15 461 läst · 394 svar
15k läst
394 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Ja det kräver ju att man är utelåst från körningen och det är så Robotaxi ska fungera där bilen istället lämnar över till en fjärroperatör om den behöver hjälp. Första halvan av nästa år i några stater i USA är nuvarande tidplan. Kina ligger också i framkant i lagstiftningen.S Staffan-N skrev:Frågan blir ju vilken nivå av autonomitet som krävs för att lagstiftarna ska kunna släppa kraven på att man ska vara nykter, vaken och uppmärksam för att få "köra" bil. Kanske att man behöver vara utelåst från de manuella kontrollerna "by default" och att bytet är en tydlig, medveten handling där man tar på sig ansvaret.
I Europa kan vi nog tyvärr fortsätta drömma om det i många år. Men det finns legalt utrymme för länder i Europa att fatta egna mer progressiva beslut.
Såg ett fördjupat amerikanskt nyhetsinslag där det togs upp att det börjar komma fram rättspraxis i Kalifornien där ingen kan hållas juridiskt ansvarig för skador som orsakas av självkörande fordon. Vi talar då om den typen av fordon som inte har någon aktiv förare alls. Man kan ju gissa att det kommer att leda till ny lagstiftning som ser fundamentalt annorlunda på ansvarsfrågan. Men tråkigt för den som blir påkörd av en robotbil...S Staffan-N skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 536 inlägg
Jag hör nog till skaran som gissar att det aldrig kommer hända här... Hela USA är byggt för att få bilism att funka så bra som möjligt, men det är ju knappast stora delar av Europa..W witten skrev:Ja det kräver ju att man är utelåst från körningen och det är så Robotaxi ska fungera där bilen istället lämnar över till en fjärroperatör om den behöver hjälp. Första halvan av nästa år i några stater i USA är nuvarande tidplan. Kina ligger också i framkant i lagstiftningen.
I Europa kan vi nog tyvärr fortsätta drömma om det i många år. Men det finns legalt utrymme för länder i Europa att fatta egna mer progressiva beslut.
Vad gäller Robotaxi så är jag rätt övertygad om att det bara är mer vaporware från Musk.... Han har ju fortfarande inte (8+ år senare) lyckats leverera en Tesla Roadster...
Betvivlar inte vad du skriver men det låter ju ganska knasigt. Det är ju ändå en maskin som satts igång av en människa och sen lämnats därhän.C cpalm skrev:Såg ett fördjupat amerikanskt nyhetsinslag där det togs upp att det börjar komma fram rättspraxis i Kalifornien där ingen kan hållas juridiskt ansvarig för skador som orsakas av självkörande fordon. Vi talar då om den typen av fordon som inte har någon aktiv förare alls. Man kan ju gissa att det kommer att leda till ny lagstiftning som ser fundamentalt annorlunda på ansvarsfrågan. Men tråkigt för den som blir påkörd av en robotbil...
Man får tro vad man vill. Jag väljer att tro att Musk och hans olika bolag har en förmåga att se lösningar på problem som ingen annan tidigare gjort. Att leverera en Roadster tillhör enligt mig inte denna kategori.Dan_Johansson skrev:
Jag hör nog till skaran som gissar att det aldrig kommer hända här... Hela USA är byggt för att få bilism att funka så bra som möjligt, men det är ju knappast stora delar av Europa..
Vad gäller Robotaxi så är jag rätt övertygad om att det bara är mer vaporware från Musk.... Han har ju fortfarande inte (8+ år senare) lyckats leverera en Tesla Roadster...
Jag tror Musk är den typen av affärsledare som lovar saker vitt och brett, för att efteråt analysera den kommersiella gångbarheten och sen göra sitt bästa på att leverera på det som har störst potential. En typ av marknadsundersökning med hjälp av hype.T Texan skrev:
Nu har jag förvisso inte alls fördjupat mig i detta. Men klart det på ett sätt låter knasigt, å andra sidan låter det rätt logiskt. Trafiklagstiftningen är ju väldigt fokuserad på föraren.S Staffan-N skrev:
Det förklarar inte hur han lyckats skapa ett bilföretag som går med vinst, dessutom med otrolig vinst vilket samtliga andra bilföretag ( kanske inte koenigsegg) inte lyckats med. SpaceX är ett exempel som också är svårförklarad med din teori. Neuralink är också en revolution i framsteg.S Staffan-N skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 536 inlägg
Tar på sig ansvaret från vem? Har svårt att se att biltillverkarna vill stå som ansvarig för skador som sker i autoläget. Så jag antar att 'föraren' kommer att anses ansvarig hela tiden.S Staffan-N skrev:Frågan blir ju vilken nivå av autonomitet som krävs för att lagstiftarna ska kunna släppa kraven på att man ska vara nykter, vaken och uppmärksam för att få "köra" bil. Kanske att man behöver vara utelåst från de manuella kontrollerna "by default" och att bytet är en tydlig, medveten handling där man tar på sig ansvaret.
Musk har inte skapat ett bilföretag. Han köpte ett färdigt bilföretag fullt med smarta människor och så hällde han in pappas pengar i det tills det gick med vinst. Musk är inget snille eller ens bra ledare. Hans enda tillgång är jättemycket ärvda pengar som han köpt andras kompetens med.T Texan skrev:
En Tesla roadster flög ut i rymden 2018, oklart vem som är mottagaren...Dan_Johansson skrev:
Jag hör nog till skaran som gissar att det aldrig kommer hända här... Hela USA är byggt för att få bilism att funka så bra som möjligt, men det är ju knappast stora delar av Europa..
Det ena utesluter inte det andraT Texan skrev:
Ingen 'vill' väl stå som ansvarig för skadorL lbgu skrev:
Om bilen inte är säker så bör ju tillverkaren hållas ansvarig. Om 'föraren' varken begått en handling eller åsidosatt en skyldighet på ett sätt som orsakat en skada så är det ju fel att se denne som vållande. Det som återstår är väl att andra parten är vållande och 'freak accidents' där ingen kan hållas ansvarig.
Men det är väl här som självkörande bilar blir en juridisk omöjlighet i Sverige. Skyldigheterna på föraren är helt enkelt för stora.