7 537 läst · 19 svar
8k läst
19 svar
När jag blev kontaktad av advokaten i Kalifornien
Vad menar du?L lat skrev:Du kan få samma pension här, om du bara själv spara in den, för du ska fullständigt klart för dig att jag tänker inte betala 1öre till din pension.
Sen kan jag då nämna x antal miljoner människor i USA som knappt får nån pension alls.
Men ditt enstaka exempel är i dina ögon kanske mer typiskt för USA?
"En sa'aldrig räkna ut ett" som flickan sade. Trivsamma kåserier blir man säkert inte heller förmögen på men de piggar upp!
M
M
Nej det var ju inte det. En anekdot är kul men i USA ligger nionde decilen på ca 64 kUSD per år i lön, dvs drygt hälften av vad denna svetsare hade i pension. Det är alltså en väldigt framgångsrik svetsare, och det finns framgångsrika människor med hög pension i Sverige också. De är också ovanliga.TRJBerg skrev:
Nej, men jag tror att 95% eller fler av hans branschkollegor får en mindre pension.J Jehu skrev:
Lite perspektiv på byggherrarnas beställningsförmåga. För några år sedan hälsade vi på en bekant i Californien, också advokat. Hon är vad man kan kalla framgångsrik (med amerikanska mått mätt).
Jag frågade henne om hur mycket hon hade lagt ner på ombyggnaden av sitt beachhouse (på en klippa i ett populärt område).
-Too much Eric! It's crazy.
Jag berömde henne för projektet och vi pratade vidare om när hon köpte huset.
-The house costed around half a millon.
Jag gjorde ett snabbt överslag i huvudet och blev förvånad. Min nästa fråga nockade mig.
-But the property 6 - 7 million dollars.
Ni får dra era egna slutsatser, men det blir antagligen billigare att bygga om en bungalow i Arizona.
Jag frågade henne om hur mycket hon hade lagt ner på ombyggnaden av sitt beachhouse (på en klippa i ett populärt område).
-Too much Eric! It's crazy.
Jag berömde henne för projektet och vi pratade vidare om när hon köpte huset.
-The house costed around half a millon.
Jag gjorde ett snabbt överslag i huvudet och blev förvånad. Min nästa fråga nockade mig.
-But the property 6 - 7 million dollars.
Ni får dra era egna slutsatser, men det blir antagligen billigare att bygga om en bungalow i Arizona.