15 461 läst · 394 svar
15k läst
394 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Varenda svensk grusväg får potthål mest hela tiden, som kan slå sönder underredet på en låg bil.B Bigfoot skrev:Många i antal kanske, men knappast relativt. Andelen svenskar som behöver köra på en landsväg med uppstickande stenar stora nog att slå sönder underredet, för att ta sig till jobbet eller affären kan nog räknas i promille.
Du har säkert inte fel i det du skriver - för din del. Men för att återgå till ditt första inlägg så är din definition av bilen som bruksfordon radikalt annorlunda mot det behov som de flesta har.
En innovation är inte värdelös för att den inte kan tillgodose behoven hos 100% av befolkningen. Det är som om någon som bor i ännu mer glesbygd än dig skulle tala om för dig att (vanliga) bilar är bara skit för de kommer inte fram överallt där en häst gör det.
Man kör ju slalom så gott det går mellan potthålen. Och trots försiktighet i körningen, så slits bilarna, och delar måste bytas runt allt vad hjulupphängning heter.
Och så har de s.k. asfalterade landsvägarna som inte är tvåsiffriga riksvägar då: De är också i mycket dåligt skick, och reparationer efter vårens tjällossning, dröjer alltför ofta till framåt hösten.
Det här är vardag för att komma till jobbet, till skolan eller affären för väldigt många som bor utanför storstäderna.
Det finns ett begrepp som kallas för MÖP - Militärt överintresserad person.
Det borde formuleras ett nytt, liknande begrepp: TÖP - Teknik överintresserad person, som tror att allt vad digital teknik heter kommer att vara en välsignelse för mänskligheten.
Mer vägunderhåll vore en välsignelse för alla som måste köra på illa underhållna vägar. Lägg pengarna där först, och blir det något över, så kanske någon skärv kan användas för att utveckla självkörande teknik.
Det var synd, det var det jag mest såg fram emot... (Jag trivs oftast rätt bra med att köra bil själv, men att hantera släpet på byggmarknaden i rusningstid är inte min favoritsyssla.)S skogaliten skrev:Hur ofta brukar du backa med släp efter en personbil?
Jag gör det i stort sett dagligen.
Vilket sorts släp det - hur många axlar det är, släpets längd och bredd, samt lasten ger varje släp olika egenskaper.
Ska man då väga släpet inför varje färd? Programmera in antal axlar och längd och bredd? Även den exakta viktfördelningen på lasten gör att släpet beter sig lite olika vid backning.
Om underlaget är något annat än plan och slät asfalt, så reagerar släpen på ojämnheter och skevheter i underlaget, inklusive enstaka stenar eller mjuk mark, som faktiskt inte syns i backkamerorna.
Jag tror det kommer att ta ett bra tag innan du slipper att lära dig att "backa med släp".
Men du behöver inte väga eller mäta släpet eller räkna axlar. Ett "smart släp" kan tala om det för bilen. Och släpet behöver inte ens vara särskilt smart, det behövs ingen AI i släpet, det räcker med konventionell givarteknik, lite inprogrammerade parametrar och ett kommunikationsprotokoll över elkopplingen för att tala om för bilen vad den har att göra med.
(Precis som att jag inte behöver väga vad jag lastar in i min gamla XC70 och "programmera in det" för att xenonljusen ska ställas rätt. Det fixar bilen själv med hjälp av lägesgivaren. Helt utan AI dessutom.)
Att kunna läsa av besvärliga markförhållanden lika bra som en erfaren förare är förstås en betydligt knepigare sak att lösa.
Det behöver inte bli en sport i att hitta på allt en självkörande bil inte kan göra när det den kan göra ändå öppnar upp för så många nya sätt att använda en bil på.
Jag förstår inte heller varför man går igång på alla cylindrar och förklarar varför den inte kommer att fungera ut i bögda när man i samma andetag nästan hatiskt beskriver hur otroligt ogärna man skulle vilja ha en. Då är det väl bra som det är?
Jag förstår inte heller varför man går igång på alla cylindrar och förklarar varför den inte kommer att fungera ut i bögda när man i samma andetag nästan hatiskt beskriver hur otroligt ogärna man skulle vilja ha en. Då är det väl bra som det är?
Det som allra först skulle behöva utvecklas på släpens, är släpens elkontakter!B Bigfoot skrev:Det var synd, det var det jag mest såg fram emot... (Jag trivs oftast rätt bra med att köra bil själv, men att hantera släpet på byggmarknaden i rusningstid är inte min favoritsyssla.)
Men du behöver inte väga eller mäta släpet eller räkna axlar. Ett "smart släp" kan tala om det för bilen. Och släpet behöver inte ens vara särskilt smart, det behövs ingen AI i släpet, det räcker med konventionell givarteknik, lite inprogrammerade parametrar och ett kommunikationsprotokoll över elkopplingen för att tala om för bilen vad den har att göra med.
(Precis som att jag inte behöver väga vad jag lastar in i min gamla XC70 och "programmera in det" för att xenonljusen ska ställas rätt. Det fixar bilen själv med hjälp av lägesgivaren. Helt utan AI dessutom.)
Att kunna läsa av besvärliga markförhållanden lika bra som en erfaren förare är förstås en betydligt knepigare sak att lösa.
Det är mer regel än undantag att det kommer in skräp/sand/gegga som gör att släpet och bilen inte får full kontakt, med påföljden att alla, eller delar av lamporna inte lyser. Ibland handlar det om skräp, ibland om oxidering/beläggningar på kontakterna.
Jag har släpvagnar med både med 13 poliga, och 7 poliga kontakter, och det är tyvärr illa med bägge sorterna.
Och lägger alldeles för ofta en massa tid på att "få släpet att lysa" som skall.
Utan bättre elkontakter, så lär det bli lite av ett vågspel att försöka få släpet att på ett säkert sätt kommunicera med bilen.
Det finns många parametrar som avgör ett släps beteende, utförande som själva släpets längd och bredd, och antal axlar, samt tjänstevikt är ju stabilt över tid, men lasten varierar ju.
Det existerar teknik för att väga last och dess fördelning, men släp som inkluderar lastceller, som dessutom kan väga åt alla håll och kanter, samt kan beräkna luftmotstånd och kultryck, skulle nog bli väldigt dyra. Lastceller kostar multum, redan utan tekniken för att använda dem.
De flesta sällananvändare som äger eget släp, har väl ett EU-släp som rymmer en byggskiva, eller möjligen ett bromsat släp i ungefär samma dimension. Och kör till "tippen", bygghandeln och liknande. Vikten och viktfördelningen varierar rätt rejält.
Husvagnsägare har större släp, men dessa får ju knappt lastas, så där får man väl anta att de väger som totalvikten i normalfallet.
Förlåt, men vilka är de "nya sätten att använda en bil" som dyker med självkörande teknik?W witten skrev:Det behöver inte bli en sport i att hitta på allt en självkörande bil inte kan göra när det den kan göra ändå öppnar upp för så många nya sätt att använda en bil på.
Jag förstår inte heller varför man går igång på alla cylindrar och förklarar varför den inte kommer att fungera ut i bögda när man i samma andetag nästan hatiskt beskriver hur otroligt ogärna man skulle vilja ha en. Då är det väl bra som det är?
För jag antar att du menar något annat än "att slippa hålla i ratten"?
Kostnaden för en försäkring baserad på olycksstatistiken för modellen och för kostnaderna för att reparera. Därför är sportbilar och många elbilar dyrare att försäkra.
Det finns ingenting som talar för att "vanliga" bilar skulle få en högre premie bara för att de inte kan köra själv.
Däremot kan priserna för självförtroende bilar få en helt annan premie beroende på deras reparationskostnad och statistik i olyckor.
Det finns ingenting som talar för att "vanliga" bilar skulle få en högre premie bara för att de inte kan köra själv.
Däremot kan priserna för självförtroende bilar få en helt annan premie beroende på deras reparationskostnad och statistik i olyckor.
Jag skrev några exempel ovan, att bilen själv hämtar barnen vid träning, skola, etc. Eller andra som inte har körkort så klart. Eller åker själv till byggvaruhuset som lastar på en förbeställd order. Eller att man lägger sig och sover i husbilen för att vakna upp på ett nytt ställe nästa dag. Möjligheterna är oändliga om man vågar tänka utanför boxen, sen kanske det inte kommer att hända under vår livstid men vem vet?S skogaliten skrev:
Praktiskt räknat så är det ju elsystemet som inte fungerar å släpkärror. Ju mer elektronik man bygger in i dem destu fler dagar i året måste man stanna hemma från arbetet och felsöka och reparera.
En släpkärra kan gott hinna förbruka 2-3 elsystem under sin brukstid redan som det är nu.
Samma sak gäller i princip för bilar. Ju mer elektriskt trams de bygger in destu mer går sönder och destu fler dagar måste man stanna hemma från arbetet.
Det där håller på att bli en stor kostnad för samhället men det vill TÖParna (tack skogaliten) inte alls se.
En släpkärra kan gott hinna förbruka 2-3 elsystem under sin brukstid redan som det är nu.
Samma sak gäller i princip för bilar. Ju mer elektriskt trams de bygger in destu mer går sönder och destu fler dagar måste man stanna hemma från arbetet.
Det där håller på att bli en stor kostnad för samhället men det vill TÖParna (tack skogaliten) inte alls se.
Den stora tekniska utmaningen i ditt exempel är väl att få en byggmarknad att verklige lasta det man har beställt. Där talar vi om helt oöverstigliga hinder om man ser hur de i praktiken fungerar😁D Dublin skrev:Jag skrev några exempel ovan, att bilen själv hämtar barnen vid träning, skola, etc. Eller andra som inte har körkort så klart. Eller åker själv till byggvaruhuset som lastar på en förbeställd order. Eller att man lägger sig och sover i husbilen för att vakna upp på ett nytt ställe nästa dag. Möjligheterna är oändliga om man vågar tänka utanför boxen, sen kanske det inte kommer att hända under vår livstid men vem vet?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 536 inlägg
Jag anser mig själv vara hyfsat teknikintresserad (förhoppningsvis ingen TÖP 😂) och har varit early adopter på en hel del moderniteter, men jag undrar om jag någonsin skulle våga släppa iväg bilen självkörandes med mina barn i?D Dublin skrev:Jag skrev några exempel ovan, att bilen själv hämtar barnen vid träning, skola, etc. Eller andra som inte har körkort så klart. Eller åker själv till byggvaruhuset som lastar på en förbeställd order. Eller att man lägger sig och sover i husbilen för att vakna upp på ett nytt ställe nästa dag. Möjligheterna är oändliga om man vågar tänka utanför boxen, sen kanske det inte kommer att hända under vår livstid men vem vet?
Just körkortslösa personer har vi ju dessutom redan en energieffektiv lösning för, som tar sig fram överallt där det är tänkt, nämligen kollektivtrafiken.
Om jag får fortsätta på min tråd i inlägg #82, så tror jag att (utöver att rent legala aspekter som måste lösas) det som kommer ställa till det mest för myndigheter är hur trafik av fordon utan människor i ska regleras. Och då tänker jag egentligen inte juridiskt, utan hur de ska regleras så att de inte korkar igen trafiken totalt. Tänk på morgonen när du ska till jobbet - om du inte har en parkering vid till bostad vill du ju att bilen (oavsett om det är din egen, en robottaxi eller en bilpoolsbil) kommer och hämtar dig. Eller hämtar folk på krogen på småtimmarna på helgerna. Eller för att inte tala om kaoset som kan uppstå utanför Friends efter en landskamp och när alla vill hem - det behövs inte att speciellt många procent av åskådarna ska bli hämtade av en egen bil för att det ska bli kaos. Eller för den delen när alla ungarna i en välbärgad stadsdel ska hem efter fotbollsträningen (A-traktor deluxe 😀 ).
Tänk er sen USA - där man absolut minimerar regleringen av personligt ägande och användandet av egna prylar (självkörande bilar i det här fallet)....
Tänk er sen USA - där man absolut minimerar regleringen av personligt ägande och användandet av egna prylar (självkörande bilar i det här fallet)....
Min poäng är att på platser där det finns fungerande kollektivtraftik skall man använda den. Det är ditåt världen är på väg med dyrare energi och koldioxidproblem.Dan_Johansson skrev:
Jag anser mig själv vara hyfsat teknikintresserad (förhoppningsvis ingen TÖP 😂) och har varit early adopter på en hel del moderniteter, men jag undrar om jag någonsin skulle våga släppa iväg bilen självkörandes med mina barn i?
Just körkortslösa personer har vi ju dessutom redan en energieffektiv lösning för, som tar sig fram överallt där det är tänkt, nämligen kollektivtrafiken.
Det som då är kvar är folk som bor på landet eller som kör med last.
Är rätt säker på att det är just det TS avser med frågeställningen. Dvs. frågan är egentligen när självkörande bilar generellt passerar "vanliga" bilar i skadestatistiken.Huddingebo skrev:
Tror det är svårt att få folk att dela fordon mer än de gör idag. Kanske att man kan flytta folk från bussar och tåg till självkörande, billiga taxis, men det är svårt att slå smidigheten i att ha ett helt eget fordon, lastat och konfigurerat efter egna behov, ståendes redo på uppfarten. Även för de som bor i stadsnära villor där vägarna passar bra för självkörande bilar.H heimlaga skrev:
Självkörande bilar med barn/körkortslösa personer lär aldrig bli godkänt för färd på allmänna vägar. Bara en sån sak som att kunna agera i oväntade situationer kommer att göra det omöjligt. Tänk på ifall en polis vinkar in bilen. Hur kommer den självkörande bilen agera? Om den alltid stannar när någon som ser ut som en polis vinkar så lär det bli väldigt lätt för landsvägsrånare och få stopp på dessa bilar. Kommer bli totalkaos i trafiken med helt självkörande bilar. I vissa lägen som bilförare måste man göra saker som inte är tillåtna enligt lagen för att få trafiken att fungera. Självkörande bilar lär ha spärrar att bryta mot lagen. Så måste man vända eller backa på en motorväg av någon extraordinär anledning så gör en vanlig bilist det t.ex.D Dublin skrev:Jag skrev några exempel ovan, att bilen själv hämtar barnen vid träning, skola, etc. Eller andra som inte har körkort så klart. Eller åker själv till byggvaruhuset som lastar på en förbeställd order. Eller att man lägger sig och sover i husbilen för att vakna upp på ett nytt ställe nästa dag. Möjligheterna är oändliga om man vågar tänka utanför boxen, sen kanske det inte kommer att hända under vår livstid men vem vet?