Samma erfarenhet här.
Klart varierande funktion med likartade prylar i olika hus

lars_stefan_axelsson skrev:
De är hit-and-miss. Kan funka bra, kan också funka dåligt (som i mitt eget fall). Kan också funka ibland, beroende på vad som råkar vara på just då. Alltså lite som trådlöst nätverk. De är inte någon ersättning för ett "riktigt" trådat nätverk.

P.S. Det finns långa betongborr billigt. :D D.S.
Spelar det någon roll om burkarna det sitter på olika faser? Man tycker att det borde försämra kommunikationen ganska avsevärt.

I mitt eget fall så gjorde det skillnad. Dvs det gick från ganska dåligt till sämre när jag hade enheterna på olika faser. Men jag gjorde inga uttömmande empiriska tester, så jag kan inte kvantifiera. (Det lär väl dessutom skilja från fall till fall.) Bäst resultat fick jag när jag hade dem i olika ändar av en förlängningskabel. :) (Ett rent test.) Om man i ett riktigt användningsfall måste dra en förlängningskabel så kan man ju lika gärna dra en nätverkskabel också så det förtar ju lite finessen. :)

Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
i olika ändar av en förlängningskabel
:S ..T-kabel?.. :D

Nästan, 25m jordad i ett dubbelt vägguttag (en dosa i ena brunne och kabeln i den andra). Strömförsörjde inte datorn i andra änden... :D

Har ingen egen erfarenhet av lösningarna för nätverk över elnätet. Men vad jag hört/förstått så måste det ligga på samma fas samt får inte inte finnas någon elcentral mellan "noderna" för att man ska ha en chans att få det fungera hyffsat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.