Har massa gynnare som springer runt på gården och biter oss i fötter och ben.
Hur avhyser man dom på bästa sätt? Ena stacken är ganska stor..
 
  • Stor myrstack i en skogsmiljö, omgiven av träd och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där med att gräva ur och flytta ser jag inte hur det skulle gå till med 30000 ilskna myror.
Tyvärr är det nog gift som gäller.
 
Någon gång för länge sedan hörde jag det sades att man skulle ta en/ett par spadtag från en stack och lägga på den andra...och vice versa. Vet inte om tanken var att de skulle skrämma bort eller kriga ihjäl varandra ...troligtvis bara var tjursnack :)
 
Följer tråden med spänning! Har nämligen samma problem, fast två stycken

Vi har köpt 3 flaskor myrr och hällt ut, testat att hälla ut Fun Light och köpt någon form av flytande gift som man blandar med vatten. Inget av det har bitit på myrorna. Hoppas någon här har något tips!
 
  • Gilla
Centermonterad_tumme
  • Laddar…
Jag hade en hyfsat stor myrstack på gården och provade allt utan resultat. Jag har även massor av de där små röda jäklarna som bits utav bara h-vete.

Jag startade ett krig genom att leta upp ett bo med småttingarna och tog allt på en spade och la på stacken. Dagen efter var det helt dött i stacken, inte en myra var kvar. Tror de bara drog till nåt nytt ställe men jag har inte sett av dom sen dess.

Nu ska jag bara bli av med de små kräken också...
 
Hörde nånstans att man kan slå in ett järnrör i stacken på hösten. Röret gör att de övervintradde myrorna fryser ihjäl.
 
Claes Sörmland
Jag har grävt bort en stack och sen strött en säck släckt kalk i hålet. Den stacken försvann. Detta skedde på vårkanten.

(Under vintern testade jag med spettet i stacken. Det dog de inte av.)
 
Mättad saltlösning fick bort de myror som hade fått för sig att bosätta sig under uthuset... Tösalt är billigt!
 
BigR
Jag brukar ta spade och skottkärra och flytta allt till ny plats en rejäl bit bort. Stora stackar blir några vändor med kärran.
 
hsd
D dannan skrev:
Hörde nånstans att man kan slå in ett järnrör i stacken på hösten. Röret gör att de övervintradde myrorna fryser ihjäl.
Jag provade det på en stor stack men de var lika pigga följande vår, grävde ur stacken på senhösten (2 fulla sopsäckar)och nu är det lungt
Blev dessutom av med bladlössen :D
 
Vi har precis tagit bort 2 stackar. Koka upp hetvatten och mätta detta med salt. Töm detta över stacken och strö myrr uppepå. Myrona är borta på några timmar och öven på tomten har de försvunnigt från. Ta spaden och gräv ur gropen där myrstacken fanns och fyll på med nytt saltvatten / myrr då det oftast finns fler myror längre ner i marken.
 
  • Gilla
Centermonterad_tumme
  • Laddar…
En granne grävde bort den största delen av stacken och tippade ut den längre från huset för att sen hälla kokande vatten över det som fanns kvar. Myrorna försvann efter någon dag.

Nu är det enstaka myror som snurrar omkring där men inga byggprojekt.
 
Lövblås (y)
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Jag hade en hyfsat stor myrstack på gården och provade allt utan resultat. Jag har även massor av de där små röda jäklarna som bits utav bara h-vete.

Jag startade ett krig genom att leta upp ett bo med småttingarna och tog allt på en spade och la på stacken. Dagen efter var det helt dött i stacken, inte en myra var kvar. Tror de bara drog till nåt nytt ställe men jag har inte sett av dom sen dess.

Nu ska jag bara bli av med de små kräken också...
Förstår jag rätt att du var i en myrstack och hämtade ett lass och la i den andra? Och resultatet var ungefär som att sätta en djurgårdssupporter i aikklacken?
 
C Centermonterad_tumme skrev:
Förstår jag rätt att du var i en myrstack och hämtade ett lass och la i den andra? Och resultatet var ungefär som att sätta en djurgårdssupporter i aikklacken?
Nja, vi har en skogstomt med mycket sten. Det finns en liten myra som är ungefär lika stor som en svartmyra fast helt orange istället. Dessa små myror la jag på stacken.

De små är helt förljäkliga, bits värre än en broms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.