18 710 läst · 28 svar
19k läst
28 svar
När kan man fälla ett träd med fågelbo
Vad jag vet så finns ingen konkret lagstiftning utan rekommendationer om hur man bör förfara under häckningsperioden.BirgitS skrev:
De stora skogsbolagen är anslutna till miljöcertifieringssystem vilket innebär att man bör undvika avverkning under fåglarnas häckningsperiod. Särskild hänsyn bör tas till rovfågelbon och tjäderns spelplatser. Alltså till intet förpliktande om man inte vill förstå andemeningen med det hela.
Här i närheten där jag bor har man nyss avverkat skog vid tjäderns spelplatser.
Skogssällskapet avverkade vid tjäderspelplats - Skydda skogen
A Abies koreana skrev:Vad jag vet så finns ingen konkret lagstiftning utan rekommendationer om hur man bör förfara under häckningsperioden.
De stora skogsbolagen är anslutna till miljöcertifieringssystem vilket innebär att man bör undvika avverkning under fåglarnas häckningsperiod. Särskild hänsyn bör tas till rovfågelbon och tjäderns spelplatser. Alltså till intet förpliktande om man inte vill förstå andemeningen med det hela.
Här i närheten där jag bor har man nyss avverkat skog vid tjäderns spelplatser.
Skogssällskapet avverkade vid tjäderspelplats - Skydda skogen
Sedan finns det virke på brädgården igen..
A AndersS skrev:
Jag bedriver inte något skogsbruk utan har enbart en trädgård med en stor björk som jag önskar fälla. Jag har beställt fällning av trädet av ett företag som enbart arbetar med fällning av träd. Är jag skyldig att informera företaget om att det finns fågelbo inne i trädet? Företagets representant har besökt min trädgård för att kunna få fram en offert men frågade inte oss om vi vet om det finns fågelbo i trädet. Fågelboet ser man först när man har klättrat upp några meter längs dess stam.
![BirgitS](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/155/155688.jpg?1646583635)
BirgitS![Premium Premiumikon: Badkar](/forum/styles/main/premium/badkar.svg)
Medlem
· Stockholms län
· 42 211 inlägg
Medlem
- Stockholms län
- 42 211 inlägg
Om det nu finns fågelungar i boet, har du då funderat på vad du ska göra. Fågelboet finns ju högt upp i trädet för att skydda ungarna mot rovdjur. Tycker du att det är problematiskt om fågelungarna blir uppätna?B Bobo23 skrev:Jag bedriver inte något skogsbruk utan har enbart en trädgård med en stor björk som jag önskar fälla. Jag har beställt fällning av trädet av ett företag som enbart arbetar med fällning av träd. Är jag skyldig att informera företaget om att det finns fågelbo inne i trädet? Företagets representant har besökt min trädgård för att kunna få fram en offert men frågade inte oss om vi vet om det finns fågelbo i trädet. Fågelboet ser man först när man har klättrat upp några meter längs dess stam.
Nej det är du inte.B Bobo23 skrev:Jag bedriver inte något skogsbruk utan har enbart en trädgård med en stor björk som jag önskar fälla. Jag har beställt fällning av trädet av ett företag som enbart arbetar med fällning av träd. Är jag skyldig att informera företaget om att det finns fågelbo inne i trädet? Företagets representant har besökt min trädgård för att kunna få fram en offert men frågade inte oss om vi vet om det finns fågelbo i trädet. Fågelboet ser man först när man har klättrat upp några meter längs dess stam.
väljer firman att avbryta så är de upp till dem.
Fågelungarna finns i en urholkning inne i trädet ej åtkomliga för rovfåglar. Läste nyligen en artikel om en djurhandlare som blev upprörd över att studerande som del i firandet av sin studentexamen åt levande guldfiskar. Det kan väl då inte vara något problem då guldfiskar ute i naturen kan bli uppätna levande av andra fiskar?BirgitS skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 298 inlägg
Det är nog inte så att du blir åtalad om du skulle låta fälla ett träd där fåglar har ett bo med ungar. Men du har väl ett eget ansvar ändå? Att fälla björken kan inte vara så bråttom att du inte hinner vänta på att fågelungarna lämnar boet.B Bobo23 skrev:Jag bedriver inte något skogsbruk utan har enbart en trädgård med en stor björk som jag önskar fälla. Jag har beställt fällning av trädet av ett företag som enbart arbetar med fällning av träd. Är jag skyldig att informera företaget om att det finns fågelbo inne i trädet? Företagets representant har besökt min trädgård för att kunna få fram en offert men frågade inte oss om vi vet om det finns fågelbo i trädet. Fågelboet ser man först när man har klättrat upp några meter längs dess stam.
![BirgitS](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/155/155688.jpg?1646583635)
Medlem
· Stockholms län
· 42 211 inlägg
Medlem
- Stockholms län
- 42 211 inlägg
Jag skulle säga att det är helt upp till ditt eget samvete. Personligen kan jag inte tänka mig att jag haft så bråttom att bli av med björken att jag inte kunnat vänta någon månad eller två tills ungarna är ute. Vore det några grenar som var mer i vägen än resten av trädet hade jag försökt ta ned dem ändå...
För vanliga småfåglar dröjer det endast 2-3 veckor innan de är flygfärdiga.
Här finns en lista över ett antal arter och hur länge de vistas i boet.
När lämnar fågelungar boet? (djursajten.se)
Här finns en lista över ett antal arter och hur länge de vistas i boet.
När lämnar fågelungar boet? (djursajten.se)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fälla träd - borde man ta till vara på en ek?
Häckar, Buskar & Träd -
Kan man fälla träd bredvid en biotopskyddad bäck?
Bygglov -
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
fälla träd när ?
Ved, Pellets, Flis -
När ska man fälla träd för vedeldning?
Häckar, Buskar & Träd