Nu upptäckte jag en ÄNNU större myrstack, 2 meter bakom den ena som jag har försökt utrotat ett tag. Jag tog tillvara på mellergards tips och har dränkt den nya stacken i varmt vatten blandat med salt. Därefter hällde jag över myrr, grävde lite och hällde på mer vatten (som var blandat med flytande gift). Ska försöka upprepa proceduren imorgon. Håll tummarna nu!
 
  • Gilla
Centermonterad_tumme
  • Laddar…
Salt är inte så effektivt mot myror, vinäger däremot, det gillar de inte.
 
Tror jag får ta med mig en kemisal till stugan nästa gång. Ska iväg och köpa tösalt på byggmax i morgon.

Fick tips om att låta gräsklipparen stå på myrstacken ett tag, jag vet om det hjälper, kan tänka mig att en jäkla massa myrstack borde blåsa bort om inte annat.
 
C Centermonterad_tumme skrev:
Tror jag får ta med mig en kemisal till stugan nästa gång. Ska iväg och köpa tösalt på byggmax i morgon.

Fick tips om att låta gräsklipparen stå på myrstacken ett tag, jag vet om det hjälper, kan tänka mig att en jäkla massa myrstack borde blåsa bort om inte annat.
Ca 30 liter kokande saltmättat vatten, en stunds gräsklipparbehandling.. är något lugnare aktivitet där nu 24h senare, men inte helt borta. Än
 
C
Har med varierande framgång försökt bekämpa 3 st myrstackar i år.
Får väl tillägga att jag normalt låter de små gynnarna vara ifred, men i just dessa fall är vi oense om besittningsrätten då de valt att bygga sin stack mot väggen på ett par hus som stått obebodda.

Har testat samtliga preparat som säljs i vanliga butiker, och det som slår mig är att ingen av produkterna fungerar som utlovat. Irriterande eftersom de dels är dyra och dels eftersom man gärna undviker att sprida bekämpningsmedel i naturen i onödan. Egentligen bör man ju reklamera och bojkotta sk*ten.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Dom ser ut att vilja bo kvar där. Har varit ut med en gravt misslyckad pepparsås och hällt mitt på stacken, och kokar just nu upp 30 liter vatten till..
Jag tänkte att dom kanske vill dit och mumsa på såsen, och vips så kommer det varmvatten.
 
H
Jag har tatt bort 4 stackar nu.
Plus ett par hos svärfar.
Köpte bayer myrr för utvattning på plantagen.
2 st vattenkannor på varje stack.
Dagen efter fanns det inte en myra.
2 stackar var 1,5 m höga.
 
Ska man bli av med dem måste man ju bli av med drottningen också. Hom kommer inte fram och mumsar på något. Hon är djupt ner i stacken.

En variant jag har funderat på är att bygga en tigtigt stor heatpipe och banka ner i stacken. Det bli som med järnröret, men effektivare.
 
Hur långt bort får man utrota myrstackarna? Jag har en myrstig rakt över min tomt (den kan vara helt svart ibland, ca 50cm brett) som går till en tall. Stacken ligger 100m bort från min tomtgräns, eller stack och stack, de har hittat någon hålighet under marken som de bor i. Sedan har de hållit på med att bygga satellitstackar också, bland annat på min tomt, men de nära min tomt har jag lyckats utrota. Frågan är bara hur jag skall attackera den underjordiska som jag inte riktigt har lyckats identifiera platsen för. När man närmar sig är det mossa som kryllar av så mycket stackmyror att det börjar krypa i kroppen av bara synen av dem.

"Stacken" har funnits alla 15 år jag bott i mitt hus, men antalet myror blir bara fler och fler för varje år. Myrstigen över tomten gör att barnen inte gärna är på den sidan huset.

En lösning kan ju vara att kapa den gamla tallen, blir man av med den så kanske man blir av med myrorna? Eller så har de fler matkällor i närheten, det finns en björk och en rönn där också, men jag har inte sett några myror i dessa.

Jag såg att någon annan blivit av med bladlössen då de tagit bort myrstacken. Hos mig är det de små svarta myrorna som bygger under stenar och i bergssprickor som håller sig med bladlöss, inte stackmyrorna (barrlössen äter de ju bara, de mjölkar inte dem). Men de svarta, de hämtar bladlöss från kvistarna i flädern hemma hos mig och placerar dem ute vid blommorna. När de blommat ut så bär de vidare lössen till de nya skotten istället...
 
R
Störst i Sverige är hästmyran som kan bli upp emot 1,5 centimeter lång och helst bor i gamla träd.
 
R
Bättre att låta stackarna vara ifred....

Myror tillhör familjen midjesteklar och är släkt med getingar och bin. I hela världen finns cirka 8000 arter och i Sverige 76. Vanligast hos oss är den röda skogsmyran eller stackmyran som den också kallas, då det är den som bygger stackar i skogen.

Stackarna som är vända mot söder kan vara upp till två meter höga. Stora stackar innehåller mellan 100 000 och 1 miljon myror. I extrema fall kan det finnas upp till 7 miljoner myror i ett stort samhälle, som då omfattar flera stackar och flera drottningar.
 
hsd
H Hallerudsbo skrev:
Jag har tatt bort 4 stackar nu.
Plus ett par hos svärfar.
Köpte bayer myrr för utvattning på plantagen.
2 st vattenkannor på varje stack.
Dagen efter fanns det inte en myra.
2 stackar var 1,5 m höga.
Då hade Du flyt, när jag provade på vår jättestack hände inte mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.