Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte alls om de är vilande som de ska vara.
Vissa har gröna knoppar som är på väg ut. Kommer dessa skadas?
 
Claes Sörmland
Låter några veckor för tidigt för avenbok i Uppsala. Här i en kall del av Sörmland vilar ännu alla avenboksknoppar. Men den är tålig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter några veckor för tidigt för avenbok i Uppsala. Här i en kall del av Sörmland vilar ännu alla avenboksknoppar. Men den är tålig.
Närbild på grenar med knoppar i tidig vår nära Uppsala, med torra löv och natur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär ser det ut på flera från såväl i år som förra.

Södra Uppsala mer mot Bålsta
 
Claes Sörmland
Det ser inte ut att vara någon fara.
 
  • Gilla
Advert
  • Laddar…
Vad för gödsel tycker ni att vi kan kasta på för att få lite mer fart på häcken?

Den är 60 meter lång så får gärna vara något billigt.

Antar att det ska vara något med mycket kväve då jorden är rätt lerig (kringliggande mark är åkermark)?
 
BirgitS
Lerjord mår bra av mer mullämnen, vilket gödsel baserad på hönsgödsel innehåller men inte konstgödning (t.ex. blåkorn).
 
  • Gilla
Advert
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tänker att mullämnen är inga problem snart. Häcken ger enorma mängder med grenklipp på sommaren och löv på hösten. Bara att kratta in under häcken så trivs den.

Jag köpte det här billiga gödslet på Jula i veckan till unghäckarna som planterades för några få år sedan:

https://www.jula.se/catalog/tradgar...ord/godsel-och-naring/grasmattegodsel-028701/

Det är ammoniumnitrat och lite kalkstenssmjöl. Och lite kaliumfosfat, inga överdrivna mängder. De etablerade häckarna gödslar jag inte, de behöver inget mer än vad jorden kan ge.

Men hönsskit är också toppen - kväverikt. Eller om man vill ha slaktavfall så finns ju t ex blodmjöl. Hornspån var standard när jag bodde i Tyskland, ett bra kvävegödsel som frigörs lite långsammare. Verkar inte vara så vanligt i Sverige. Och står man ut med att slaska med urin så är det gratis gödsel som vi alla producerar. Spä 1:10 eller 1:20 och vattna ut.
 
  • Gilla
Advert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.