Bor själv i stenhus och vi har dessutom en gård (flera hus).. så även om vi täckt in nästan hela tomten med trådlöst.. så bestämde vi redan från början att dra några strategiska "vanliga" uttag.. där de är viktigt att vi vill ha internet (ifall trådlöst inte fungerar).

Dvs.. inte ett i varje rum eller så.. men några bestämda ställen.. jag ville bestämt ha ett i garaget (som jag har förhandlat mig till som "hobbyrum").. vi har dragit upp ett till övervåningen där vi har datorer (gamla datorer utan trådlöst..), ett vardera till varje lgh vi har i andra hus..

Klarar oss bra på det.. vi har inget i tv-rummet än (på väg att byta rum) men där har vi funderat på att sätta upp ett också.. även om all utrustning där är via nätverket och fungerar bra för streaming (vi har bara tv/film via internet/appeltv).

:cool: (stenhus = sändningen kan vara kass 3 meter från en förstärkt trådlös puck inne.. men går man utanför huset i närheten av fönstret.. så kan man sitta o sola i bortre delen av trädgården och kolla på film utan problem)
 
Dra rör!
En av få saker jag ångrar från vår renovering att det inte gjordes. Hade förenklat upprättande av nätverk efter indragningen av fiber betydligt.
 
Walle85
Jag drog 20mm VP rör för alla dubbeluttag och 16mm VP rör för alla kameror och accesspunkter. Kollade på slang med fördragen kabel, men valde bort det pga kostnaden och flexibiliteten att välja 1 eller 2 kablar på olika ställen.

Bifogar ett par bilder på TV väggen (dosor förberett med uttag för el och nätverk, samt en dold kanal för kablar mellan TV bänk och TV, men har inte tagit upp något hål för denna som man kan se på sista bilden, det gör jag först när det finns ett behov) med alla rör som drogs för nätverk och alla slangar för elen.
La även in en extra regel bredvid uttagen för att enklare kunna skruva fast TV armen.
 
  • Väggsektion med mineralullsisolering, träreglar, plaströr och genomföringar för elinstallation, synlig vattenpass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats, reglar, isolering, ventilationssystem, avstängd, konstruktion, rörmokrarbete, ej färdigt interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag med flera kablar och grenuttag, kabelhantering, modern inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
laja57
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Jag drog 20mm VP rör för alla dubbeluttag och 16mm VP rör för alla kameror och accesspunkter. Kollade på slang med fördragen kabel, men valde bort det pga kostnaden och flexibiliteten att välja 1 eller 2 kablar på olika ställen.

Bifogar ett par bilder på TV väggen (dosor förberett med uttag för el och nätverk, samt en dold kanal för kablar mellan TV bänk och TV, men har inte tagit upp något hål för denna som man kan se på sista bilden, det gör jag först när det finns ett behov) med alla rör som drogs för nätverk och alla slangar för elen.
La även in en extra regel bredvid uttagen för att enklare kunna skruva fast TV armen.
Visste inte att det fanns kombiuttag med el och nätverk. Har du dragit fram två rör till detta uttag? och i så fall ett 16 och ett 20?
 
Walle85
Det jag installerade är separata uttag, men tror att det finns ramar och insatser om man vill ha dem i samma. Min rekommendation är dock att sätta 1,5 höjds dosor för el så att man kan sänka ner uttagen lite så sticker de inte ut så mycket mot baksidan av TVn. Schnider Exxact har bland annat sådana uttag.
I denna installation så drog jag 16mm slang för el och 20mm VP rör för nätverk.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Det jag installerade är separata uttag, men tror att det finns ramar och insatser om man vill ha dem i samma. Min rekommendation är dock att sätta 1,5 höjds dosor för el så att man kan sänka ner uttagen lite så sticker de inte ut så mycket mot baksidan av TVn. Schnider Exxact har bland annat sådana uttag.
I denna installation så drog jag 16mm slang för el och 20mm VP rör för nätverk.
Det såg ut som om det övre uttaget innehöll både el(svarta ledningen) och nät(den vita ledningen) men då förstår jag att det är separata dosor och den nedre är el.
 
Min filosofi är att utrustning som man inte flyttar runt ska ha fast anslutning medan mobil utrustning kör på Wifi. När jag renoverade gästhuset blev det dubbeluttag i alla rum men även i de utrymmen där jag ville ha accesspunkter och/eller kunna ansluta kameror utomhus. För enkelhetens skull använde jag easyflex med två fördragna Cat6 UTP nätverkskablar.
 
  • Gilla
laja57
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.