4 973 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
När blir motorvärmaren olönsam?
Sida 1 av 2
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Hej!
Ny här för dagen så det är väl bara att kasta sig ut...
Frågan:
Jag styr min motorvärmare via HomeAssistant och den slår på vid olika tid beroende på utetemperatur. Enligt rekommendation ska den gå 30 minuter om det är 10 grader varmt och öka i tid med fallande temperatur. Minns inte om maxtiden är en eller enochenhalv timme.
MEN! Nu när elen stundtals är sjukt dyr (bor iofs i SE2 så det är fortfarande okej här), påverkar inte även det höga priset då hur länge det är ekonomiskt att köra motorvärmaren - eller om elpriset är tillräckligt högt kanske man inte ens ska köra motorvärmaren?
Någon som har någon bra teori som innefattar variablerna elpris och utetemperatur?
Ny här för dagen så det är väl bara att kasta sig ut...
Frågan:
Jag styr min motorvärmare via HomeAssistant och den slår på vid olika tid beroende på utetemperatur. Enligt rekommendation ska den gå 30 minuter om det är 10 grader varmt och öka i tid med fallande temperatur. Minns inte om maxtiden är en eller enochenhalv timme.
MEN! Nu när elen stundtals är sjukt dyr (bor iofs i SE2 så det är fortfarande okej här), påverkar inte även det höga priset då hur länge det är ekonomiskt att köra motorvärmaren - eller om elpriset är tillräckligt högt kanske man inte ens ska köra motorvärmaren?
Någon som har någon bra teori som innefattar variablerna elpris och utetemperatur?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Även dra lite mindre bränsle då motorn snabbare kommer upp i "normaltemp".Gothian skrev:
Jag kör värmare för kupékomfort i första hand, men bränsledriven.
Är väldigt svårt att sätta ett pris på motorslitage. Jag har tex aldrig slitit ut en motor eller sett i begagnatannonser, "alltid använt motorvärmare".
Komfort och miljö ser jag som de stora vinsterna.
1h motorvärmare är väl 0,5kWh, elpris på 4 kronor räcker till 0,25 liter bensin. Låter högt att man sparar så mycket bränsle på varm motor men inte orimligt.
Komfort och miljö ser jag som de stora vinsterna.
1h motorvärmare är väl 0,5kWh, elpris på 4 kronor räcker till 0,25 liter bensin. Låter högt att man sparar så mycket bränsle på varm motor men inte orimligt.
Finns det några 'säkra' uppgifter vad det extra slitaget av att starta med kall motor jämfört med en uppvärmd innebär för en normal bilägare? Påverkar det ens bilens livslängd då den beror på så mycket andra faktorer än just det slitage som blir extra av kallstarter? Kanske inte lätt att avgöra detta, då det lär vara olika för olika motormodeller.
Innan man ens vet detta så är det ju rätt tveksamt att av den anledningen skaffa motorvärmare. Jag antar att tillverkare av motorvärmare till viss del kan syssla med 'skräckpropaganda' för att få sälja sina produkter.
När det gäller bränslebesparing tror jag inte att elkostnad + kostnad för motorvärmare + eventuell kostnad för installation av uttag till värmaren är någon plusaffär. Här skiljer det också säkert mellan bilmodeller, finns säkert motorer som är grymt törstiga vid kyla och tvärtom.
Komfort är ju svårt att sätta pengar på. Men samtidigt är det ju vettigt att klä sig för den temperaturen det är utomhus. Gör man det minskar ju behovet av att bilen är uppvärmd i förväg, sen är det rätt klokt att vara varmt klädd när man är ute och åker vid låga temperaturer. Inte kul att sitta i finbyxorna och skjorta om det blir problem med bilen.
Innan man ens vet detta så är det ju rätt tveksamt att av den anledningen skaffa motorvärmare. Jag antar att tillverkare av motorvärmare till viss del kan syssla med 'skräckpropaganda' för att få sälja sina produkter.
När det gäller bränslebesparing tror jag inte att elkostnad + kostnad för motorvärmare + eventuell kostnad för installation av uttag till värmaren är någon plusaffär. Här skiljer det också säkert mellan bilmodeller, finns säkert motorer som är grymt törstiga vid kyla och tvärtom.
Komfort är ju svårt att sätta pengar på. Men samtidigt är det ju vettigt att klä sig för den temperaturen det är utomhus. Gör man det minskar ju behovet av att bilen är uppvärmd i förväg, sen är det rätt klokt att vara varmt klädd när man är ute och åker vid låga temperaturer. Inte kul att sitta i finbyxorna och skjorta om det blir problem med bilen.
Varm kupé kräver ju kupévärmare men reducerar is och imma, den säkerhetshöjningen är värd en del. Men kupévärmare brukar kräva mer el-effekt än att värma motorn.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Tror att jag får sluta fundera och bara fortsätta som förut. Det är ju trots allt skönt att bilen blir varmare lite snabbare vid avfärd (även när man inte kör kupévärmare) och att miljön tjänar på det oavsett hur lite eller mycket.
Bra drag, om du vill spara pengar finns det säkert annat att dra in på…David Wallin skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Du får ju räkna in på priset vad det kostar att ha på motorvärmare hur länge man har den på, motorn går snabbare upp i värme, mindre slitage, använda kupevärmare, går fortare att tina rutor, och att du slipper sitta och frysa, spänna dig, bättre trafiksäkerhet. Mindre bil fortare att värma upp, större bil tar lite längre tid att värma upp.
Som sägs också, kanske finns annat att spara in på i så fall, beroende på också hur kallt det faktiskt kommer att bli, vet vi ju ingenting om ännu.
Som sägs också, kanske finns annat att spara in på i så fall, beroende på också hur kallt det faktiskt kommer att bli, vet vi ju ingenting om ännu.
Nu ska vi se om jag kommer ihåg tribologin(friktionslära) från KTH rätt.
Då en motor kall startas har den mycket lite oljefilm och nöts.
När den börjar nötas beror på viskositeten och addidativ på oljan man har i motorn
enkelt förklarat så betyder 10w-40
Första siffran är oljans "kalla" egenskaper.
Låg siffra = Lättflytande även vid låg temperatur.
Hög siffra = tjock vid låg temperatur
Ju mer lättflytande oljan är då det är kallt ju snabbare bygger den upp oljefilmen igen
dvs för kalkstarter ör en 0W-X olja bättre än en 10W-X olja.
Då man har i motorvärmare så värms i de flesta motorer kylarvattnet. Detta gör i sin tur att motorn kommer upp i temp snabbare och lika så motoroljan.
Dock startar motoroljan på samma temp som ute tempen.
Därför är oljeval betydligt viktigare för livslängden pp motorn än motorvärmare.
En motorvärmare ligger på 4-600W och visst är det så att ju längre tid den är på ju snabbare får motorn upp tempen.
Så hur länge ska man då ha i motorvärmaren?
Rekommendationen är ju 30min vid 10C till 90min vid -15C.
dvs ca 2min extra per grad C det är kallare än 10C.
Min erfarenhet säger att du kan lungt halvera de tiderna om man kör på en 0W olja då den pumpas runt lättare och därmed både skyddar sabbare och minskar bränsleförbrukningen snabbare
Kör du med en 10W el högre då skulle jag iaf köra enligt vad som rekommenderas
Då en motor kall startas har den mycket lite oljefilm och nöts.
När den börjar nötas beror på viskositeten och addidativ på oljan man har i motorn
enkelt förklarat så betyder 10w-40
Första siffran är oljans "kalla" egenskaper.
Låg siffra = Lättflytande även vid låg temperatur.
Hög siffra = tjock vid låg temperatur
Ju mer lättflytande oljan är då det är kallt ju snabbare bygger den upp oljefilmen igen
dvs för kalkstarter ör en 0W-X olja bättre än en 10W-X olja.
Då man har i motorvärmare så värms i de flesta motorer kylarvattnet. Detta gör i sin tur att motorn kommer upp i temp snabbare och lika så motoroljan.
Dock startar motoroljan på samma temp som ute tempen.
Därför är oljeval betydligt viktigare för livslängden pp motorn än motorvärmare.
En motorvärmare ligger på 4-600W och visst är det så att ju längre tid den är på ju snabbare får motorn upp tempen.
Så hur länge ska man då ha i motorvärmaren?
Rekommendationen är ju 30min vid 10C till 90min vid -15C.
dvs ca 2min extra per grad C det är kallare än 10C.
Min erfarenhet säger att du kan lungt halvera de tiderna om man kör på en 0W olja då den pumpas runt lättare och därmed både skyddar sabbare och minskar bränsleförbrukningen snabbare
Kör du med en 10W el högre då skulle jag iaf köra enligt vad som rekommenderas
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Intressant! Hade verkligen noll aning om vad de där siffrorna på oljan betyder.M MrDizzy skrev:Nu ska vi se om jag kommer ihåg tribologin(friktionslära) från KTH rätt.
Då en motor kall startas har den mycket lite oljefilm och nöts.
När den börjar nötas beror på viskositeten och addidativ på oljan man har i motorn
enkelt förklarat så betyder 10w-40
Första siffran är oljans "kalla" egenskaper.
Låg siffra = Lättflytande även vid låg temperatur.
Hög siffra = tjock vid låg temperatur
Ju mer lättflytande oljan är då det är kallt ju snabbare bygger den upp oljefilmen igen
dvs för kalkstarter ör en 0W-X olja bättre än en 10W-X olja.
Då man har i motorvärmare så värms i de flesta motorer kylarvattnet. Detta gör i sin tur att motorn kommer upp i temp snabbare och lika så motoroljan.
Dock startar motoroljan på samma temp som ute tempen.
Därför är oljeval betydligt viktigare för livslängden pp motorn än motorvärmare.
En motorvärmare ligger på 4-600W och visst är det så att ju längre tid den är på ju snabbare får motorn upp tempen.
Så hur länge ska man då ha i motorvärmaren?
Rekommendationen är ju 30min vid 10C till 90min vid -15C.
dvs ca 2min extra per grad C det är kallare än 10C.
Min erfarenhet säger att du kan lungt halvera de tiderna om man kör på en 0W olja då den pumpas runt lättare och därmed både skyddar sabbare och minskar bränsleförbrukningen snabbare
Kör du med en 10W el högre då skulle jag iaf köra enligt vad som rekommenderas
Också rätt skönt att komma ut till en varm bil med rena rutor och knäppa upp jackan. Tror mig också vara bättre i trafiken under de förutsättningarna än frusen och med rutor som det lätt immar på. Men visst, det kostar lite extra.