4 974 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
När blir motorvärmaren olönsam?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har haft funderingar på att sätta en smartplug på kupévärmaruttaget för att kunna välja om även den ska starta när motorvärmaren gör det eller starta senare eller inte alls. Oklart vad jag kommer fram till...A AndersS skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Bra olja som byts ofta gör nog mer för motorns livslängd Kör inte kall motor på tomgång eller belasta hårt. Starta direkt och kör mjukt tills motorn är varm.
För komfort funkar stol- och rattvärme bra.
För isfria och imfria rutor behövs kupévärmare. Min ger bastu på en kvart.,Då är det en stor bil med stor motor.
Att köra motorvärmare på el har jag räknar på någon gång för länge sedan och kom fram till att det som sparas i bränsleförbrukning balanserades av elkostnader. Omvänt finns ju de som värmer sin elbil med bensin.
Detta sagt hade körde jag en bil med sextiotalsstandard som bruksbil i nästan ett decennium. Galonsäten utan värme, bakelitratt, dragiga rutor, trasig Ebersprächer. Det gick det också. Och motorn var ”okrossbar”.
För komfort funkar stol- och rattvärme bra.
För isfria och imfria rutor behövs kupévärmare. Min ger bastu på en kvart.,Då är det en stor bil med stor motor.
Att köra motorvärmare på el har jag räknar på någon gång för länge sedan och kom fram till att det som sparas i bränsleförbrukning balanserades av elkostnader. Omvänt finns ju de som värmer sin elbil med bensin.
Detta sagt hade körde jag en bil med sextiotalsstandard som bruksbil i nästan ett decennium. Galonsäten utan värme, bakelitratt, dragiga rutor, trasig Ebersprächer. Det gick det också. Och motorn var ”okrossbar”.
Hej
om man köper Arla och skaffar deras abonnemang för 99/149 sek. Något av dem…
Kan man sedan köpa 4st fristående kameror utan basstation och välja att ha 2 på sommarstugan och 2 hemma?
kommer det fungera med 1 abonnemang eller kommer det strula? Eller krävs det 2 abonnemang?
om man köper Arla och skaffar deras abonnemang för 99/149 sek. Något av dem…
Kan man sedan köpa 4st fristående kameror utan basstation och välja att ha 2 på sommarstugan och 2 hemma?
kommer det fungera med 1 abonnemang eller kommer det strula? Eller krävs det 2 abonnemang?
Sorry felpostV Vintermannen skrev:
Tack, bra inlägg!M MrDizzy skrev:Nu ska vi se om jag kommer ihåg tribologin(friktionslära) från KTH rätt.
Då en motor kall startas har den mycket lite oljefilm och nöts.
När den börjar nötas beror på viskositeten och addidativ på oljan man har i motorn
enkelt förklarat så betyder 10w-40
Första siffran är oljans "kalla" egenskaper.
Låg siffra = Lättflytande även vid låg temperatur.
Hög siffra = tjock vid låg temperatur
Ju mer lättflytande oljan är då det är kallt ju snabbare bygger den upp oljefilmen igen
dvs för kalkstarter ör en 0W-X olja bättre än en 10W-X olja.
Då man har i motorvärmare så värms i de flesta motorer kylarvattnet. Detta gör i sin tur att motorn kommer upp i temp snabbare och lika så motoroljan.
Dock startar motoroljan på samma temp som ute tempen.
Därför är oljeval betydligt viktigare för livslängden pp motorn än motorvärmare.
En motorvärmare ligger på 4-600W och visst är det så att ju längre tid den är på ju snabbare får motorn upp tempen.
Så hur länge ska man då ha i motorvärmaren?
Rekommendationen är ju 30min vid 10C till 90min vid -15C.
dvs ca 2min extra per grad C det är kallare än 10C.
Min erfarenhet säger att du kan lungt halvera de tiderna om man kör på en 0W olja då den pumpas runt lättare och därmed både skyddar sabbare och minskar bränsleförbrukningen snabbare
Kör du med en 10W el högre då skulle jag iaf köra enligt vad som rekommenderas
Mina senaste bilar har dock haft en motorvärmare av anliggningstyp, eftersom det inte går att montera den så att den värmer kylvattnet.
Så det är anliggningsvärmare mot oljetråget, som då värmer oljan, samt naturligvis en del av motorblocket.
Men jag upplever att även det fungerar ganska bra, och det känns vettigt att faktiskt värma oljan lite.
Jag kör ungefär de tider du rekommenderar via mitt system, och här uppe i norr blir det ju rejält kallt, så att vara utan motorvärmare när det är 25-30 minusgrader är inte gångbart.
Så det blir mer ren "överlevnad" är besparing för min del som jag ser på det.
Så jag kör igång med motorvärmare på hösten, när det börjar gå neråt nollgradigt nattetid.
En värme som värmer oljetråget och dess olja är egentligen det bästa.Hannuse skrev:Tack, bra inlägg!
Mina senaste bilar har dock haft en motorvärmare av anliggningstyp, eftersom det inte går att montera den så att den värmer kylvattnet.
Så det är anliggningsvärmare mot oljetråget, som då värmer oljan, samt naturligvis en del av motorblocket.
Men jag upplever att även det fungerar ganska bra, och det känns vettigt att faktiskt värma oljan lite.
Jag kör ungefär de tider du rekommenderar via mitt system, och här uppe i norr blir det ju rejält kallt, så att vara utan motorvärmare när det är 25-30 minusgrader är inte gångbart.
Så det blir mer ren "överlevnad" är besparing för min del som jag ser på det.
Så jag kör igång med motorvärmare på hösten, när det börjar gå neråt nollgradigt nattetid.
Själv drar jag igång motorvärmaren och kupévärmaren då det är kallare än 5C.
Skönt med varm bil.
Har gjort det sen jag växte upp i Skellefteå
Liknande trådar
-
Var kan jag hitta ett snyggt vägguttag till motorvärmaren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tegelstenar på trappen upp till ytterdörren har lossnat
Fasad -
Varför lämnar nån annan in bygglov på min mark?
Grund & Markarbeten -
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Gurglande ljud när diskmaskinen tömmer
Vatten & Avlopp