45 690 läst · 107 svar
46k läst
107 svar
Någon som vågar gissa offerten från Brabyggare?
”Under uteduschen ska marken vara extra dränerad” varför det, kommer du tillföra mer vatten än det kommer från himlen?M Mathias Nilsson1 skrev:Är det någon som vågar gissa vad de här projekten kommer kosta att få utfört av byggfirmor som svarar via ”Bra byggare”?
Har fått in ett offertförslag igår och det var väldigt högt räknat tycker vi?
Offertunderlag trädäck m.m.
Offertförfrågan gällande nedanstående projekt.
Arbetskostnad, rot-avdrag och material skall specificeras i offerten.
Priser skall anges inkl moms.
Vi avser att nyttja rotavdrag för byggprojekten och ansvarar för att vi har skatteutrymme.
Handlingar till Skatteverket skall ombesörjas av offertgivare samt dra sökt rot-belopp på fakturan. Offertgivare ansvarar för att rot-avdrag beräknas korrekt.
Transporter, resor och material skall ingå i offertens angivna pris. Dvs inga dolda kostnader i efterhand.
Betalning sker efter slutfört arbete.
Timkostnad för extraarbeten skall finnas med i offerten.
Beskrivning av projekten:
Byte av kallförrådsdörr
• Byte av förrådsdörr mått 900x2000 mm (inköp av dörr skall inte ingå i offerten)
• Färdigt in- och utvändigt
Byte av panel kallförrådsgavel
• Byte av panel på västra sidan av förrådet (gavel) med lockläkt
• Befintligt fönster skall tas bort då det ska vara panel på hela gavelsidan och inte längre finnas något fönster där.
• Byte av vindskivor skall inte ingå
Trädäck
• Byggnation av trädäck ca 49 m2, tryckt trall (med rätt träskyddsklass)
• Vi tar bort gammal trall (fastighetsägare)
• Markarbete samt bortforsling av schaktmassor
• Byggs på mark med stenplattor
• Stomme 45x120 eller om 45x145 behövs?
• Trall 28x120 (tryckt – med rätt träskyddsklass)
• Dold infästning av skruv (ej vanlig trallskruv)
• Stolpar (95x95) tryckt (med rätt träskyddsklass) för spaljé/duschhörna
• Raster duschhörna i tryckt 28x45 (med rätt träskyddsklass). Dubbelsidig, upptill snedställd vattbräda. (Bygga spaljé|viivilla.se)
• Stolpfästen - plintar
• Under uteduschen skall marken vara extra dränerad
• I samband med grävning, framdragning av rör för vattenslang(för kallvatten) till dusch och utekök.
Vad skall inte ingå i offerten
• målningsarbete
• inköp av förrådsdörr
• Bortforsling av byggspill och befintliga buskar
• Vattenslang och kopplingar
[bild][bild][bild][bild]
Har du problem med att det är sankt där nu?
Förstår om du inte har tiden, annars är inget av dom där jobben speciellt svåra att utföra, har du möjlighet att ta hjälp av släkt o vänner så löser ni det för 2/10 av offerten skulle jag säga.
Om det är ditt första gångs hus o projekt kan det kännas lite läskigt men läser du på lite innan så lovar jag dig att det kommer kännas bättre både i plånboken o i hjärtat att du fixat det själv än ta dit nån byggare som får uppdrag via dylika sidor
Ta en del i taget, börja med dörr o panel o sen tar du däcket till sommaren
Du verkar prata om något helt annat här. Har du accepterat en offert från byggaren har denne inga som helst skyldigheter att visa dig några inköpsfakturor.S Sören Carlsson skrev:Hej, Det som är viktigt är att avtalet följer svensk standard Entrepenardkontrakt ABS 18. Skriv utförligt med alla saker med punkt för punkt med nummer. Ifall de köper material godkänn inte deras pålägg med 12 % som de vill ha det är en förhandlingsfråga. Se deras faktura. Själv betala jag 5 %. Låt int de åka o småhandla det blir dyra varor. De skall finnas på plats annars är mitt råd att du köper till dem o det sätts på deras konto om inte du betalar det själv direkt. starttid o sluttid för bygget , annars böter. Kolla med Villaägarna om inte du är medlem bli, lätt insparade pengar.
Således är det viktiga för TS inte alls att följa upp entreprenörens påslag som en dåre, utan att få dit en bra byggare, förklara vad han vill ha gjort och sedan lita på att denne utför uppdraget med en hälsosam vinst inräknat, vilket är vad det kostar om man inte kan/vill/orkar gör jobbet själv. Detta uppnås ofta genom att anlita en lokal firma med bra renommé. Denne kommer inte vara billigast men säkerligen utföra arbetet med god kvalitet och bibehållet gott anseende.
Redigerat:
Jag håller med.D Daniel 109 skrev:
Jag har varit medlem i Villaägarnas riksförbund i cirka två år, men har gått ur nu. Medlemsavgiften är rätt hög och de "rabatter" man får genom medlemskapet är räknade på rätt höga "listpriser". Man spar mer pengar på att leta rätt på bra priser själv.
Det enda som skulle få mig att gå med igen vore deras juristhjälp, men eftersom jag aldrig har anlitat den så vet jag inte om den är nåt att ha.
E eplgh skrev:Vi gjorde en ny altan strax ovanför "gräsmattenivå" på ena sidan av huset. Grävde bara bort matjorden i 20 cm djupa "diken" där reglarna skulle ligga, resten av gräsmattan fick vara kvar. Byggplast över hela ytan, som även gick ner i dikena, så att gräs/ogräs inte kommer upp.
Tryckte ner några jack med morakniven genom plasten i dikena, typ ett stick per halvmeter, så att regnvatten kan sippra ner i marken. Markduk hade säkert varit mer rätt, men hade inte tid att köpa det då.
Betongplattor varannan meter i dikena, reglar på dessa, sen trall ovanpå. Inte fastsatt i huset, ligger bara på marken, så att eventuella mindre rörelser under vintern inte ställer till det. Har legat fint i 20 år, inte ett ogräs heller. Man behöver inte alltid krångla till det.
Har du svårt tjälskjutande mark kanske du behöver borra/gräva för stödpunkterna, eller bara acceptera att altanen rör sig lite under snön. Den sjunker ju i allmänhet tillbaks sen till
Tycker lika (men aldrig heller testat juristhjälpen).P pmd skrev:Jag håller med.
Jag har varit medlem i Villaägarnas riksförbund i cirka två år, men har gått ur nu. Medlemsavgiften är rätt hög och de "rabatter" man får genom medlemskapet är räknade på rätt höga "listpriser". Man spar mer pengar på att leta rätt på bra priser själv.
Det enda som skulle få mig att gå med igen vore deras juristhjälp, men eftersom jag aldrig har anlitat den så vet jag inte om den är nåt att ha.
Så här blir ofta svaret från handlaren när man säger att man vill ha rabatten från villaägaren också.
”Du har redan fått mer rabatt än den rabatten”
Ok säger jag men du har inte frågat om jag är medlem i villaägarna innan du gav mig ett pris och jag har ingen aning om vad det kostar med eller utan rabatt.
Ibland funkar det oftast inte.
Nej inga problem med gräsmattan där nu.L Lemans skrev:”Under uteduschen ska marken vara extra dränerad” varför det, kommer du tillföra mer vatten än det kommer från himlen?
Har du problem med att det är sankt där nu?
Förstår om du inte har tiden, annars är inget av dom där jobben speciellt svåra att utföra, har du möjlighet att ta hjälp av släkt o vänner så löser ni det för 2/10 av offerten skulle jag säga.
Om det är ditt första gångs hus o projekt kan det kännas lite läskigt men läser du på lite innan så lovar jag dig att det kommer kännas bättre både i plånboken o i hjärtat att du fixat det själv än ta dit nån byggare som får uppdrag via dylika sidor
Ta en del i taget, börja med dörr o panel o sen tar du däcket till sommaren
Visserligen har grannen tagit ner sin jättebjörk så vem vet.
Tänkte mest att det skulle läggas lite djupare med makadam där under men det kanske är onödigt då det mesta av vattnet avdunstar när vi får för oss att duscha de där varma sommardagarna.
Vi har börjat fundera på att försöka göra allt själva men är osäkra på om vi klarar det så en vettigt prissatt offert är fortfarande ett alternativet.
Dessutom behöver tak på förråd och en annan fasad på garaget bytas ut m.m och det hade jag tänkt försöka med själv och vill att det avslutas innan semestern är slut i år och allt tar sådan tid när vi gör något själva.
Duschen är inget problem, såvida ni inte har fri campingplats och den strilar hela dagen. Den vattenmängd som fem-tio duschar ger försvinner bara ner i marken. Se bara till att ha lite lutning så att det inte rinner in mot husgrunden.M Mathias Nilsson1 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I kalmartrakten är det bara en dryg meter ner till rostfritt djup, så om marken är någotsånär stenfri är skruvpålar väldigt enkla att använda. Byggmax säljer 120-cm pålar för 500 kr, men de har inte så bra "skruv", och är lite känsliga för att stöta på även mindre stenar.
Finns bättre pålar, t.ex från https://alfabryggan.se/ehandel/skruvpale/manuella/helix-skruvpale/ som bara kostar en hundring mer. De pålarna borrar sig igenom rätt bra, om de inte går rätt på en större sten.
Byggplast eller markduk ovanpå gräsmattan innan du borrar ner pålarna, för att undvika ogräs. Om man antar 0.5 pålar per kvm blir det 25 st, så 15.000 kr. Inte gratis, men jämfört med att gräva upp och lägga makadam är det bara växelpengar...
Tack för input!E eplgh skrev:Duschen är inget problem, såvida ni inte har fri campingplats och den strilar hela dagen. Den vattenmängd som fem-tio duschar ger försvinner bara ner i marken. Se bara till att ha lite lutning så att det inte rinner in mot husgrunden.
[bild]
I kalmartrakten är det bara en dryg meter ner till rostfritt djup, så om marken är någotsånär stenfri är skruvpålar väldigt enkla att använda. Byggmax säljer 120-cm pålar för 500 kr, men de har inte så bra "skruv", och är lite känsliga för att stöta på även mindre stenar.
Finns bättre pålar, t.ex från [länk] som bara kostar en hundring mer. De pålarna borrar sig igenom rätt bra, om de inte går rätt på en större sten.
Byggplast eller markduk ovanpå gräsmattan innan du borrar ner pålarna, för att undvika ogräs. Om man antar 0.5 pålar per kvm blir det 25 st, så 15.000 kr. Inte gratis, men jämfört med att gräva upp och lägga makadam är det bara växelpengar...
Jag vet inte om skruvpålar funkar för mig då jag måste hur som helst hyvla av en del för att få plats med regel-trall (145+34?) ca18cm.
Det är klart att om jag får min grävarkontakt att bara ta bort ca 2dm överallt och skippa paddandet och bara lägga markduk och skruva pålarna kanske det funkar som ett alternativ men är det bättre än att padda makadam i rätt nivå och t ex lägga marksten i nivå eller strunta i exakt nivå och sätta justerbar terassfot på markstenen och därefter ramverk+trall.
Jag fattar inte vad som är billigast men ändå tillräckligt.
Det är klart att ju mindre jordmassor och fyllnadsmassor att hantera kanske är smidigast och då också billigast.
Ska träffa grävaren i slutet på veckan för att se hur han tänker om mina alternativ.
Du behöver bara skruvpålar om du har problem med att tjälen skjuter under vintern. Om den gamla altanen ligger på marken utan pålar eller plintar till tjälfritt djup (dvs 120 cm) så lär du inte behöva det för den nya heller. Då funkar det fint att bara lägga marksten som stöd till reglarna.M Mathias Nilsson1 skrev:Jag vet inte om skruvpålar funkar för mig då jag måste hur som helst hyvla av en del för att få plats med regel-trall (145+34?) ca18cm.
Det är klart att om jag får min grävarkontakt att bara ta bort ca 2dm överallt och skippa paddandet och bara lägga markduk och skruva pålarna kanske det funkar som ett alternativ men är det bättre än att padda makadam i rätt nivå och t ex lägga marksten i nivå eller strunta i exakt nivå och sätta justerbar terassfot på markstenen och därefter ramverk+trall.
Att lägga makadam påverkar inget alls (förutsatt att marken inte tjälskjuter idag), förutom att allt blir dyrare. Dels måste du gräva bort mer jord, dels lägga dit makadam. Notera att makadam inte heller hjälper med dräneringen, såvida du inte också lägger ner dräneringsrör som kan leda bort vattnet (till dike eller dräneringsbrunn).
Utan dräneringsavrinning blir det bara en 30 cm djup grop fylld med makadam och vatten. Vattnet kommer förstås att sippra ner i marken (om det inte är tät lera), men det gör det även om du bara lägger markstenen direkt på jorden. Som idag antar jag (eller hur ser dräneringen ut nu)?
Enda anledningen till att lägga makadam är att få ett material som inte tjälskjuter, men då behöver man även lägga markisolering under makadamen, så att underliggande (ler)jord inte fryser och skjuter. Lägger du enbart makadam måste du egentligen ner till 120 cm djup för att få ett underlag som garanterat inte skjuter.
Man kan också lägga markisolering utan makadam, eftersom den ändå inte kommer att synas. Då lägger du bara markstenen direkt på isoleringen. Dock behöver isoleringen alltid gå ut en bit utanför altanen, för att det inte ska frysa "från sidan". Säg en halvmeter utanför eller så. Men den biten av isoleringen kan du täcka med jord.
Men kort sagt, har du ingen tjälskjutning eller problem med vattenansamling idag behöver du inte alls bekymra dig. Gräv ur minimalt (för hand eller med liten grävare) för att få plats med reglarna, lägg markduk, markstensstöd, reglar och trall. Se till att marken efter utgrävning lutar svagt utåt så vattnet "i gropen" hamnar så långt bort från huset som möjligt.
Ett enkelt och trevligt gör-det-själv-jobb, det fixar ni lätt!
PS #1: Det ser ut som att det idag ligger en hel altan av marksten i botten, och sen liggande reglar och trall på detta? Om man ändå vill ha trall så är det helt onödigt att göra en "hel altan" av marksten i botten. Man lägger bara enskilda markstenar här och där under reglarna, t.ex. varannan meter.
PS #2: Om det idag inte finns "en grop" under altanen, då rinner regnvattnet lätt bort (förutsatt att marken lutar svagt utåt). Alla nya varianter där du "gräver grop" (med eller utan makadam) kommer att innebära en "dold swimmingpool" där vattnet inte kan rinna bort, utan måste sippra ner i marken. Om det är ett problem eller inte måste du själv bedöma, men kommer ett skyfall på 100 mm så kommer det initialt att ligga 100 mm vatten i gropen (och potentiellt mot husgrunden). Bäst är att gräva ner dräneringsrör från gropens utkanter som mynnar i ett dike, men det förutsätter att det finns ett lämpligt dike i närheten. Eller att rören ansluts till befintliga dräneringsrör från stuprören. Om dagens stuprör bara mynnar ut på marken får du se till att det vattnet inte kan hamna "i gropen", för då får du ännu mer vatten där.
Redigerat: