När kommer det bli dyrare att försäkra bilar som körs av en människa (icke autonom)?

• >2025

• >2030

• >2035

• >2040

• Kommer aldrig ske

Logga in och rösta för att se resultatet.
S Staffan-N skrev:
Frågan blir ju vilken nivå av autonomitet som krävs för att lagstiftarna ska kunna släppa kraven på att man ska vara nykter, vaken och uppmärksam för att få "köra" bil. Kanske att man behöver vara utelåst från de manuella kontrollerna "by default" och att bytet är en tydlig, medveten handling där man tar på sig ansvaret.
Ja det kräver ju att man är utelåst från körningen och det är så Robotaxi ska fungera där bilen istället lämnar över till en fjärroperatör om den behöver hjälp. Första halvan av nästa år i några stater i USA är nuvarande tidplan. Kina ligger också i framkant i lagstiftningen.

I Europa kan vi nog tyvärr fortsätta drömma om det i många år. Men det finns legalt utrymme för länder i Europa att fatta egna mer progressiva beslut.

C
S Staffan-N skrev:
Frågan blir ju vilken nivå av autonomitet som krävs för att lagstiftarna ska kunna släppa kraven på att man ska vara nykter, vaken och uppmärksam för att få "köra" bil.
Såg ett fördjupat amerikanskt nyhetsinslag där det togs upp att det börjar komma fram rättspraxis i Kalifornien där ingen kan hållas juridiskt ansvarig för skador som orsakas av självkörande fordon. Vi talar då om den typen av fordon som inte har någon aktiv förare alls. Man kan ju gissa att det kommer att leda till ny lagstiftning som ser fundamentalt annorlunda på ansvarsfrågan. Men tråkigt för den som blir påkörd av en robotbil...

• Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
W witten skrev:
Ja det kräver ju att man är utelåst från körningen och det är så Robotaxi ska fungera där bilen istället lämnar över till en fjärroperatör om den behöver hjälp. Första halvan av nästa år i några stater i USA är nuvarande tidplan. Kina ligger också i framkant i lagstiftningen.

I Europa kan vi nog tyvärr fortsätta drömma om det i många år. Men det finns legalt utrymme för länder i Europa att fatta egna mer progressiva beslut.
Jag hör nog till skaran som gissar att det aldrig kommer hända här... Hela USA är byggt för att få bilism att funka så bra som möjligt, men det är ju knappast stora delar av Europa..

Vad gäller Robotaxi så är jag rätt övertygad om att det bara är mer vaporware från Musk.... Han har ju fortfarande inte (8+ år senare) lyckats leverera en Tesla Roadster...

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Såg ett fördjupat amerikanskt nyhetsinslag där det togs upp att det börjar komma fram rättspraxis i Kalifornien där ingen kan hållas juridiskt ansvarig för skador som orsakas av självkörande fordon. Vi talar då om den typen av fordon som inte har någon aktiv förare alls. Man kan ju gissa att det kommer att leda till ny lagstiftning som ser fundamentalt annorlunda på ansvarsfrågan. Men tråkigt för den som blir påkörd av en robotbil...
Betvivlar inte vad du skriver men det låter ju ganska knasigt. Det är ju ändå en maskin som satts igång av en människa och sen lämnats därhän.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hör nog till skaran som gissar att det aldrig kommer hända här... Hela USA är byggt för att få bilism att funka så bra som möjligt, men det är ju knappast stora delar av Europa..

Vad gäller Robotaxi så är jag rätt övertygad om att det bara är mer vaporware från Musk.... Han har ju fortfarande inte (8+ år senare) lyckats leverera en Tesla Roadster...
Man får tro vad man vill. Jag väljer att tro att Musk och hans olika bolag har en förmåga att se lösningar på problem som ingen annan tidigare gjort. Att leverera en Roadster tillhör enligt mig inte denna kategori.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Man får tro vad man vill. Jag väljer att tro att Musk och hans olika bolag har en förmåga att se lösningar på problem som ingen annan tidigare gjort. Att leverera en Roadster tillhör enligt mig inte denna kategori.
Jag tror Musk är den typen av affärsledare som lovar saker vitt och brett, för att efteråt analysera den kommersiella gångbarheten och sen göra sitt bästa på att leverera på det som har störst potential. En typ av marknadsundersökning med hjälp av hype.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
C
S Staffan-N skrev:
Betvivlar inte vad du skriver men det låter ju ganska knasigt. Det är ju ändå en maskin som satts igång av en människa och sen lämnats därhän.
Nu har jag förvisso inte alls fördjupat mig i detta. Men klart det på ett sätt låter knasigt, å andra sidan låter det rätt logiskt. Trafiklagstiftningen är ju väldigt fokuserad på föraren.

S Staffan-N skrev:
Jag tror Musk är den typen av affärsledare som lovar saker vitt och brett, för att efteråt analysera den kommersiella gångbarheten och sen göra sitt bästa på att leverera på det som har störst potential. En typ av marknadsundersökning med hjälp av hype.
Det förklarar inte hur han lyckats skapa ett bilföretag som går med vinst, dessutom med otrolig vinst vilket samtliga andra bilföretag ( kanske inte koenigsegg) inte lyckats med. SpaceX är ett exempel som också är svårförklarad med din teori. Neuralink är också en revolution i framsteg.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Texan skrev:
Och vilket problem skulle den självkörande taxin lösa?

S Staffan-N skrev:
Frågan blir ju vilken nivå av autonomitet som krävs för att lagstiftarna ska kunna släppa kraven på att man ska vara nykter, vaken och uppmärksam för att få "köra" bil. Kanske att man behöver vara utelåst från de manuella kontrollerna "by default" och att bytet är en tydlig, medveten handling där man tar på sig ansvaret.
Tar på sig ansvaret från vem? Har svårt att se att biltillverkarna vill stå som ansvarig för skador som sker i autoläget. Så jag antar att 'föraren' kommer att anses ansvarig hela tiden.

T Texan skrev:
Det förklarar inte hur han lyckats skapa ett bilföretag som går med vinst, dessutom med otrolig vinst vilket samtliga andra bilföretag ( kanske inte koenigsegg) inte lyckats med. SpaceX är ett exempel som också är svårförklarad med din teori. Neuralink är också en revolution i framsteg.
Musk har inte skapat ett bilföretag. Han köpte ett färdigt bilföretag fullt med smarta människor och så hällde han in pappas pengar i det tills det gick med vinst. Musk är inget snille eller ens bra ledare. Hans enda tillgång är jättemycket ärvda pengar som han köpt andras kompetens med.

• Gilla
beppe1377 och 1 till
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

En Tesla roadster flög ut i rymden 2018, oklart vem som är mottagaren...

• Haha
Texan
  • Laddar…
T Texan skrev:
Det ena utesluter inte det andra :) Man kan inte bara bygga företag på skitsnack utan man måste även utveckla framgångsrika produkter. Sen tror jag att det handlar om att de gör prioriteringar på det som är lönsamt, inte teknisk oförmåga att leverera. Den nya roadstern ligger väl någonstans långt ner på en priolista.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J JPW skrev:
Hans enda tillgång är jättemycket ärvda pengar som han köpt andras kompetens med.
Ärvda pengar? Det har nyligen förekommit artiklar där Musks pappa uttalat sig om honom. Så ifall pappan är i livet, vem har han ärvt av?

• Gilla
  • Haha
big mike och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tar på sig ansvaret från vem? Har svårt att se att biltillverkarna vill stå som ansvarig för skador som sker i autoläget. Så jag antar att 'föraren' kommer att anses ansvarig hela tiden.
Ingen 'vill' väl stå som ansvarig för skador :)

Om bilen inte är säker så bör ju tillverkaren hållas ansvarig. Om 'föraren' varken begått en handling eller åsidosatt en skyldighet på ett sätt som orsakat en skada så är det ju fel att se denne som vållande. Det som återstår är väl att andra parten är vållande och 'freak accidents' där ingen kan hållas ansvarig.

Men det är väl här som självkörande bilar blir en juridisk omöjlighet i Sverige. Skyldigheterna på föraren är helt enkelt för stora.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.