Hej
hittade denna i mitt garage och hoppas att det är en batteriladdare som jag kan ladda vanliga bilbatterier med? Det går en kabel från ”laddaren” till centralen men ingen uppmärkning på centralen vad det är.
någon som kan bekräfta?
Om det är en batteriladdare, något jag bör tänka på/känna till?
har aldrig laddat bilbatterier förut så helt novis om hur jag ska göra och när batteriet är fulladdad osv…
tack och bock för hjälpen <3
hittade denna i mitt garage och hoppas att det är en batteriladdare som jag kan ladda vanliga bilbatterier med? Det går en kabel från ”laddaren” till centralen men ingen uppmärkning på centralen vad det är.
någon som kan bekräfta?
Om det är en batteriladdare, något jag bör tänka på/känna till?
har aldrig laddat bilbatterier förut så helt novis om hur jag ska göra och när batteriet är fulladdad osv…
tack och bock för hjälpen <3
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 560 inlägg
Verkar skumt. Är förvisso batteripoler på den…
Köp en CTEK MXS5.0 och var glad istället!
Köp en CTEK MXS5.0 och var glad istället!
Är ju bara ett par porslinssäkringar i den boxen, så där ska du vara försiktig.
Absolut inte stoppa i några säkringar för då kan du riskera att få 230V på de där anslutningskontakterna.
Så köp en vanlig ny laddare som i inlägget före, de fungerar bra.
Absolut inte stoppa i några säkringar för då kan du riskera att få 230V på de där anslutningskontakterna.
Så köp en vanlig ny laddare som i inlägget före, de fungerar bra.
Möjligt i centralen att isolera något som kan klara sig på 24/12 V?
Det där ser som sagt ut att vara reserv till något.
Ingen idé om vad det kan vara?
Vad är det för slags hus? Ingen uranläggning, gammal snabbtelefon, larm eller liknande?
Vad tar ledningen/vp-slangen vägen?
Ingen idé om vad det kan vara?
Vad är det för slags hus? Ingen uranläggning, gammal snabbtelefon, larm eller liknande?
Vad tar ledningen/vp-slangen vägen?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Så fort ni ser en diazed tror ni att det är 230.
Vart går slangen?
Protte
Vart går slangen?
Protte
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 091 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 091 inlägg
Detta är till 100% ingen batteriladdare
Säkringshållarna är tomma, vilket tyder på att nån har gjort en special lösning där man förmodligen sätter i säkringar samt kopplar på batteri vid behov.
Skulle jag gissa är det för att driva en cirkulationspump eller kyl o frys.
har du vattnemantlad kamin?
I vilket fall så råder jag dig att INTE pilla på detta öht.
Dels så verkar du sakna elkunskap och sen så är detta förmodligen en icke godkännd lösning som nån gjort själv.
Börja med att kontakta föregående ägare och fråga rent ut vad detta är till för.
Säkringshållarna är tomma, vilket tyder på att nån har gjort en special lösning där man förmodligen sätter i säkringar samt kopplar på batteri vid behov.
Skulle jag gissa är det för att driva en cirkulationspump eller kyl o frys.
har du vattnemantlad kamin?
I vilket fall så råder jag dig att INTE pilla på detta öht.
Dels så verkar du sakna elkunskap och sen så är detta förmodligen en icke godkännd lösning som nån gjort själv.
Börja med att kontakta föregående ägare och fråga rent ut vad detta är till för.