Tack för infon, Carl...kul att du vågade "komma ut" ;)
Och tack för tipsen. Kul att man kan bygga något med motsvarande funktionalitet för en bråkdel av kostnaden.

Precis, med en industri-plc typ mitshubishi eller allt vad de nu heter så kan man göra mycket.

Vill bara klargöra att den största anledningen till att jag sågar IHC & Come Home är att jag är för snål (läs: inte har råd) att installera dem själv. Därför söker man alternativa vägar. Det är inget fel på systemen förutom ett i mitt tycke överpris än så länge.. ökar volymen så sjunker naturligtvis priserna, eller inte.?
Ta tex. själva nätverksuttaget i Lex Com Home, tror det kostar ca 450 spänn GNP. Horribelt.

Tack Carl!

Då hade jag fattat rätt angående LexCom Home. Jag blev lite förvirrad när så många pratar om LexCom Home och IHC i samma mening...

Ett par tips till er som planerar dra hemmanätverk:

När man installerar nätverk med cat5-kabel så ska man dra den typen av kabel som har solid kopparkärna i varje tråd (det är ju 8 trådar).

Den kabeln är lite styvare men är gjord för fast montage. Om ni då sätter RJ-45-kontakter i den änden som ni har switchen i så måste RJ-45-kontakterna vara avsedda för solid kärna, annars kan tråden klippas av utav de små metallblecken i RJ-45-kontakten.

Det är samma sak när ni kontakterar era vägguttag, så är dessa gjorda för solid kärna. Om man kontakterar dessa (mha Kroneverktyg eller AMP-verktyg) med flertrådig kärna så är risken stor att ni får glappkontakt och/eller avklippta ledare.

Tyvärr säljer inte Clas Ohlson varesej kabel med solid kärna eller RJ-45-kontakter avsedda för solid kärna, men DÄREMOT så säljer de vägguttagen som är anpassade för kabel med solid kärna. Man får således ha EL-kompisar som kan "köpa ut" på ex.vis SELGA eller dylik Elgrossist.

Tack för tipset om ELKO Pelle!

LexCom kräver en certifierad installatör för att garantin skall gälla. Vet du om det finns några sådana krav på ELKO:s prylar.

Annars är det ju mumma att det hela kryper ner i pris rejält. Då ryms det ju mer lull-lull för samma peng om man säger så...

Pelle skrev:
Carl har gjort en bra beskrivning av Lexcom Home och också föreslagit en bra variant - "Lexcom Light" som jag själv övervägde.

Jag tittade också på Lexcom Home men ratade den p.g.a priset och att jag gillade heller inte deras kapsling i centralen och tillhörande moduler i DIN-utförande.

Det som jag byggt "hemnätverket" kring är istället ELKOs (enklare) variant, ELKO LinkHome som var billigare och jag gillade bättre centralens utförande med ett vanligt 10" miniskåp med patchpaneler och moduler för bl.a tele och antennförstärkare.
I skåpet har jag också plats för ADSL-modem, brandvägg/Nat-router och lite mer jox.
Kabeln är av samma typ som Lexcom ("cat-nånting" individuellt skärmad specad för upp till ung. 900 MHz) men kostade under 10kr/m.

Kostnad med central, patchpaneler, telemodul, antennförstärkare, korskopplingskablar, anslutningskablar TV, 12 dubbeluttag, 300m kabel, flexrör som elektrikern drog var ung. 11000.
Från det avgår "vanlig" telefoni och antenndragning.

Kabeldragning och kontaktering med ett Krone-verktyg gjorde jag själv.

Lite info om Elkos prylar:
[länk]
Pelle, den offert jag fick för LexCom Home är på 17000 ex moms. Detta är inklusive all material och installation.

Jag fick inte riktigt klar för mig hur mycket kostade hela paketet för dig ???
Jag har pratat idag med min elektriker och sa att han skulle göra en ny offert med ELKO, jag skulle gärna vilja jämföra priserna.

När man installerar nätverk med cat5-kabel så ska man dra den typen av kabel som har solid kopparkärna i varje tråd (det är ju 8 trådar).

Den kabeln är lite styvare men är gjord för fast montage.
Betyder det att man inte kan dra den i rör?

Carl skrev:
Ta tex. själva nätverksuttaget i Lex Com Home, tror det kostar ca 450 spänn GNP. Horribelt.
Vad är GNP? (Jag antar att det inte är Gross Domestic Product som är detsamma som BNP BruttoNationalProdukt på svenska) som avses... :D

Jag hittade en prislista för dessa prylar på ahlsell, och där finns priser angivna i GNP..

Det betyder "Groteska NätverksPriser" :)

Det finns två aspekter att ta hänsyn till, nämligen funktion och form. Om man uteslutande satsar på form skall man stoppa in något av dessa system, för de är snygga att se på - de är estetiskt korrekta och har hög WAF (Wife Acceptance Factor).

Om man ignorerar formfaktorn och tittar djupare på funktionaliteten så finns det vissa funktioner som hänger ihop och andra som är helt separerade, t.ex. att prata i telefon.
De sammanlänkade funktioner vi ser är:
  • Möjlighet att distribuera bild och ljud från datorn
  • Möjlighet att distribuera bild och ljud från multimediaanläggningen
För att fixa distributionen av bild och ljud (AV) från en punkt till flera andra så finns flera billiga lösningar. Den enklaste och billigaste är att helt enkelt koppla in en RF modulator från källan och in i koaxen. En sådan kostar typ 500 pix. Via denna kan man t.ex spela upp DivX på sin dator och kolla på filmen på alla sina TV apparater. En förstärkare kan behövas.

Vill man ha en lite mer avancerad variant så kan man kolla på Palmbutler PB-3000 (ca 2500:- på HiFi-Klubben)som är en avancerad RF Modulator med tillhörande fjärrkontroll så att du kan styra datorn från vilket rum som helst. Denna löser även problemet med MP3 uppspelning då den skickar ut ljudet FM modulerat så att man kan in det i vilken radio som helst.

Ytterligare ett alternativ är att koppla in en radiolänk från datorn till sin multimedianläggning. Här är det inte frågan om RF modulering utan att AV transporteras från datorn till t.ex Hemmabioförstärkaren. Phillips har en trevlig apparat för ca 3000:- som skickar AV åt ena hållet och IR åt andra hållet (fjärrstyrning av t.ex video).

Mitt förslag är således tre separerade system. Stoppa in ett TV- och ett telefonuttag i varje rum samt ett dubbelt TP uttag i varje rum. TP uttagen skall naturligtvis vara dragna till en central punkt där de kopplas in på en Switch eller hub.

Sen löser man återmatningen via andra metoder.

//MK

De flesta elgrossister anger i sina prislistor pris i GNP = grundnettopris.
Själv har jag den förmånen att jag kan handla via dessa grossister pga. ett förflutet som elektriker.

En elinstallatör har som en stor inkomstkälla att även välja och sälja matrielen. Tänk om de bara kunde sälja sina arbetstimmar som i mitt nuvarande läge som konsult. Då skulle de ej bli glada.

Jag vet att större byggbolag tex. Skanska själva vill handla in elmatrielen i stora totalentreprenader med följd att elfirmorna blir ledsna.. :(

Skönt att se att det är fler än jag som vågar bejaka barnet inom sig...

Dessutom börjar 1000 mbit (1Gbit) bli överkomliga i pris. Då ska vi verkligen ha roligt!

Det här var en mycket intressant ämne, passar mig alldeled utmärkt som e ett teknikfreak.
:)

Efter ha läst igenom inläggen så tror jag nog det blir Light-varianten för mig som någon beskrev tidigare.

Vill lägga mig i den tidigare debatten angående säkerhet med WLAN...

I dagens läge finns det brister med WLAN med det hela är under utveckling och det kommer att komma säkerhetsförbättringar. För att öka säkerheten så bör man använda WEP-nycklar och sen kan man också använda sig utav ett säkerhetsprotokoll som heter 802.1x.

802.1x bygger på att man först måste bli godkänd av en "sever" innan t.ex WEP-nycklar byts mellan enheterna. Kan utveckla det mer om någon vill, men vill inte just nu grotta ner mig i tekniska detaljer... :)

WLAN-standarden(802.11) är en djungel av bokstavskombinationer, så här är en liten kort bokstavsförklaring:

.11a - använder sig av 5Ghz-bandet och kör med 54 Mbps

.11b - den vanligaste idag, 2.4Ghz-bandet och 11 Mbps

.11d - har och göra med landskodning dvs olika inställningar för olika länder. Frekvens mm mm

.11e - Qos, dvs kvalitesförbättringar...tjänster mm. Har att göra med det s.k. MAC-lagret i protokollet...

.11f - kommunikation mellan olika accesspunkter (AP)

.11g - upphotning av .11b dvs man kan köra upp till 54 Mbps i 2.4Ghz-bandet

.11h - för att stödja de kommande kraven på radardetektering dvs kommer man på samma frekvens som radar så byter man frekvens illa kvickt.

.11i - förbättrad säkerhet, 2 typer av kryptering. AES samt TKIP(förbättrad WEP)

Hoppas det inte vart alltför tekniskt men är något oklart så förklarar jag gärna mer. Håller nämligen på med utveckling inom WLAN... :)

MK skrev:
Det finns två aspekter att ta hänsyn till, nämligen funktion och form. Om man uteslutande satsar på form skall man stoppa in något av dessa system, för de är snygga att se på - de är estetiskt korrekta och har hög WAF (Wife Acceptance Factor).

//MK
Hur ska jag kalla det: MAF (Man Acceptance Factor)?

I vårt fall det är jag som driver fram dom tekniska leksaker, sambon surar när han ser prislappen och undrar om det är verkligen livsnödvändigt att ha en fjärrkontroll för att tända en lampa och kunna koppla upp sig till internet i köket för att hitta nya recept, när jag har flera hylmeter av kokböcker ;D ;D ;D

En del målar på porslin, andra samlar på frimärken. Själv har jag som hobby att skrämma liv i sånt som andra slänger bort. För min datorpark (3 klienter och 2 servrar) har jag investerat 110 kronor, en påse bullar samt ca 4000 för "värstingen".

Med detta har jag alla ingredienser:
- Firewall med webbserver
- Server för central lagring av filer och domänkontroll
- Fungerande backup-tagning på band
- Central distribution av virusdefinitioner
- Terminalserver som som gör att även en 486:a får nytt liv
- Printserver
- Filmvisning på TV:n

Med lite tanke, gratisalternativ och gammal utrustning kan man för en billig peng få mycket nytta. Väldigt få behöver det senaste egentligen...

Det man ska utgå ifrån egentligen är "vad behöver just jag datorerna till?"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.