Har Du läst. Du om någon borde väll ha läst Dina mail. Där börjar Du med 4mm sen växer det under Din mailkonversation till 10mm. Det hade det väll gjort också om Du hade tagit allmoges erbjudande att komma att justera, detta något Du avböjde för att Du såg det som ett hot för var inte karmen ordentligt monterad skulle Du få betala. Dessutom kan jag tycka att hade allmoge hävdat att karmen var felmonterad skulle detta vara något som Din snickare skulle stå för då det är han som har monterat Din dörr fel.

Alla får bilda sin egen uppfattning!
Du har inte läst rätt!
Det handlar inte om en dörr som krympt!!!! Det handlar om 2 st
I mail beskrivs olika mått Hur mycket smalare dörren är ca 4 mm enl mail jämfört med dörr 2 men också därigenom ett orsakat Avstånd mellan karm som är på ca 7 mm upp till 1 cm .. Tycker inte det är saken ! Det har även skickats bilder på detta som visar hur låskolv inte går in i karm till Firman då dom inte velat komma för att åtgärda problemet.

Redigerat:
Hur kan egentligen en dörr "krympa" så mycket?

Trästyckena, som dörren är uppbyggd av, är ju hopsatta så att formförändringen skall minimeras.
Svällning/krympning sker väl bara tvärs fiberriktningen.
På längden bör ingen krympning kunna ske, bara i speglarna.
Och på bredden sitter det i ovan- och nederkant och på minst ett ställe däremellan,
horisontella komponenter som håller dimensionerna på dörrbladet i schack.

Eller har jag helt fel?

Det handlar om 2 st dörrar!!!!
(Är ingen fackman men Min gissning till att träpanelerna sprack pg a det var paneler som enl beskrivning limmats på mdf. Mdf är är ett stumt material medans trä krymper )
Första dörren som var i träpaneler o sprack i 3 av 4 speglar både in och utsida och blev ersatt med en Dörr i MDF för att slippa samma problem en gång till... Den kan inte krympa utan tillverkades helt enkelt i fel mått av Allmoge ca 5 mm smalare.

Den skulle varit gjord till att passa tidigare karm o måtten fanns hos Allmoge som gjort även den reklamerade dörren samt karmar!

Ersättningsdörren tillverkades för smal och passade därvid inte i karmen Trots att det var reklamationsöverenskommelsen!

Problem 1 hade nu ersatts av ett Stort problem 2 istället och det fanns inget intresse att fullföra monteringen och åtgärda problemet pg a kostnader utan därefter blev det istället oändliga diskussioner vems felet är....

Redigerat:
Ja, även den pardörr jag fick levererad från allmogesnickerier, som också hade flertalet fel, var för liten i karmen, och det gick inte att låsa dörren. Kolven tog i låsblecket. Jag kommer inte exakt ihåg alla detaljer nu, men jag vet att jag höll på en hel del med att försöka passa in dörrbladen, skickade bilder och grejer till allmoge, men fick ingen support alls. Det följde inte ens med en monteringsinstruktion. Senare sa de att jag kunde bett om det, som om jag inte varit i kontakt med dem otaliga gånger om problemen med dörren i samband med både leveransen och installationen.
Ungefär samma saker som i fallet med PHP2, allt är kundens fel...

Allmoge hade bestämt hävdat att dörren skulle levereras i ett kolli, med bladen i karmen. Kanske var det för att det inte alls gick att låsa dörren, som de trots det levererade den i lösa delar, vad vet jag.

Ser att allmoge skriver att de inte bett någon skriva i tråden. Frågan som uppstår då, är om de på ett eller annat vis, direkt eller indirekt, bett eller försökt förmå någon att INTE skriva i tråden, eller ta bort eller ändra något som denne skrivit?

Om det är så att allmoge nu plötsligt vill göra rätt för sig, även i mitt fall, så tycker jag det är utomordentligt anmärkningsvärt att de begär att det ska ske offentligt. Menar ni allvar, så hör av er via PM, så tar vi det därifrån. Därefter kan jag gärna berätta här på forumet om hur ni rättade till problemen. Men ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om jag vill ha något mer med er att göra.
Jag satt nu precis innan jag påbörjade denna meningen och läste igenom en del av den konversation som trots allt skedde i samband med mitt köp av en dörr från er, och er attityd är skrämmande med falska påståenden om att jag t.ex. aldrig skulle ha gjort någon reklamation eller inte bestridit fakturor, vilket jag så klart hade, 6 månader innan jag hörde något alls från er i ärendet.

Nej, jag kan som sagt bara konstatera samma sak som jag skrev när jag först hörde talas om PHP2's ärende, det är tragiskt att se att allmogesnickerier fortfarande agerar på samma vis, och varje gång är visst allt kundens fel. PHP2's fall, och mitt fall, förefaller skrämmande lika, både vad gäller arten av fel, och behandlingen från a
Jag fick t.ex. en dörr som var grundmålad, den var sprutmålad med alldeles för högt tryck, enligt den yrkesman som tittade på dörren. Apelsinskal, vill jag minnas att han kallade effekten för. Det var bara för mig att slipa ner skiten och göra om, eftersom allmoge vägrade acceptera någon reklamation. Därefter målades dörren enligt allmoges och nordsjös rekommendationer. Ändå har den spruckit.
Fast enligt allmoge, som aldrig ens tittat på dörren eller frågat hur den är målad, så är det mitt fel. Den är även, enligt dem, felaktigt monterad, trots att de aldrig varit här och tittat på den, så kunde de säga det. Och detta går igen i allt de skriver här i forumet även i PHP2's fall, det är kunden som gjort fel.

Kanske ska tillägga att jag senare har köpt både dörrar och även garageportar i massivträ, allt för egen montering och målning, från annat håll. En av dörrarna, även den en pardörr, har jag till och med snickrat om på egen hand för att modifiera en dörr med modernt snitt till en dörr av klassiskt snitt. Inga som helst problem med några av dessa dörrar och portar vare sig vad gäller leveranser, montering, målning, passning, sprickor, eller annat.

Har de några special lösningar på monteringen? verkar ju vara en hel vetenskap att montera en dörr från dem...

Jag uppfattade det också som att dörren i första mailet var ca 4mm smalare och tillslut var den 10mm smalare, men är mellanrummet mellan dörr och karm 10mm så måste det se för j***igt ut

I mitt fall gällde det en pardörr, där avståndet mellan bladen var alldeles för stort, så stort att det inte gick att låsa dörrren. Men eftersom det var en pardörr syntes inte springan, då det sitter en trälist för springan både på in och utsidan. Minns att jag mätte upp och har för mig att jag kom fram till något i storleksordningen närmare en centimeter. Men det var ett tag sedan nu. Vill minnas att det löstes genom en kombination av en gångjärnsriktare och att jag fick lägga brickor emellan slutblecket för att få det närmre låskistan, så att låskolven kunde passera fritt när man låser.
Sprang ut och kollade dörren nu precis, och jo då, slutblecket ligger "utlyft" med ett gap på 2-3mm.

Det är tråkigt o visst kan man misslyckas ibland med sina produkter

Min kritik handlar om hur man väljer att just hantera sina misslyckanden.

Min nya dörr i MDF är fortfarande i bra skick ... fast den tillverkats för liten..

Tänk känslan att efter 2 år äntligen få en ny dörr genom reklamation och tro saken äntligen är löst...Hänga den på plats och upptäcka den är en halv cm för smal! Efter det börja om med ett helt nytt ärende!

Att ErsättningsDörren tillverkats för liten har man aldrig erkänt utan menar det inte är möjligt att vara precis i efterhand... fast detta var reklamationssakens kärna.....att får en Ny dörr i samma mått som passar i den redan installerade karmen.

Efter det har det funnits en stor brist som går att läsa sej till i tråden i hur man försökt lägga ansvar på kunden..utan att sett saken eller haft intresse att komma på plats o lösa problemet.

Man gör valet att sköta allt via telefonkontakt precis som i ditt fall och söker all anledning att slippa slutföra genom att leta eventuella fel så kunden ska vara den skyldige och tiden går .......
Jag har lagt lite spackel där skruvarna sitter i karmen som lätt går att peta bort ..Den informationen används senare i mail till grund för att säga att jag installerat karmen på fel sätt o har därför ansvaret till att dörren inte passar ... Inte att felet ligger hos Allmoge som gjort dörren för liten ..Absurt! Till slut var förlikning det enda alternativ som kunde sätta punkt men även där brast det...Hörde inget på nästan ett år men om det går att se i tråden.

Säkerligen ingen som försöker vara elak utan det handlar säkerligen om okunskap och naturligtvis pengar.

Redigerat:
Ledsamt att Det insinueras att jag skulle ljuga gällande mått ..
Lägger därför ut en av bilderna från mail den 9/6 2013 skickat till Allmoge på den för smala ersättningsdörren.
Varför hänvisa till mailkonversation men välja radera bilder som bifogats.
På Bilden framgår avstånd med bl a en låskolv som knappt går in i karmen på den för smala ersättningsdörren. Man ser också att dörren är pga av detta är väldigt otät.

Se bildbilaga (Dörrbladet är Vitt och Karm Grön på foto)

Nu kommer jag lämna detta och gå vidare ..Förlikning är gjord men i fortsättningen borde man i all välmening kanske välja att hjälpa kunden hela vägen fram i mål istället för att skuldbelägga kunden ..Installera Montera och Slutföra så att allt fungerar och ser ut som INNAN problemen uppstått. Inte ge kunden NYA problem att lösa. dörrkolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.