Hej

Vid fogning av badrummets nyuppsatta kakel, upptäcktes att 25st golvsockelplattor fått en hårfin spricka i glasyren nere på nedre delen av plattan.

Ca 7st av de kupade bröstlisterna har också fått en spricka.

Sekelskifte säger sig aldrig ha varit med om detta och inte plattsättaren heller trots att han satt flertal badrum med samma typ av plattor (men inte samma fabrikat).
Sekelskifte påstår att ett 40-tal kunder köpt av samma batch med ingen annan har klagat. Tyvärr har de ingen instruktion hur man ska göra utan hänvisar till att plattsättaren ska veta hur man gör.

När jag pratar med LIP som tillverkar fixet så säger de faktiskt att de har varit med om detta syndrom tidigare! I och med att all cementbaserad fix krymper, och fyller man upp en "kupad" platta som dessa, så drar fixet ihop sig på baksidan och knäcker plattan något, så att det blir just hårfina glasyrsprickor. Han menade att "snabbfix" ev kunde göra att man slipper sprickor, men lät inte helt övertygande om att detta verkligen är lösningen.
  1. Är det andra som råkat ut för detta?
  2. Ni som inte fått sprickor, vad har ni använt för fix? (Och vad har ni för fogfärg? Vit som kanske gör att sprickan inte syns eller mörkare fog?)
  3. Har ni som sluppit sprickor fyllt upp baksidans kupning? (Min plattsättare menar att om man inte gör det så blir vatten stående i detta hålrum)
  4. Tips till hur vi kan komma vidare? Min plattsättare är rådvill.
Tacksam för återkoppling!
Mvh Jacob

Vit keramisk golvsockelplatta med detalj av kupad bröstlist visande möjliga glaseringsprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakel med hårfin spricka i glasyren markerad med svart pil på badrumsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kakelplatta med hårfin spricka och markerade linjer i en badrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hårfin spricka i glasyren på vit golvsockelplatta vid en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska man verkligen fylla dem med fix då ? Jag är ingen plattsättare men jag hade satt fix på det som normalt ligger an mot vägg och golv eller hur de nu står och sen lämnat öppet bakom.
Varför skulle vattnet bli stående? Fixet neröver är väl öppet för det? Dessutom tror jag inte det blir den mängden vatten som rör sig innanför där heller.
 
Min plattsättare pratade med en BKR-besiktningsman som de brukar anlita och han menar också att plattor ska ha 95% fyllnadsgrad av fix på baksidan. För att de ska kunna stå för sitt jobb vill de utföra sitt arbete enligt BKR's anvisningar. Annars vill de friskriva sig från eventuella problem som kan komma att uppstå.
Tydligen vandrar alltid fukt genom kakelfogen (åtminstone i duschen som blir upprepat blöt) och eventuella hålrum kommer tydligen fyllas med vatten, men så klart torka ut om man inte duschar på ett tag.

Dessutom säger Sekelskifte att det inte ska vara några problem att fylla hålrummet med fix.

Å andra sidan står de inte för några skador som uppstår efter de är uppsatta...
 
Ja fast 99,99 procent av allt kakel har inga hålrum och ja för hållfasthetens skull så ska det vara fix på hela ytan men jag är tveksam till att dagens regler tänker på sånt här. Jag förstår fortfarande inte varför vattnet skulle samlas där? Är det gummiläppar på kaklets yta vi inte ser?
 
Nu är det förstås upp till plattsättaren att lösa på det sätt han finner bäst. Han ska som sagt stå för sitt jobb.
Jag är ute efter svar från någon som har erfarenheter av dessa plattor och för all del plattor med liknande form. Det hjälps ju inte att du och jag lekmän inom området sitter och gissar.
 
Efter 35år som plattsättare har jag varit ,med om detta tidigare, men då har det i 100% av fallen varit tillverkningsfel på plattorna.
Finns små krackeleringar/sprickor i glasyren fr fabrik som bara kommer fram vid fogning då man fyller sprickorna med fog.
Hade som plattsättare aldrig tagit på mig detta, så att med självklarhet tycka att plattis är ansvarig är inte shysst!
I mina ögon är det tillverkaren som ska stå för detta.
 
  • Gilla
Stugägaren
  • Laddar…
Hej. Tack för svaret!

Men man känner sprickorna med nageln. Var det så för dig också?
Min plattsättare säger att plattorna såg felfria ut när han satte upp dem, men visst, han kanske bara tittade på dem utan att känna på dem...

Leverantören menar att man ska besiktiga plattorna vid leverans och accepterar inte reklamationer efter uppsättning. Har du lyckats med att få ersättning efter uppsättning? Hur motiverar man det?

Mvh Jacob
 
  • Gilla
mr_bygg
  • Laddar…
Jag har en kartong med golvsockel från Sekelskifte som ska sättas upp inom kort. Jag kan inte inspektera själv, men det är kanske bäst att informera kakelsättaren att det är bäst att kolla. När köpte du dina?
 
J Jörgen Ö skrev:
Efter 35år som plattsättare har jag varit ,med om detta tidigare, men då har det i 100% av fallen varit tillverkningsfel på plattorna.
Finns små krackeleringar/sprickor i glasyren fr fabrik som bara kommer fram vid fogning då man fyller sprickorna med fog.
Hade som plattsättare aldrig tagit på mig detta, så att med självklarhet tycka att plattis är ansvarig är inte shysst!
I mina ögon är det tillverkaren som ska stå för detta.
Var det specifikt den här golvsockeln som hade sprickorna från fabrik eller ett vanligt väggkakel?
 
S Stugägaren skrev:
Jag har en kartong med golvsockel från Sekelskifte som ska sättas upp inom kort. Jag kan inte inspektera själv, men det är kanske bäst att informera kakelsättaren att det är bäst att kolla. När köpte du dina?
Jag hämtade min leverans i början av maj i år.
Du då? Vet du om din plattsättare tänkte fylla upp baksidans kupning? Och vet du vad han kommer använda för fix?
 
Sprickorna var så små och omöjliga att se innan sättning/fogning, man ska inte behöva gå med förstoringsglas över varje platta innan.
Man kan inte sitta och känna o vrida på varje platta när man sätter dom, då skulle varje jobb ta dubbellt så lång tid.
Man granskar varje platta väldigt nära när man sätter dom, det är inte så man står flera meter ifrån vid sättning, utan max en armlängd, det man inte ser då faller under reklamation i mina ögon! Och som sagt, man ser det inte förrens man fogat.
Det som också kan vara orsaken i ditt fall, är att några paket har fått sig en stöt, vilket gör att plattorna fått sprickor, vet du/ni om det är sprickor även i leran? Alltså att sprickorna är genomgående.
Ja, jag har fått igenom dom ggr på reklamation, en gång hade kunden köpt plattorna själv, blev också en godkänd reklamation.

La en gång ett stort butiksgolv på 250kvm, där det visade sig att plattorna hade olika nyanser, men det syntes endast när butiken var klar i butikens färdiga belysning, inga kartonger fanns kvar, blev också en godkänd reklamation.
Ibland är det omöjligt att se avikelserna vis sättning helt enkelt.
 
J Jörgen Ö skrev:
...Det som också kan vara orsaken i ditt fall, är att några paket har fått sig en stöt, vilket gör att plattorna fått sprickor, vet du/ni om det är sprickor även i leran? Alltså att sprickorna är genomgående.
Alla trasiga plattor utom en är bortknackade nu av plattis, men jag messar honom och frågar ang sprickor.

Vet inte om det är troligt att det var en transportskada. De skadade plattorna är fördelade runt hela badrummet och kommer inte bara från en kartong. Flera av de skadade plattorna satt på rad.
 
Redigerat:
J jake_plisken skrev:
Jag hämtade min leverans i början av maj i år.
Du då? Vet du om din plattsättare tänkte fylla upp baksidans kupning? Och vet du vad han kommer använda för fix?
Min beställning skickades den 3e Maj i år, så det är väl troligtvis samma "batch" som din. Jag såg precis det här så jag vet inte vad min sättare har planerat. Det blir nog efter semestern.
 
Redigerat:
S Stugägaren skrev:
Min beställning skickades den 3e Maj i år, så det är väl troligtvis samma "batch" som din. Jag så previs det här så jag vet inte vad min sättare har planerat. Det blir nog efter semestern.
Ok. Jag hämtade min beställning hos deras lager i Solna den 2:a maj. Så ja. Det kan ju mycket väl vara samma batch! Du måste återkomma och berätta hur det gick!
 
C
Jag har exakt samma problem med en kakelbård, dock med ett helt annat kakel.
Varenda platta har en rejäl spricka på längden, precis som i TS fall, och även i mitt fall handlar det om plattor som har en ganska rejäl profil.

Kan tyvärr inte annat än spekulera om orsaken. Kanske är det spänningar i materialet som gör att plattan bryts av med tiden när den är fixerad vid ett underlag? Tror inte det är något fel på monteringen iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.