Visa bilaga 697402 Visa bilaga 697403 Visa bilaga 697402 Visa bilaga 697403
R Researcher skrev:
Äntligen har outl1 svarat med lite mer kunnande!
Svaren har varit korrekta, problemet är att jag fortfarande inte fått svar på hur man kan utnyttja inställningarna i systemet för att optimera anläggningen.
En kul detalj i deras "Självhjälp" är hur de föreslår att man ökar värmen i systemet: Sätt in en bypasskoppling, stryp mängden vatten som matas via värmepumpen för att sedan blanda detta varmare vatten med det kallare flödet! Särskilt som värmepumpen är kräsen på tillräckligt flöde för att inte larma om "Water flow failure"! Värmepumpen kräver ca 35 liter vatten per minut. När man tittar på vanliga cirkulationspumpar i prisklassen 1500-4500 har de ett flöde på 20-40 liter per minut, de pumpar som har större kapacitet kostar mycket, vi talar om 12-15 000!
Just nu har jag fått värmepumpen att leverera 50 gradigt vatten utan larm, nästa steg blir att sätta den i varmvattenläge, den kan då leverera 60-gradigt vatten. Hittills larmar den om övertryck, ska se om de klarar arr ge info om hur inställningarna kan ändras för att hindra det.
Ska lägga upp alla inställningar som jag hittat i systemet med mätvärden.
R Researcher skrev:
Äntligen har outl1 svarat med lite mer kunnande!
Svaren har varit korrekta, problemet är att jag fortfarande inte fått svar på hur man kan utnyttja inställningarna i systemet för att optimera anläggningen.
En kul detalj i deras "Självhjälp" är hur de föreslår att man ökar värmen i systemet: Sätt in en bypasskoppling, stryp mängden vatten som matas via värmepumpen för att sedan blanda detta varmare vatten med det kallare flödet! Särskilt som värmepumpen är kräsen på tillräckligt flöde för att inte larma om "Water flow failure"! Värmepumpen kräver ca 35 liter vatten per minut. När man tittar på vanliga cirkulationspumpar i prisklassen 1500-4500 har de ett flöde på 20-40 liter per minut, de pumpar som har större kapacitet kostar mycket, vi talar om 12-15 000!
Just nu har jag fått värmepumpen att leverera 50 gradigt vatten utan larm, nästa steg blir att sätta den i varmvattenläge, den kan då leverera 60-gradigt vatten. Hittills larmar den om övertryck, ska se om de klarar arr ge info om hur inställningarna kan ändras för att hindra det.
Ska lägga upp alla inställningar som jag hittat i systemet med mätvärden.
Visa bilaga 697404
Visa bilaga 697403
Kontrollen till utrustningen har sex skärmar för status och åtta skärmar för systemparametrar.
Jag försöker få tag på ett program som kan läsa kommunikationsbussen för att göra det möjligt att plocka ut statistik och så småningom styra systemet.
Jag har kört det i DHW-läge vilket innebär att utgående vatten blir upp till 60 grader och en gång i veckan ökar till 70 grader under 30 min. Avfrostning är nu satt till 45 minuters period vilket funkat bra när temperaturen varit nere på -14 grader. När jag körde DHW så ggillade den inte det eftersom acctanken låg på 50 grader så övertryckssensorn löste ut. Systemet måste då svalna för att sedan kunna återstartas.
Styrningen av cirkulationspumpen är så dumt gjord att om man får fel Er03 Water Flow Failure så stängs cirkulationspumpen av! Det går alltså inte att starta om, jag kopplade en extern brytare till pumpen för att tvångsstyra den vilket eliminerade problemet.
Med lite mer statistik på värdena i systemet kommer den kanske att funka ett tag!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R Researcher skrev:
Äntligen har outl1 svarat med lite mer kunnande!
Svaren har varit korrekta, problemet är att jag fortfarande inte fått svar på hur man kan utnyttja inställningarna i systemet för att optimera anläggningen.
En kul detalj i deras "Självhjälp" är hur de föreslår att man ökar värmen i systemet: Sätt in en bypasskoppling, stryp mängden vatten som matas via värmepumpen för att sedan blanda detta varmare vatten med det kallare flödet! Särskilt som värmepumpen är kräsen på tillräckligt flöde för att inte larma om "Water flow failure"! Värmepumpen kräver ca 35 liter vatten per minut. När man tittar på vanliga cirkulationspumpar i prisklassen 1500-4500 har de ett flöde på 20-40 liter per minut, de pumpar som har större kapacitet kostar mycket, vi talar om 12-15 000!
Just nu har jag fått värmepumpen att leverera 50 gradigt vatten utan larm, nästa steg blir att sätta den i varmvattenläge, den kan då leverera 60-gradigt vatten. Hittills larmar den om övertryck, ska se om de klarar arr ge info om hur inställningarna kan ändras för att hindra det.
Ska lägga upp alla inställningar som jag hittat i systemet med mätvärden.
Schematisk ritning av värmesystem och digitala temperaturkontrollpaneler med inställningar och mätvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Researcher skrev:
[bild]
Teknisk tabell för värmepump med uppvärmningskapacitet, effektförbrukning och COP vid olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Superbra att du delar med dig av dina erfarenheter och upptäckter, det är nog fler än du som har installerat samma pump.
 
  • Gilla
Saxsson och 1 till
  • Laddar…
A
Skulle svårligen förvåna mig om den kör 70C någon gång då den saknar eltillskott

Kul att se att man dom första åtgärd behöver bygga om den nyinköpta värmepumpen.

Hoppas att detta avskräcker andra att köpa därifrån, de flesta har ju varken erfarenhet, kunskap eller intresse för all denna handpåläggning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
Du verkar dessutom ha för dåligt flöde med tanke på dina felkoder 1" räcker inte långt med de temperaturerna
 
R Researcher skrev:
[bild]
Ett par bilder från mina experiment! Hoppas de är läsbara. Efter ett tag vid 60 grader så la den av, återstartade när den svalnat.
Fyra gränssnittsbilder av en termisk enhet som visar temperaturer, inställningar, och felmeddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
R Researcher skrev:
Ett par bilder från mina experiment! Hoppas de är läsbara. Efter ett tag vid 60 grader så la den av, återstartade när den svalnat.
[bild]
ett bra sätt att förkorta livslängden!
 
Jodå, håller med! Problemet med att Outl1 inte svarar på frågor, jag vill ha svar på vilka parametrar som kan ändras för att minska övertrycket. Jag vet hur mycket EEV typiskt öppnar sig och kunde jag trimma inställningarna så kommer detta inte att ske. Det är framförallt den andra EEVn som har ett våldsamt högt värde, 193 mot typiskt 30-60, Samma med kompressorströmmen, den är vanligen runt 9-10 A, borde vara runt 5-7 A.
Det är sådana värden som förkortar livslängden. Ska sätta mig och kolla vilka komponenter som används, lite katalogläsande så kanske man kan göra något vettigt av maskinen. Flödet är ett ganska litet problem, ungefär 80-90 liter per minut nu, kan ökas till >100 med nuvarande komponenter. Större area på rören är meningslöst, pumpen har 1" liksom det befintliga värmesystemet.
 
A
Okey du förstår inte kylprocessen och experimenterar in random
faktaresistens kan jag inte hjälpa till med
Jag får önska dig lycka till.
 
electroluxaren skrev:
Okey du förstår inte kylprocessen och experimenterar in random
faktaresistens kan jag inte hjälpa till med
Jag får önska dig lycka till.
Tack. Men du kanske kan förklara varför denna utrustning använder två EEV, vanligen använder man bara en?
 
Jag har fått en Panasonic monoblock på 12kw installerad u mitt hus. Likheterna med Lyfco är slående. Det verkar tillochmed vara samma komponenter. Har haft samma problem med vattenflödes larm, vilket till stor del beror på luft i systemet. Väntar på support från kundtjänst på Panasonik gällande flöde som ligger i dag på 13,3 liter/ minut. Värmen styrs via utomhusgivare. Inne Termostat är option. Skillnaden är priset på min Panasonik 150 000:-
Lyncon kostar ju bara lite drygt 45 000:- plus installation.
 
  • Gilla
  • Wow
spidersej och 2 till
  • Laddar…
R Researcher skrev:
Jodå, håller med! Problemet med att Outl1 inte svarar på frågor, jag vill ha svar på vilka parametrar som kan ändras för att minska övertrycket. Jag vet hur mycket EEV typiskt öppnar sig och kunde jag trimma inställningarna så kommer detta inte att ske. Det är framförallt den andra EEVn som har ett våldsamt högt värde, 193 mot typiskt 30-60, Samma med kompressorströmmen, den är vanligen runt 9-10 A, borde vara runt 5-7 A.
Det är sådana värden som förkortar livslängden. Ska sätta mig och kolla vilka komponenter som används, lite katalogläsande så kanske man kan göra något vettigt av maskinen. Flödet är ett ganska litet problem, ungefär 80-90 liter per minut nu, kan ökas till >100 med nuvarande komponenter. Större area på rören är meningslöst, pumpen har 1" liksom det befintliga värmesystemet.
Hej jag e också nybliven
Lyfcos
Modell
P040-DC-W ägare o skulle också vilja diskutera inställningar o sånt..finns det nån kvar i den här tåden
 
  • Statusparametrar för Lyfcos Modell P040-DC-W visande temperaturer, EEV öppningar, kompressorström, frekvens och värmesänktemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.