Z Zzoomm skrev:
Hej,
Är själv geotekniker och har bra koll på grundläggning av byggnader. Den geotekniska undersökningen bör nog göras innan bygglov för bättre placering av huset (som du skriver). Dock behöver inte beställa en utförlig undersökning av en konsult. Det är ju ganska dyrt, 17000-25000 kr för en fältdag beroende på region. Och så tillkommer några tusenlappar för redovisning av undersökning, normalt 1 dags skrivbordsarbete för 8000 kr. Onödiga kostnader. För placering av huset kan du göra din geoundersökning själv. Börja med att studera jordartskator på sgu.se. Sen kan du komplettera med provgropar på lämpliga ställen ( en i varje hushörn och en i mitten). Eftersom det är en åkermark kommer ungefär den övre metern vara jord med organisk innehåll. Denna måste schaktes bort och återfyllas med nytt material. Här har du chansen att grundlägga huset genom lastkompensation. Det innebär att du fyller gropen med lättfyllning (leca kulor eller cellplast) och placerar huset därpå. du får en bra grund för huset som dessutom är bra isolerat. När du gör dina ptovgropar kan du trycka ned en armeringsjärn i botten med hela din kraft. om du lyckas trucka ned järnet endast fåtal cm ( säg max 10 cm) har du en bra grund att bygga hus på. Du behöver inte påla! Om du osäker på hur du klassifiserar jord kan du goola på "schakta säkert". du kommer att få upp en pdf från sgi med mycket bra information om jordar.
Hoppas att det hjäloer dig på vägen!
Hej, tack för ditt svar!

Jag ska börja med att göra som du säger.
När jag ändå har dig på tråden (hehe) - jag vet ju själv mina begränsningar, jag kan nästan ingenting om vad som är bra mark för olika ändamål, vare sig till grund eller annat. En del av tomten är rätt så ordentligt beväxt med sly och buskar, den är dessutom rätt så blöt. Det sluttar ned mot vår tomt så jag gissar att mycket regnvatten rinner ned mot den. Jag vill ju helst göra en fin gräsmatta av detta, men vet inte om det begränsas av att det är så blött + ordentlig växtlighet. Jag hade behövt prata med någon som kan mycket om detta. Vem ska jag prata med? En entreprenör som ska göra markarbetet? En person som jobbar med grundundersökningar? Eftersom jag kan så lite känns det som väl investerade pengar att konsulta med någon.

M Marsman80 skrev:
Jag gjorde geoteknisk undersökning innan bygglovet och tur var det för jag fick lov att flytta huset till en helt annan plats för att slippa påla då marken på ursprungliga platsen var värdelös att bygga på. Så jag rekommenderar starkt att man gör den innan man söker bygglov.

Samtidigt kan man ju också undersöka möjligheterna att dra avlopp etc. om det är aktuellt så att man vet att det finns tillräckligt djup ned till berg eftersom det annars kan skapa stora extrakostnader.
Behövde du göra en ny undersökning på den plats du sedan valde att ställa huset på? Blev det dubbla kostnader för detta?
De offerter jag fått för geoteknisk undersökning ligger runt 30k inkl. moms.

R ramafred skrev:
Kan ni inte gräva en grop själva och sedan ta ut någon kunnig för ett utlåtande, borde bli billigare än att ta ut någon som borrar?
Jo det låter ändå som ett bra första steg. Ska läsa på lite. Tack!

G gusjohjoco skrev:
Behövde du göra en ny undersökning på den plats du sedan valde att ställa huset på? Blev det dubbla kostnader för detta?
De offerter jag fått för geoteknisk undersökning ligger runt 30k inkl. moms.
Jag gjorde 2 undersökningar men de gjordes av samma företag som gjorde grävarbeten för huset senare och som är lokalt (inga långa resor). Inte i närheten av 30k för mig. Han gjorde det enkelt med en speciell jordborr som han belastade med vikter för att se bärigheten i marken.

Har du kollat med kommunen?
Dels så kan det finnas geotekniska undersökningar av marken i närområdet, för att få en grov indikation på det allmänna läget, dels kan de svara på om de vill att du lämnar in en geoteknisk undersökning i samband med bygglovsansökan eller ej (och om de har några speciella krav på dem).

Här har kommunen specifika krav på vissa områden, på grund av skredrisk etc. men på andra ställen så är det "bara" av intresse för din egen del, för att få ett bra bygge.

• Gilla
gusjohjoco
  • Laddar…
G gusjohjoco skrev:
Hej, tack för ditt svar!

Jag ska börja med att göra som du säger.
När jag ändå har dig på tråden (hehe) - jag vet ju själv mina begränsningar, jag kan nästan ingenting om vad som är bra mark för olika ändamål, vare sig till grund eller annat. En del av tomten är rätt så ordentligt beväxt med sly och buskar, den är dessutom rätt så blöt. Det sluttar ned mot vår tomt så jag gissar att mycket regnvatten rinner ned mot den. Jag vill ju helst göra en fin gräsmatta av detta, men vet inte om det begränsas av att det är så blött + ordentlig växtlighet. Jag hade behövt prata med någon som kan mycket om detta. Vem ska jag prata med? En entreprenör som ska göra markarbetet? En person som jobbar med grundundersökningar? Eftersom jag kan så lite känns det som väl investerade pengar att konsulta med någon.
Hej,
Jag är ny på Byggahus.se och vet egentligen inte hur hur personlig man får vara....jag vill hjälpa så många som möjligt inom mitt yrkesområde. Självklart hjälper jag dig i så stor utsträckning som möjligt!
Vad är bra mark? I ditt fall ska du bygga småhus med små markbelastningar. Då kan marken vara relativt "dålig" och du kan fortfarande bygga ditt hus utan förstärkningsåtgärder (utan pålning lättfyllning mm). Förstärkningsåtgärder kan bli aktuella för dig om marken består av torv, gyttja, löslagrad lera, gammal uppfyllnad mm. Som någon skrev är jorden i Sverige till största del moränjordar. Dessa har bildats under senaste istiden och har packats under kilometervis med is och är optimala ur grundläggningssynpunkt. Morän kännetecknas av fraktionerna i jorden. Morän innehåller alla möjliga kornstorlekar t.ex. finjord, sand, grus, sten och även block. Det ser man tydligt med ögonen :). Om jorden består av ren sand eller grus är det fortfarande bra mark för husbyggnad. Jag tycker att du gör som så att att gräver några provgropar med spade och fotograferar. Gräv så djupt att du kommer genom den organiska jorden med växtlighet och rötter. Låt provgroparna vara öppna över en natt för att se hur grundvattnet ställer sig i gropen. Publicera bilderna här så ska jag hjälpa dig att tolka jorden. Ta närbilder också! Som jag skrev innan så får du en grov indikation på jorden om du studerar jordartskartorna som finns på www.sgu.se. Jag hade hjälp dig även med detta om jag hade vetat var din tomt är.
Din beskrivning av terrängen inom tomten och vatten tyder på att du snarare kommer att ha ett bekymmer med grudvatten och ytvatten.

• Gilla
Nybyggaren_76 och 4 till
  • Laddar…
Z Zzoomm skrev:
Hej,
Jag är ny på Byggahus.se och vet egentligen inte hur hur personlig man får vara....
Du kan vara så personlig som du själv vill. Viktigast är trevlig ton och avhållsamhet från politisk propaganda..

• Gilla
Zzoomm och 1 till
  • Laddar…
Z Zzoomm skrev:
Hej,
Jag är ny på Byggahus.se och vet egentligen inte hur hur personlig man får vara....jag vill hjälpa så många som möjligt inom mitt yrkesområde. Självklart hjälper jag dig i så stor utsträckning som möjligt!
Vad är bra mark? I ditt fall ska du bygga småhus med små markbelastningar. Då kan marken vara relativt "dålig" och du kan fortfarande bygga ditt hus utan förstärkningsåtgärder (utan pålning lättfyllning mm). Förstärkningsåtgärder kan bli aktuella för dig om marken består av torv, gyttja, löslagrad lera, gammal uppfyllnad mm. Som någon skrev är jorden i Sverige till största del moränjordar. Dessa har bildats under senaste istiden och har packats under kilometervis med is och är optimala ur grundläggningssynpunkt. Morän kännetecknas av fraktionerna i jorden. Morän innehåller alla möjliga kornstorlekar t.ex. finjord, sand, grus, sten och även block. Det ser man tydligt med ögonen :). Om jorden består av ren sand eller grus är det fortfarande bra mark för husbyggnad. Jag tycker att du gör som så att att gräver några provgropar med spade och fotograferar. Gräv så djupt att du kommer genom den organiska jorden med växtlighet och rötter. Låt provgroparna vara öppna över en natt för att se hur grundvattnet ställer sig i gropen. Publicera bilderna här så ska jag hjälpa dig att tolka jorden. Ta närbilder också! Som jag skrev innan så får du en grov indikation på jorden om du studerar jordartskartorna som finns på www.sgu.se. Jag hade hjälp dig även med detta om jag hade vetat var din tomt är.
Din beskrivning av terrängen inom tomten och vatten tyder på att du snarare kommer att ha ett bekymmer med grudvatten och ytvatten.
Kul med så bra svar! Imorgon åker jag dit och gräver lite gropar och tar bilder, och publicerar här. Det har visserligen regnat ordentligt idag men utgår från att det inte gör någonting.

Jag gick in på sgu och tittade på lite kartor, se nedan (publicerar helst inte adressen).
Den blå kvadraten är tomten, och ringen där jag planerat placera huset (verkligen på ett ungefär..)
Om jag har gjort rätt utskrifter så är det väll så att :
- Det är inte långt ned till berg?
- Tomten ligger på det som kallas för isälvssediment. Inte helt säker på vad det betyder, men verkar vara ok att bygga på efter ett par googlingar? Med ögat tycker jag dock inte marken ser ut som klassisk morän.
- Till höger om tomten ser det värre ut? Det verkar kallas "postglaciär finsand".

Vad tycker du?

Kartbild över olika jordarter med markerad tomt i blå kvadrat och planerat hus i blå cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Geologisk karta med blå kvadrat markerande tomten och planerad plats för hus markerad med ring.
Skapa konto

Geologisk karta med markerad tomt (blå kvadrat) och planerad husplacering (cirkel) på isälvssediment.
Skapa konto

Karta från SGU visar beräknat jorddjup med blå kvadrat för tomt och cirkel för planerat hus.
Skapa konto

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du kollat med kommunen?
Dels så kan det finnas geotekniska undersökningar av marken i närområdet, för att få en grov indikation på det allmänna läget, dels kan de svara på om de vill att du lämnar in en geoteknisk undersökning i samband med bygglovsansökan eller ej (och om de har några speciella krav på dem).

Här har kommunen specifika krav på vissa områden, på grund av skredrisk etc. men på andra ställen så är det "bara" av intresse för din egen del, för att få ett bra bygge.
Det ska jag definitivt göra! Det har nyligen byggts ett hus ca 200 meter bredvid, så det kan finnas något där.

G gusjohjoco skrev:
Kul med så bra svar! Imorgon åker jag dit och gräver lite gropar och tar bilder, och publicerar här. Det har visserligen regnat ordentligt idag men utgår från att det inte gör någonting.

Jag gick in på sgu och tittade på lite kartor, se nedan (publicerar helst inte adressen).
Den blå kvadraten är tomten, och ringen där jag planerat placera huset (verkligen på ett ungefär..)
Om jag har gjort rätt utskrifter så är det väll så att :
- Det är inte långt ned till berg?
- Tomten ligger på det som kallas för isälvssediment. Inte helt säker på vad det betyder, men verkar vara ok att bygga på efter ett par googlingar? Med ögat tycker jag dock inte marken ser ut som klassisk morän.
- Till höger om tomten ser det värre ut? Det verkar kallas "postglaciär finsand".

Vad tycker du?

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hej,
Jag förstår att du inte vill publicera adressen.... Vi ska nog kunna hjälpa till här ändå :).

Det ser lovande ut enligt kartorna som du har har publicerats. Mina kommentarer bild för bild.

Bild 1. Det röda strax norr om din tomt är berg i dagen. Det kan du bekräfta okulärt när du är på plats. Ur grundläggningsaspekt är det gynnsamt att placera huset där det är berg i dagen eller nära till berg. Dock kommer du att åka på kostnader för sprängning (för ledningsschakter samt ev. för bottenplattan. Isälvssediment är sorterade jordar, oftast sten, grus och sand. Smältvattnet från inlandsisen bildade isälvar som transporterade jord. I isälvarna har "grövre" jordar avsatts (sten, grus och sand). Du slipper ofta silt i dessa jordar vilket är bra. Här är det optimalt att grundlägga dit hus. Dessa jordar brukar även ge goda möjligheter till eget dricksvattenbrunn. Dock verkar djupet till berg vara ganska litet så grundvattenmagasinet är ganska litet. Titta på bilden nedan för att se hur man benämner jordar baserat på kornstorleken.(Ler/Silt/Sand/grus/sten/block)

Bild 2: Postglacial finsand är en jord som har avsatts i lugnare vatten efter istiden. Termen finsand är säger ju just att det är en finkornigare sand. Även här är det goda möjligheter att grundlägga huset. Dock är risken större att jorden även innehåller även silt.
Bild 3: Fastmark, som namnet medger är det fasta jordar här och goda grundläggningsförhållanden.
Bild 4: Visar jorddjupen eller djupet till berg. Legenden visar att djupet till berg är 0 m till 5 m (grundast i norr, bild 1 visade berg i dagen).

Sammanfattningsvis bedömer jag att grundläggningsförhållandena är goda på din tomt. Återigen vill jag påpeka är kartorna ovan är väldigt grova och visar ytliga jordar och måste verifieras genom exempelvis provgropar. Lite råd inför provgropsgrävning:
1. Gräv så djupt du kan. Du måste gräva förbi mulljorden och lite till.
2. Om gropen blir djupare än brösthöjd ska du tänka på att lägga slänten flackt av säkerhetsskäl. Släntlutningen ska vara 1:1,5 eller flackare. 1:1,5 innebär att för varje meter som du gräver vertikalt ska slänten vara 1,5 m i plan.
3. Ta mycket bilder (både på hela gropen och närbilder på jorden). Lägg en måttstock i gropen för att relatera storleken till jordarterna.
4. Notera på vilket djup du får in grundvatten
5. För att ta reda på om det finns silt i jorden ska du försöka göra en boll av den fuktiga jorden som bild 2 nedan visar. Om du lyckas rulla ihop en boll av jorden och bollen flyter ut när du skakar bollen innehåller jorden silt, vilket inte är bra. Det bör inte finnas någon silt. Inom din tomt kommer nog jorden att se ut som bild 3 nedan.
6. Låt provgropen vara öppen över natten för att se hur ev. grundvatten beter sig. Av säkerhetsskäl ska du markera med något runt gropen (reflexband eller liknande).
7. Mät tjockleken på mulljorden i dina provgropar så att en markentreprenör kan prissätta schaktningsarbeten för att ta bort mulljorden. se Bild 4.
8. Ta även med dig en stång (armeringsjärn eller liknande). När du har grävt genom mulljorden ska du försöka trycka ner stången så djupt du kan. Vrid inte...endast tryck. Mät nedträngningen.

Nu är det bara att ta på dig regnkläder och förbereda en termos med kaffe och ge dig ut :). Hoppas att texten (romanen) är till hjälp!

Lycka till!

Diagram över kornstorlek med klassificering av jordarter från ler till block baserat på storlek i millimeter.
Bild. 1 visar benämning på jordart baserad på kornstorlek.

Två bilder som visar en hand med en lerklump formad till en boll och sedan utplattad för att demonstrera närvaro av silt i jord.
Skapa konto

Bild 2, visar hur silt beter sig. Så här tar man reda på om det finns silt i jorden.
Hand som håller en klump av fuktig sand för att demonstrera kornstorlek och struktur.
Skapa konto

Bild 3, visar sand
Jordlager med synlig gräns mellan mulljord och underliggande opåverkade jordarter i en provgrop.
Skapa konto

bild 4. visar gräns mellan mulljord och opåverkad jord. Mulljorden måste schaktas bort under bottenplattan.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Z Zzoomm skrev:
Hej,
Jag förstår att du inte vill publicera adressen.... Vi ska nog kunna hjälpa till här ändå :).

Det ser lovande ut enligt kartorna som du har har publicerats. Mina kommentarer bild för bild.

Bild 1. Det röda strax norr om din tomt är berg i dagen. Det kan du bekräfta okulärt när du är på plats. Ur grundläggningsaspekt är det gynnsamt att placera huset där det är berg i dagen eller nära till berg. Dock kommer du att åka på kostnader för sprängning (för ledningsschakter samt ev. för bottenplattan. Isälvssediment är sorterade jordar, oftast sten, grus och sand. Smältvattnet från inlandsisen bildade isälvar som transporterade jord. I isälvarna har "grövre" jordar avsatts (sten, grus och sand). Du slipper ofta silt i dessa jordar vilket är bra. Här är det optimalt att grundlägga dit hus. Dessa jordar brukar även ge goda möjligheter till eget dricksvattenbrunn. Dock verkar djupet till berg vara ganska litet så grundvattenmagasinet är ganska litet. Titta på bilden nedan för att se hur man benämner jordar baserat på kornstorleken.(Ler/Silt/Sand/grus/sten/block)

Bild 2: Postglacial finsand är en jord som har avsatts i lugnare vatten efter istiden. Termen finsand är säger ju just att det är en finkornigare sand. Även här är det goda möjligheter att grundlägga huset. Dock är risken större att jorden även innehåller även silt.
Bild 3: Fastmark, som namnet medger är det fasta jordar här och goda grundläggningsförhållanden.
Bild 4: Visar jorddjupen eller djupet till berg. Legenden visar att djupet till berg är 0 m till 5 m (grundast i norr, bild 1 visade berg i dagen).

Sammanfattningsvis bedömer jag att grundläggningsförhållandena är goda på din tomt. Återigen vill jag påpeka är kartorna ovan är väldigt grova och visar ytliga jordar och måste verifieras genom exempelvis provgropar. Lite råd inför provgropsgrävning:
1. Gräv så djupt du kan. Du måste gräva förbi mulljorden och lite till.
2. Om gropen blir djupare än brösthöjd ska du tänka på att lägga slänten flackt av säkerhetsskäl. Släntlutningen ska vara 1:1,5 eller flackare. 1:1,5 innebär att för varje meter som du gräver vertikalt ska slänten vara 1,5 m i plan.
3. Ta mycket bilder (både på hela gropen och närbilder på jorden). Lägg en måttstock i gropen för att relatera storleken till jordarterna.
4. Notera på vilket djup du får in grundvatten
5. För att ta reda på om det finns silt i jorden ska du försöka göra en boll av den fuktiga jorden som bild 2 nedan visar. Om du lyckas rulla ihop en boll av jorden och bollen flyter ut när du skakar bollen innehåller jorden silt, vilket inte är bra. Det bör inte finnas någon silt. Inom din tomt kommer nog jorden att se ut som bild 3 nedan.
6. Låt provgropen vara öppen över natten för att se hur ev. grundvatten beter sig. Av säkerhetsskäl ska du markera med något runt gropen (reflexband eller liknande).
7. Mät tjockleken på mulljorden i dina provgropar så att en markentreprenör kan prissätta schaktningsarbeten för att ta bort mulljorden. se Bild 4.
8. Ta även med dig en stång (armeringsjärn eller liknande). När du har grävt genom mulljorden ska du försöka trycka ner stången så djupt du kan. Vrid inte...endast tryck. Mät nedträngningen.

Nu är det bara att ta på dig regnkläder och förbereda en termos med kaffe och ge dig ut :). Hoppas att texten (romanen) är till hjälp!

Lycka till!
Superstort tack för beskrivningen, nu har jag varit ute och grävt!

Jag grävde ett hål i ett hörn av huset, den kortsida som är närmast det observerbara berget i bilderna jag laddade upp tidigare.
Jag grävde ett till hål i mitten av huset.

Bild 1: Tomten sedd uppifrån (från "berget")
Bild 2: Tittar mot berget, från tomten.
Bild 3: Hålet i hörnet. Cirka 110cm.
Bild 4: Hålet i mitten. Från denna punkt och nedåt är tomten väldigt blöt. Gropen fylls fort med vatten, men jag tror jag kom förbi matjord? Det är ca 70cm ned.
Bild 5: Hålet i mitten, ca 1h efter jag grävt hålet. Det fylls alltså väldigt fort.
Bild 6: Jag tog lite jord från det som låg under matjorden och gjorde en boll.
Bild 7: Så blev bollen när jag skakade den.
Bild 8: Marken vid nedre delen av huset ser likadan ut som i mitten, lika blöt. Jag grävde inte här.

Jag använde ett armeringsjärn för att trycka när jag kommit igenom matjorden. Jag kunde inte trycka mer än ett par centimeter.

Jag är mest orolig över varför det är så mycket vatten från mitten av huset och nedåt?
Och visst verkar jorden innehålla silt?

Vad har du/ni för tankar om bilderna?

• Överblick av en tomt med gräsmark och buskar, med hus och träd i bakgrunden, sedd från en höjd.
    Skapa konto
  • Vy över en lummig tomt med gräs och högt träd i bakgrunden, två märkta grävpunkter synliga.
    Skapa konto
  • Måttstock i ett djupt, fuktigt jordhål med synlig jordlagerstruktur.
    Skapa konto
  • En blöt grop i jorden med en spade och en person i gummistövlar som grävt nära sitt hus för att undersöka marken.
    Skapa konto
  • Grävt hål i gräsmark som fylls med vatten, indikerar blöt mark.
    Skapa konto
  • Lerig hand som håller en formad jordboll som togs under matjordslagret på en byggplats.
    Skapa konto
  • En smutsig hand håller en lerklump med gräsmark i oskarp bakgrund.
    Skapa konto
  • Ett grävt hål i vattenmättad mark med en röd spade i förgrunden och vissna grässtrån runtom.
    Skapa konto
Någon som har input på bilderna ovan? Eftersom kartorna från sgu visar att det är berg 3-4 meter ned, behöver man verkligen en geoteknisk undersökning då? Och vad är det som händer med vattnet i mitten av huset?

catherineb catherineb skrev:
Vi bor också i Umeå men vi var tvungna att skicka med alltihop i bygglovsansökan.
hej, vem anlitade ni att göra undersökning? Hur mycket bruka det kosta? Vi planerar bygga hus i Hörneförs. Det är en kommunal tomt och det finns en geoteknisk undersökning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.