Mer info , bara öppna locket på lådan och fota . samt följ flexröret vart det går, annars går det inte att säga något. Tro är inte att veta och gissa något som kan missa.

R
J jonaserik skrev:
Mer info , bara öppna locket på lådan och fota . samt följ flexröret vart det går, annars går det inte att säga något. Tro är inte att veta och gissa något som kan missa.
TS har ju både skrivit att det går en kabel som går till centralen men inte är uppmärkt samt tagit kort inuti lådan.

Ett tips är ju att läsa åtminstone första inlägget i tråden innan man svarar.

• Gilla
Daniel 109 och 3 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
TS har ju både skrivit att det går en kabel som går till centralen men inte är uppmärkt samt tagit kort inuti lådan.

Ett tips är ju att läsa åtminstone första inlägget i tråden innan man svarar.
Jepp men det framgår inte vad som finns efter lådan mot centralen, om det är en matning in direkt så är det inget bra, men kanske det hat varit en converter 12/230 på något ställe innan centralen, det är inte heller bra då vid nöddrift går ut spänning på nätet baklänges. Så det blir för TS att se till att få bort det eller få monterat alla de säkerhetsdetaljer som ska vara vid nöddrift direkt i huset.

R RalleB skrev:
Detta är till 100% ingen batteriladdare

Säkringshållarna är tomma, vilket tyder på att nån har gjort en special lösning där man förmodligen sätter i säkringar samt kopplar på batteri vid behov.

Skulle jag gissa är det för att driva en cirkulationspump eller kyl o frys.

har du vattnemantlad kamin?

I vilket fall så råder jag dig att INTE pilla på detta öht.
Dels så verkar du sakna elkunskap och sen så är detta förmodligen en icke godkännd lösning som nån gjort själv.

Börja med att kontakta föregående ägare och fråga rent ut vad detta är till för.
Det verkar ju vara en någorlunda kompetent person som ordnat denna tvåpoliga batterisäkring av lite överblivna delar ser riktigt bra ut i stort sett. Vad det sen gått till är som sagt kanske troligtvis någon omvandlare för backupdrift av något som en pump etc.Så TS får ta bilder i andra änden också det är nog inte så avskräckande där heller om det är gjort så i denna.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Fotografen Fotografen skrev:
Det där ser som sagt ut att vara reserv till något.
Ingen idé om vad det kan vara?
Vad är det för slags hus? Ingen uranläggning, gammal snabbtelefon, larm eller liknande?
Vad tar ledningen/vp-slangen vägen?
huset är byggt 1947 så kanske är tänkt att man ska kunna försörja huset med el från batterier, ifall samhällets el slås ut?

köper mig en vanlig bilbatterier laddare på biltema :)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
huset är byggt 1947 så kanske är tänkt att man ska kunna försörja huset med el från batterier, ifall samhällets el slås ut?
Med tanke på kablarnas dimensioner, så är det knappast tänkt att försörja hela huset utan mer troligt är det för, att via en inverter, driva cirkulationpump el. dyl. som redan nämnts .

Sedan skulle jag se till att få det bortmonterat då det inte fyller någon funktion.

Det där är yngre än -47, runt -00 vill jag påstå.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hej

hittade denna i mitt garage och hoppas att det är en batteriladdare som jag kan ladda vanliga bilbatterier med? Det går en kabel från ”laddaren” till centralen men ingen uppmärkning på centralen vad det är.

någon som kan bekräfta?
Om det är en batteriladdare, något jag bör tänka på/känna till?

har aldrig laddat bilbatterier förut så helt novis om hur jag ska göra och när batteriet är fulladdad osv…

tack och bock för hjälpen <3
Oberoende om du köper en laddare eller inte så kan det vara bra att kolla upp andra änden på den svarta & röda trådarna som går in i flexslangen.

De grova kablarna är avsäkrade så att det går att dra klenare kablar till förbruka(ren/na).

I andra änden sitter det troligen någon typ av konverter, det kan sitta någon typ av UPS som både kan ladda batteri(et/erna) och driva förbrukar(en/na). I dagsläget så vet ingen om det är 12V, 24V, eller någon annan spänning som det är tänkt det ska vara i anläggningen.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sedan skulle jag se till att få det bortmonterat då det inte fyller någon funktion.
Hur vet du det ? Kan väl mycket väl vara en installation, där du tillfälligt ansluter en inverter någonstans inne i huset, för att hålla igång t.ex. en cirkulationspump under ett elavbrott. Att det sitter i garaget kan vara av främst 2 orsaker - antingen vill man hålla ett smutsigt batteri i garaget eller så räknar man med att koppla in sig på bilens befintliga batteri.
Batterianslutningarna tyder på att det är gjort under senare år, så det är bara att lista ut vart flexröret med de grova kablarna ( svart+röd) tar vägen.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur vet du det ? Kan väl mycket väl vara en installation, där du tillfälligt ansluter en inverter någonstans inne i huset, för att hålla igång t.ex. en cirkulationspump under ett elavbrott. Att det sitter i garaget kan vara av främst 2 orsaker - antingen vill man hålla ett smutsigt batteri i garaget eller så räknar man med att koppla in sig på bilens befintliga batteri.
Batterianslutningarna tyder på att det är gjort under senare år, så det är bara att lista ut vart flexröret med de grova kablarna ( svart+röd) tar vägen.
Därför att ts som bor där nu inte vet vad det är. Sedan får ts självklart göra vad som helst.
Min filosofi är, bort med saker som inte används.

A AndersS skrev:
Därför att ts som bor där nu inte vet vad det är. Sedan får ts självklart göra vad som helst.
Min filosofi är, bort med saker som inte används.
Nu vet vi inte hur länge sedan TS köpte huset, det kan vara relativt nyligen.

Även om inte TS vet vad det är för något idag så kan det ändå vara användbart för TS, tex för att kunna få värme i huset vid strömavbrott.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hej! men hallå alla vad sägs om att koppla in en vanlig Fluke voltis istället för att gissa o spekulera hej vilt !!
Men men.. gissa på !!
//Goerana

Demmpa Demmpa skrev:
Nu vet vi inte hur länge sedan TS köpte huset, det kan vara relativt nyligen.

Även om inte TS vet vad det är för något idag så kan det ändå vara användbart för TS, tex för att kunna få värme i huset vid strömavbrott.
Så kan det vara, det är upp till ts att välja att reda ut vad det är eller ta bort.

A AndersS skrev:
Så kan det vara, det är upp till ts att välja att reda ut vad det är eller ta bort.
Nej. Först ta reda på vad det är och sedan ev. ta bort om det inte tänker användas. Att börja med att ta bort är en dum strategi, som dessutom kan vara förenlig med risk för liv- eller egendomsskada.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.