A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tolkar det som att ni struntar i lagen. Inte undra på att det blir allt färre fåglar, eller vad säger du @Abies koreana ?
har för mig att skogsbolagen har dispans över detta..

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tolkar det som att ni struntar i lagen. Inte undra på att det blir allt färre fåglar, eller vad säger du @Abies koreana ?
Vad jag vet så finns ingen konkret lagstiftning utan rekommendationer om hur man bör förfara under häckningsperioden.

De stora skogsbolagen är anslutna till miljöcertifieringssystem vilket innebär att man bör undvika avverkning under fåglarnas häckningsperiod. Särskild hänsyn bör tas till rovfågelbon och tjäderns spelplatser. Alltså till intet förpliktande om man inte vill förstå andemeningen med det hela.

Här i närheten där jag bor har man nyss avverkat skog vid tjäderns spelplatser.

Skogssällskapet avverkade vid tjäderspelplats - Skydda skogen

• Ledsen
Titti65 och 2 till
  • Laddar…
A
A Abies koreana skrev:
Vad jag vet så finns ingen konkret lagstiftning utan rekommendationer om hur man bör förfara under häckningsperioden.

De stora skogsbolagen är anslutna till miljöcertifieringssystem vilket innebär att man bör undvika avverkning under fåglarnas häckningsperiod. Särskild hänsyn bör tas till rovfågelbon och tjäderns spelplatser. Alltså till intet förpliktande om man inte vill förstå andemeningen med det hela.

Här i närheten där jag bor har man nyss avverkat skog vid tjäderns spelplatser.

Skogssällskapet avverkade vid tjäderspelplats - Skydda skogen
:cool:brum brum... örrrrn.. brak..
Sedan finns det virke på brädgården igen..

A
BirgitS BirgitS skrev:
Där tolkade du galet..
skogsbruket bryter inte mot några skrivna lagar, de lever efter dem och ser till att staten får utdelning i sitt ägande..

A AndersS skrev:
Men den som frågade hade en björk, kanske inte skogsbruk;)
Det lilla jag handfäller till ved tar jag före fåglar börjar bygga bon, eller senare.

Jag bedriver inte något skogsbruk utan har enbart en trädgård med en stor björk som jag önskar fälla. Jag har beställt fällning av trädet av ett företag som enbart arbetar med fällning av träd. Är jag skyldig att informera företaget om att det finns fågelbo inne i trädet? Företagets representant har besökt min trädgård för att kunna få fram en offert men frågade inte oss om vi vet om det finns fågelbo i trädet. Fågelboet ser man först när man har klättrat upp några meter längs dess stam.

BirgitS
B Bobo23 skrev:
Jag bedriver inte något skogsbruk utan har enbart en trädgård med en stor björk som jag önskar fälla. Jag har beställt fällning av trädet av ett företag som enbart arbetar med fällning av träd. Är jag skyldig att informera företaget om att det finns fågelbo inne i trädet? Företagets representant har besökt min trädgård för att kunna få fram en offert men frågade inte oss om vi vet om det finns fågelbo i trädet. Fågelboet ser man först när man har klättrat upp några meter längs dess stam.
Om det nu finns fågelungar i boet, har du då funderat på vad du ska göra. Fågelboet finns ju högt upp i trädet för att skydda ungarna mot rovdjur. Tycker du att det är problematiskt om fågelungarna blir uppätna?

A
B Bobo23 skrev:
Nej det är du inte.
väljer firman att avbryta så är de upp till dem.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det nu finns fågelungar i boet, har du då funderat på vad du ska göra. Fågelboet finns ju högt upp i trädet för att skydda ungarna mot rovdjur. Tycker du att det är problematiskt om fågelungarna blir uppätna?
Fågelungarna finns i en urholkning inne i trädet ej åtkomliga för rovfåglar. Läste nyligen en artikel om en djurhandlare som blev upprörd över att studerande som del i firandet av sin studentexamen åt levande guldfiskar. Det kan väl då inte vara något problem då guldfiskar ute i naturen kan bli uppätna levande av andra fiskar?

B Bobo23 skrev:
Det är nog inte så att du blir åtalad om du skulle låta fälla ett träd där fåglar har ett bo med ungar. Men du har väl ett eget ansvar ändå? Att fälla björken kan inte vara så bråttom att du inte hinner vänta på att fågelungarna lämnar boet.

• Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bobo23 skrev:
Fågelungarna finns i en urholkning inne i trädet ej åtkomliga för rovfåglar.
Men vad händer när trädet fälls?
Ramlar ungarna ut, åker de omkring så mycket i urholkningen att de skadas eller är det så att marklevande rovdjur kommer att komma åt dem när stammen ligger på marken?

Jag skulle säga att det är helt upp till ditt eget samvete. Personligen kan jag inte tänka mig att jag haft så bråttom att bli av med björken att jag inte kunnat vänta någon månad eller två tills ungarna är ute. Vore det några grenar som var mer i vägen än resten av trädet hade jag försökt ta ned dem ändå...

• Gilla
Titti65 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fågelbon med ägg eller ungar är skyddade till 31 juli enligt jaktlagen så du får vänta.
Tack! Företaget som till slut fällde trädet ville avvakta tills att ungarna hade lämnat boet!

• Gilla
Titti65 och 1 till
  • Laddar…
Tvärsnitt av en nyligen avsågad trädstubbe med ett ihåligt centrum omgivet av gräs och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyavverkad trädstubbe med synliga årsringar och delvis ruttnande kärna på en frostig gräsmatta.
Skapa konto
B Bobo23 skrev:
Tack! Företaget som till slut fällde trädet ville avvakta tills att ungarna hade lämnat boet!
Nyavverkad trädstubbe med synliga årsringar och delvis ruttnande kärna på en frostig gräsmatta.
Skapa konto

• Nyfällda trädstammar och kvistar på gräsmark.
    Skapa konto
  • Nyfälld trädstubbe med tydliga årsringar och en ihålig del i mitten omgiven av spån och gräs.
    Skapa konto
  • Person klättrar på avlövat träd för trädfällning i en trädgård med klart himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Person i säkerhetsutrustning klättrar i högt träd för beskärning med blå himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Person i säkerhetsutrustning klättrar på en avkapad trädstam för trädfällning.
    Skapa konto
  • En person i säkerhetsutrustning klättrar på en hög björk vid hus.
    Skapa konto
  • Gilla
Titti65 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.