Turbo_Nenne skrev:
Hur lång tid tog det från att ni skrev TOLO:n till att ni fick stommen på plats.
Hur länge har ni byggt roligt att veta hur lång tid det tar för hantverkarna att färigställa ett hus.
Efter som att vi bara har köpt våran stommrest.
Vi ska göra allt inne helt själva. Längtar tills att huset står på plats så att man får börja jobba lite.


/ Kenneth&Annica
Fyra månader från TOLO till leverans och fyra månader för att färdigställa huset... Ganska exakt 12 månader från köp av tomt till inflyttning.
 
our-house skrev:
Oj, det var värst vad du tänker bygga om. Går verkligen det med basic från A.hus. Extra fönster osv i köket ?

Om du ska bygga om i köket, kan du ju ta med snickaren. Eller om du ska göra allt själv finns ju så klart inga gränser ;-)

Här är några bilder: [länk]

/Peter
Nej, det blir inte så mycket "ombyggt". Fick priset från han som skulle bygga i lösvirke och det blev dyrare än A-Hus, så vi är nog inne på A-Hus, Älvsbyhus eller LB-hus.
 
vi var inne i ett visningshus i helgen, lite bilder finns i min blogg... hilleshog.blogg.se
 
Vi tycker att fakturan för markarbete är betydligt högre än det som A-hus sagt från början.
Fakturan är mer än 50% dyrare och underlaget är dåligt specificerat.

Någon annan som upplevt samma sak?

/Maria
 
Visst blev vårt också dyrt, men vi fick ju veta det innan fakturan kom. Får hoppas att det är det enda som drar iväg i kostnader... fick ni inte reda på hur mkt mer det skulle bli när dem var och gjorde markarbetena?
 
Vi har inte fått veta något vad det gäller ökade kostnader i förväg.
Vi är förvånade att A-Hus inte specificerar hur många kubik som använts vid uppfyllnad.
 
MariaA skrev:
Vi tycker att fakturan för markarbete är betydligt högre än det som A-hus sagt från början.
Fakturan är mer än 50% dyrare och underlaget är dåligt specificerat.

Någon annan som upplevt samma sak?

/Maria
Tänk på att A-hus lägger på 10% på allt arbete som överstiger 10'. Ett pålägg man slipper på kataloghusen. En specificerad faktura har ni dock rätt till. Nackdelen med entreprenaden för Basic serien är att den handlas upp från kungsbacka vilket för oss har inneburit högre priser än "normalt". Av vissa hantverkare tom dubbla priset innan A-hus påslag mot vad vi kommer att få när vi gör det efter inflyttning.

Grundarbetet är tyvärr en post som är omöjlig att uppskatta, där får man fint betala. Det är nog där entreprenören har chans att tjäna pengar.
 
Varför skulle det vara annorlunda priser för att upphandlingen är gjord
i Kungsbacka?
Borde inte uppskattningen på markarbetet stämma någorlunda med verkligheten?
 
MariaA skrev:
Varför skulle det vara annorlunda priser för att upphandlingen är gjord
i Kungsbacka?
Borde inte uppskattningen på markarbetet stämma någorlunda med verkligheten?
A-hus har nog tagit på sig för många projekt och de projektledare/byggtekniker som sitter med Basic har bevisligen svårt att få tiden att räcka till. Därför har jag svårt att tänka mig att man gör någon större analys av entreprenörerna innan man skriver avtal. Mycket möjligt att det varit tillfälligheter men det har varit 100% dyrare för oss att gå genom A-hus när det gäller tillval på tex el och grundarbete. Detta är min reflektion, finns säkert lika många som det har rullat på för och där A-hus har varit lätta att få tag i.
 
Om flera råkar ut för samma sak, kan man ju tro att de har satt detta i system. Sälja billiga hus, ser bra ut på papper. För att sedan klämma ut så mycket det går under byggtiden när det är för sen att backa.

Kolla bara på grunden. Min besiktningsgubbe sa rakt ut att det alltid ha varit en post som inte går att kolla innan eller efter hur mycket fyll/gruss det egentligen gått åt till grunden.

Det enda man kan göra är att vara på plats och mäta djupet på hålet de gräver och räkna på det själv hur mycket det borde gå åt.

Men å andra sidan tror jag inte detta är unikt för Basic, utan detta kan man räkert råka ut för vilket hus man än bygger.

/Peter
 
MariaA skrev:
Vi tycker att fakturan för markarbete är betydligt högre än det som A-hus sagt från början.
Fakturan är mer än 50% dyrare och underlaget är dåligt specificerat.

Någon annan som upplevt samma sak?

/Maria

Våra grannar som bygger ett A-hus (ej Basic) har frågat oss om en massa märkliga tillägg på markfakturan, det rörde sig om en ganska stor extra utgift och allt var dåligt specat. Vi har inte fått dessa tillägg och bygger på i stort sett identiska tomter.

A-hus har helt klart varit överansträngda/oseriösa men jag tycker fortfarande att produkten Basic ¤ är mkt för pengarna om allt bara bli klart och rätt utfört.
 
vårt hus börjar bli färdigt :) endast 25 dagar kvar till slutbesiktning... hur går de för er andra?

Köket e uppe och målaren har spacklat... målning nästa vecka.
 
Vi är inflyttade och det har blivit jättefint. Lite småfix som ska åtgärdas men inget att tala om. Jag är mest bekymrad överf att få lånen klara innan bankerna börjar frossa nu när det krisar på finansmarknaden.

Allt som allt kan jag inte annat än rekomendera A-hus Basic#4 även om vi hade en lite rörig resa med taskig samordning och försenad inflytt. Det är mycket för pengarna.
 
Grattis!

Har du några bilder att dela med dig av? köksinredning osv?
 
vårt basic 2 kommer den 29 maj. dagen efter tjejens födelsedag.
längtar redan har uppstartsmöte med a-hus på torsdag nästa vecka.
åvecka efter det med kommunen.


///// Kenneth & Annica
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.