13 939 läst · 37 svar
14k läst
37 svar
Någon med erfarenhet av Sverigepumpens värmepumpsberedare?
Jag går i precis samma tankar som många här. Tycker det borde finnas någon som har köpt detta paket som kan berätta om upplevelsen. Är lite orolig att en utedel inte räcker till.
Jag tänker mig varmvattenberedare på 270L samt en st luft-luftvärmepump till.
Finns det några liknande alternativ?
Jag tänker mig varmvattenberedare på 270L samt en st luft-luftvärmepump till.
Finns det några liknande alternativ?
Hej,M Martin Lannsjö skrev:
Jag har haft min 270 i 3 veckor nu. Fungerar utan problem. Vi är 2 vuxna och 2 barn och det räcker för oss. Jag har inte sett några andra alternativ som har en utedel. Verkar ju finnas många skåp med allt i ett. Många verkar vara nöjda med dem med. Ett plus med att ha en separat utedel är ju att du slipper ljudet inne i huset iaf.
Mm får utvärdera och se nästa år. Om det inte är för fuktigt i din stenkällare då kan du ha tunnan där iaf. Jag fick tyvärr byta plats på tanken från krypgrunden till tvättstugan pga detta. Du har inte sett några andra alternativ till bereda 270?M MartinSu skrev:
Jag har nyligen sett att Daikin har/ska lansera en multisplit utedel som kan ha varmvattenberedare+luftluft-innedel, den var dock ganska liten tank typ 120L vilket inte passar oss så räknade bort den. Nu när jag försöker hitta att länka den hittar jag den dock inte...Rasmus504 skrev:
Det är INTE denna lösning jag pratar om. Men den finns också men verkar lite äldre. https://luftmiljobutiken.se/produkt/daikin-ekhhp300a2v3-varmepumpsberedare/
Vi är också nyfikna på Sverigepumpen bereda
Hej,B BäverBerra skrev:
Det har fungerat väldigt bra hittills. Jag kan se att energiförbrukningen har minskat med mer än hälften (har inte brytt mig om att slå ut det exakt). Jag har ställt in den så den producerar varmvatten på natten, å sen håller det hela dagen. Ibland får jag starta upp den på dagen ifall ungarna tappat upp badkaret och förbrukat allt varmvatten. Men den sköter sig själv å jag är nöjd!
Är inte Sverigepumpen Bereda en märklig produkt att sälja som varmvattenberedare? På Hitachis hemsida marknadsförs Yutampo som luftvärmepump för värmesystem.
Maxtrycket är 7 bar är ju lägre än vad som brukar förekomma för tappvattensystem.
5 kW är ju också onödigt stor effekt för tappvarmvatten, särskilt för 190 literstanken. Med tanke på att det verkar vara on-off-reglering på kompressorn så borde det bli onödigt många start-stopp för kompressorn med så hög effekt.
Eller missar jag något?
Hade det inte varit mer kostnadseffektivt med en mindre värmepump?
Maxtrycket är 7 bar är ju lägre än vad som brukar förekomma för tappvattensystem.
5 kW är ju också onödigt stor effekt för tappvarmvatten, särskilt för 190 literstanken. Med tanke på att det verkar vara on-off-reglering på kompressorn så borde det bli onödigt många start-stopp för kompressorn med så hög effekt.
Eller missar jag något?
Hade det inte varit mer kostnadseffektivt med en mindre värmepump?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Någon som har erfarenhet av House of design för bänkskiva?
Kök -
Har någon erfarenhet av Granitkungen?
Kök -
Är det någon som har erfarenhet av Foamglas cellglasisolering ?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Någon med kunskap/erfarenhet kring Reformhus eller liknande byggsystem
Hustillverkare -
Har någon erfarenhet av batteri från Samvolt?
Solceller, Solfångare, Solenergi