S
Jag köpte mitt pga de var de enda som passade under trappan. Så jag kommer nog få dras med de måtten fler gånger (litet hus osv). Men hade inte valt de om jag kunde välja annat :)
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Jag har inte hört så mycket positivt om den typen av skåp heller (förutom designen) och jag tänker att två separata enheter är smidigare om något ev. går sönder. Kan du inte ta dit dom som platsbyggde det för att mäta noga och få ett utlåtande om det går att flytta antingen den vänstra skåpväggen eller hela "paketet" på något sätt och om det skulle skapa tillräckligt mycket utrymme för den högra dörren att öppnas helt.

Nu vet jag inte ens om det finns frysskåp utan lådor eller luckor inne i skåpet men ett sånt skulle annars kunna vara en ful-lösning för då behöver inte dörren kunna öppnas helt. Men problemet med bredden återstår förstås, hmmm.

Äh, ta dit dom som bygde't och spåna tillsammans!
Han har tyvärr gått i pension sedan några år tillbaka och bor utomsocknes. 🙃
 
  • Ledsen
Bästerortarn
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Han har tyvärr gått i pension sedan några år tillbaka och bor utomsocknes. 🙃
Kan väl finnas någon annan snickare?

Du har säkert sett att det finns ett gäng olika skåp som detta https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...e/side-by-side-cylinda-kfs6180nebie/p-1848323 men du skulle ju vilja ha den smalare frysdörren till höger. Och även om dörrarna var på "rätt" sida återstår ju det med bredden etc. på det platsbyggda för att få det snyggt.

EDIT: å andra sidan kanske det inte kräver några större ingrepp i det platsbygda med att ha ett sånt skåp ovan så långt till vänster som möjligt och det kanske funkar utan att flytta elementet?

EDIT2: haha, tänkte fel. Med ett sånt skåp placerat till vänster spelar ju det ju ingen roll med elementet 😎
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Kan väl finnas någon annan snickare?

Du har säkert sett att det finns ett gäng olika skåp som detta [länk] men du skulle ju vilja ha den smalare frysdörren till höger. Och även om dörrarna var på "rätt" sida återstår ju det med bredden etc. på det platsbyggda för att få det snyggt.

EDIT: å andra sidan kanske det inte kräver några större ingrepp i det platsbygda med att ha ett sånt skåp ovan så långt till vänster som möjligt och det kanske funkar utan att flytta elementet?

EDIT2: haha, tänkte fel. Med ett sånt skåp placerat till vänster spelar ju det ju ingen roll med elementet 😎
Absolut, det finns säkert någon i närheten som skulle kunna göra jobbet eller hjälpa till. 🙂

Har sett de kylarna men känns som att det blir ungefär samma bekymmer.

Provade att rita in 2x60 (200). Om de skjuts så långt det går åt vänster så skulle de nog precis gå med elementet. Vet dock inte om jag är så nöjd med utseendet då ju kylarna inte linjerar med luckorna ovanför.

Ritning av ett kök med två höga kylskåp sida vid sida, överskåp, ventilationsgaller ovanför kylarna och ett element till höger om kylarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med elementet borta och en fläkt under skulle kylskåpen kunna ställas snyggare. Men man kommer ju inte ifrån att luckorna inte sitter centrerat på skåpet och inte heller att de är olika breda.
Illustration av två kylskåp placerade under två skåp med luckor och ventiler emellan. Luckorna linjerar inte med kylarna och har olika bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Provade att rita in 2x60 (200). Om de skjuts så långt det går åt vänster så skulle de nog precis gå med elementet. Vet dock inte om jag är så nöjd med utseendet då ju kylarna inte linjerar med luckorna ovanför.
Tänk på att dörren är ganska djup också, så du behöver nog en 15cm eller något i marginal om du ska kunna dra ut lådor i dörren du öppnar mot väggen. Annars måste du lägga hängningen åt andra hållet och det kan göra det lite otympligt när man lagar mat.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Tänk på att dörren är ganska djup också, så du behöver nog en 15cm eller något i marginal om du ska kunna dra ut lådor i dörren du öppnar mot väggen. Annars måste du lägga hängningen åt andra hållet och det kan göra det lite otympligt när man lagar mat.
Bra poäng. Hittade något från Bosch som de kallar Perfect Fit, om jag väljer ett sådant borde jag väl egentligen kunna sätta det precis i linje med elementet?

 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Absolut, det finns säkert någon i närheten som skulle kunna göra jobbet eller hjälpa till. 🙂

Har sett de kylarna men känns som att det blir ungefär samma bekymmer.

Provade att rita in 2x60 (200). Om de skjuts så långt det går åt vänster så skulle de nog precis gå med elementet. Vet dock inte om jag är så nöjd med utseendet då ju kylarna inte linjerar med luckorna ovanför.

[bild]

Med elementet borta och en fläkt under skulle kylskåpen kunna ställas snyggare. Men man kommer ju inte ifrån att luckorna inte sitter centrerat på skåpet och inte heller att de är olika breda.
[bild]
Fast frågan är om någon annan än du skulle tänka på det? Hur mycket det syns kan ju påverkas av vilken typ av luckor det är, färger etc. Jag inbillar mig t.ex. att sånt syns mer på t.ex. spegelluckor.

Och om du prompt vill göra något åt luckorna eller att allt måste linjera och inte fixar det själv så måste du nog ta in nån snickare oavsett tänker jag.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Fast frågan är om någon annan än du skulle tänka på det? Hur mycket det syns kan ju påverkas av vilken typ av luckor det är, färger etc. Jag inbillar mig t.ex. att sånt syns mer på t.ex. spegelluckor.

Och om du prompt vill göra något åt luckorna eller att allt måste linjera och inte fixar det själv så måste du nog ta in nån snickare oavsett tänker jag.
Gjorde inte det i skisserna men det är tyvärr spegelluckor. 🙄 Poängen kvarstår nog att det mesta är nog bara en själv som ser. 🙂

Vita spegelluckor i köksmiljö med metallhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Gjorde inte det i skisserna men det är tyvärr spegelluckor. 🙄 Poängen kvarstår nog att det mesta är nog bara en själv som ser. 🙂

[bild]
Snyggt förövrigt med överfalsade luckor. Och kanske lite meckigare när man står inför såna operationer som du gör nu 😎
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Hur bred är själva väggen?
Jag är så nöjd att vi fimpade städskåpet och tog bort överskåpen.
Vi satte in två 70cm breda 201cm höga Siemens. Satte nya skåp ovanför, man får tänka på cirkulationen på luften.
Vi har dessutom extra frys i förrådet, jag förstår inte hur vi klarade oss på ett litet 60cm*180cm förrut.
 
B BörjeF skrev:
Hur bred är själva väggen?
Jag är så nöjd att vi fimpade städskåpet och tog bort överskåpen.
Vi satte in två 70cm breda 201cm höga Siemens. Satte nya skåp ovanför, man får tänka på cirkulationen på luften.
Vi har dessutom extra frys i förrådet, jag förstår inte hur vi klarade oss på ett litet 60cm*180cm förrut.
Hela väggen är 155 så för att få in 2x70 så tror jag elementet skulle behöva flyttas. Men kan tänka mig att det är nice! Känns som att det blir sån oordning i vår lilla kyl hela tiden för att den är så trång. 🙄
 
Hade missat att mäta djupet på skåpet och det är bara 59 cm så många modeller av kylar går bort. 😅 Började därför spåna på andra lösningar.

Nuvarande till vänster och tänkt justering till höger. Skulle ge oss möjlighet till en lite större permanent köksö (nu en liten från Ikea), dock skulle pardörrarna inte gå att öppna helt utan den ena skulle luta mot det nya skåpet med kylen i. Tror det också kan kännas lite tråkigt att tappa överblicken från över hela köket från ingången, blir lite av en tunnel in. Tänker att det skulle vara ganska trevligt att få mjölk och sånt lite närmare matbordet och städskåpet skulle kunna bli kvar.

Kökslayout före och efter justering, där kylskåpet placeras om och en större köksö installeras. Föreslagen omplacering kan begränsa dörrarnas öppningsgrad.
 
BirgitS
P Peter321 skrev:
Hade missat att mäta djupet på skåpet och det är bara 59 cm så många modeller av kylar går bort. 😅
Det är normalt att kyl och frys sticker fram en del eftersom de är så tjocka.
P Peter321 skrev:
Nuvarande till vänster och tänkt justering till höger. Skulle ge oss möjlighet till en lite större permanent köksö (nu en liten från Ikea), dock skulle pardörrarna inte gå att öppna helt utan den ena skulle luta mot det nya skåpet med kylen i. Tror det också kan kännas lite tråkigt att tappa överblicken från över hela köket från ingången, blir lite av en tunnel in. Tänker att det skulle vara ganska trevligt att få mjölk och sånt lite närmare matbordet och städskåpet skulle kunna bli kvar.
Varför inte ha en ny frys där kyl/frysen är och sen ha en vanlig kyl till vänster om ingången?
Det borde väl gå bra att ha en djupare köksö ändå, rätt praktiskt om man inte behöver gå så långt med fryslådorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.