara förhållandevis skyhög jämfört det motsatta. Det är bla därför som vi har konsumentköplagar för att skydda kunden. Förenklat så skulle man kunna säga att en "bra kund" är en kund som betalar och köper mer medan en "dålig kund" är en kund man inte har. Tycker man att kunden är dålig för att han tex ställer höga krav eller är lite krånglig då ska man nog inte hålla på med kunder.
 
Det är ett intressant inlägg du har o det är väl som den gammle indianen sa att du vet inte vem nån är förrens du gått i hans mockasiner några dagar.
Jag har en del kunder otroligt nog enligt många här på forumet o alla återkommer "verkar en mer otroligt beroende på min inställning"
Dom kunder som har höga krav många ideer o ändrar sig under byggtiden är inga dåliga kunder enl mig.
Jag tycker synd om dig med dina erfarenheter. Sen är det nog så att "alla" är nog inte födda att klara att driva renoveringar framåt, men att skylla allt på hantisarna är nog att generalisera för mycket
Mvh Tille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.