1 243 läst · 29 svar
1k läst
29 svar
Myggskydd som funkar
Jo populärt ämne även på YouTube, sen är det en klar luring man gjort med backventilen för att förhindra en refill.H Harald Blåtumme skrev:Thermacell funkar bra. Jag har gått i lära hos myggexperter uppe i Piteå, lärde mig hur man gör de oåterfyllningsbara gasbehållarna återfyllningsbara *) , fixar billiga pads typ Arsmats från Thailand som ersättning för de svindyra Thermacell-satserna. Någon hade även importerat koncenterad Permitrin som kan droppas på dessa pads, inte testat just detta själv.
*) Skitenkelt:
1. dra loss den existerande mässingsventilen med typ hovtång el sidavbitare, med en bestämd vridande rörelse. Se till att angreppspunkten är lågt ner mot behållaren, skada inte o-ringen. Fatta tången med lagom tryck så att inte ventilen deformeras.
2. skruva i tex en trallstruv 4,2 x vadsomhelst ner i den backfyllningsspärr som finns under ovanstående ventil, en liten envägsventil som ska bort. Skruven få inte vara så grov att den gnager på plasten men dimensionen jag angav funkar fint.
3. dra bort denna ventil med en bestämd dragande manöver. Du ser om du lyckats genom att denna lilla ventil sitter på skruvänden. Misslyckas du, gör om och dra i skruven litet till.
4. tryck tillbaka mässingsventilen du drog bort i steg 1. Extremt enkelt, bara sätt tillbaka och tryck kraftigt mot en hård yta. Först är det ett knäpp, då är den nästan på plats. Sedan litet mer press och ett knäpp till, då är den helt på plats. Detta blir normalt helt tätt utan lim eller dylikt.
5. ordna en lämplig adapter till butangasrefill typ Biltema. Man kan behöva jacka av en av de tunnare adaptrarna och ev fixa till med sandpapper så att det blir tätt. Vad man vill uppnå är att adaptern kan öppna ventilen, släppa igenom gas, och att det blir tätt under fyllning. Kan behövas litet experimenterande med detta men när man väl har sin fungerande adapter så bara funkar det fortsatt hur länge som helst.
Alla
https://www.youtube.com/results?search_query=thermacell+refill
Exempel
Själv undrar jag när man skall sätta registreringskrav som bekämpningsmedel och reglerad användning, med farorsymboler och varningstext att det är långsikrig miljöfarligt på våra cigarettpaketer och snus och krav på insamling av fimpar och snus efter användning för att lämnas i till återvinning som miljöfarligt avfall - nikotin är en lika farlig gift i vattenmiljö och dess insekts och fiskliv som använda pyretriner i dessa maskiner - aj fan nu höll jag visst på att svära i kyrkan...P paralun skrev:
eller om man vill - det här med att svälja kameler och sila mygg...
Medlem
· Sverige
· 5 222 inlägg
Bra video, rekommenderar dock hovtång el sidavbitare i inledande momentet så man inte riskerar att skada o-ringen som senare ska täta mot Thermacell-grunkan.P paralun skrev:
Jag har gjort denna operation på ett femtontal Thermacell-gasbehållare och inte i något fall har det varit några gasläckage så jag betraktar proceduren som helt säker. Det behövs inga lim etc, det blir 100% tätt om man inte skadar ytorna med tex en för stor skruv när man drar ur backventilen.
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Jo mycket bra video och visar utmaningen tydligt, jag använde just en hovtång för att få bra grepp och det gick bra. Men fascinerande hur man kan göra en konstruktion för att ingen ska kunna göra en återfyllning....H Harald Blåtumme skrev:Bra video, rekommenderar dock hovtång el sidavbitare i inledande momentet så man inte riskerar att skada o-ringen som senare ska täta mot Thermacell-grunkan.
Jag har gjort denna operation på ett femtontal Thermacell-gasbehållare och inte i något fall har det varit några gasläckage så jag betraktar proceduren som helt säker. Det behövs inga lim etc, det blir 100% tätt om man inte skadar ytorna med tex en för stor skruv när man drar ur backventilen.
Medlem
· Sverige
· 5 222 inlägg
Ja det är mycket intressant... borde finnas EU-regleringar kring detta: varför ska folk tvingas fimpa fullt funktionabla gasbehållare helt i onödan pga avsiktliga sabotageanordningar som installerats av producenten?P paralun skrev:
Tack och lov kan man enkelt åtgärda det i just detta fall.
Jag tror inte man hunnit dit än, "rätten att reparera" inkl reservdelar kom för en tid sedan.H Harald Blåtumme skrev:
Fylla gasflaskor ligger nog utanför alla prioriteringar... men Thermacell blir nog stressade över alla filmer som nu ligger på YouTube som jag postade tidigare. Löjligt att tjäna en massa pengar på den här lilla dolda ventilen.
Ställ in de tomma plastpatronerna i kylen en stund innan på fyllning, så kan dessa nästan svälja en full laddning innan det slutar ta emot gas - första gången fins det dock luft efter att man tog bort ventilen och strypdelen - så man kanske får trycka med en tunn mejsel lite snabbt i ventilen för att släppa ut lite gas (med luft) innan man kan trycka i mer, tricket går också att använda sig av när gasflödet stannar av rent allmänt och låter man lite mer gas rusa ut så kyls patronen och sedan lättare att fylla. - jag fyller upp till strax innan kanten på patronen - det är något mer än standardfyllningen och det skall fortfarande finnas en stor gasbubbla kvar i patronen då den behövs när vätskan expanderar, vilket är ganska mycket vid uppvärmning mot närmare 50 grader C, som ofta är den övre gränsen för dessa patroner i tryckhållbarhet. Håll er till cigarettändargas vid återfyllning (eller möjligen campingasolgas i engångsflaska då det är samma soppa i dessa som cigarettändargas) - inte gasen från husvagnsflaskan eller gasogrillen - de har för hög tryck (ren propan)...
När det gäller påfyllning senare efter man tagit bort filtstrypningen så fungerar biltemas cigarettändarpåfyllning bra - ett trick för 'tätning' är att använda en gummikloss/skiva som redan har ett litet hål i sig och som man trycker spetsen igenom och sedan trycker klossen med nippeln stickande igenom mot mässingsventilen - man kan börja vicka och luta lite gentemot plastpatronen innan gasen rusar in då metallnippen på biltemas cigg-påfyllning är inte så lätt att slipa/skära sned.
suddgummi är dessvärre lite för mjuka för operationen, det läcker eller går sönder i förtid
Gummikuddar som ofta passar är tagna från stödämparupphängning i tex. externa 3.5" USB hårddiskar som man plockar isär för att komma åt själva disken, även skyddsgummi-locket på den runda polen av vissa märken av 9V-batterier har också fungerat om än liten i storlek att hantera...
---
för stationär användning så använder jag nästan uteslutande Thermacell backpacker - som drivs av standard campingasolflaskor och utan att behöva pyssla med att återfylla plastpatroner.
När det gäller påfyllning senare efter man tagit bort filtstrypningen så fungerar biltemas cigarettändarpåfyllning bra - ett trick för 'tätning' är att använda en gummikloss/skiva som redan har ett litet hål i sig och som man trycker spetsen igenom och sedan trycker klossen med nippeln stickande igenom mot mässingsventilen - man kan börja vicka och luta lite gentemot plastpatronen innan gasen rusar in då metallnippen på biltemas cigg-påfyllning är inte så lätt att slipa/skära sned.
suddgummi är dessvärre lite för mjuka för operationen, det läcker eller går sönder i förtid
Gummikuddar som ofta passar är tagna från stödämparupphängning i tex. externa 3.5" USB hårddiskar som man plockar isär för att komma åt själva disken, även skyddsgummi-locket på den runda polen av vissa märken av 9V-batterier har också fungerat om än liten i storlek att hantera...
---
för stationär användning så använder jag nästan uteslutande Thermacell backpacker - som drivs av standard campingasolflaskor och utan att behöva pyssla med att återfylla plastpatroner.
om du tittar i botten på plastflaskan så hittar du ett litet hål med stålkula ipressat - den vägen fyller man och det är bara en gång vid tillverkning. nästan alla engångs-cigarettändare är fyllda på samma sätt.D Dilato skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 222 inlägg
Faktum är att man kan fylla dessa Thermacell-behållare helt oproblematiskt till sin fulla nivå utan speciella tricks. Bara att köra max ett par fyllningsvarv med litet handuppvärmning av påfyllande gasflaska med litet omskakning.
@Dilato: intressant fråga hur de får in gasen vid produktion. Men... de har en "backdoor" i botten av gasbehållaren som de troligen nyttjar. Helt oåtkomlig givetvis för konsumenter men det finns där, ungefär samma som i engångständare i botten:
Edit: tvåa på den bollen...
@Dilato: intressant fråga hur de får in gasen vid produktion. Men... de har en "backdoor" i botten av gasbehållaren som de troligen nyttjar. Helt oåtkomlig givetvis för konsumenter men det finns där, ungefär samma som i engångständare i botten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: tvåa på den bollen...
Tycker inte att thermasell fungerar speciellt bra men doftmässigt så är den helt ok. Är samma "mattor" i samtliga produkter så alla luktar lika dant. Maken tycker dock att de två vi har, MR300 samt lanternan, fungerar och det är huvudsaken då han är känslig för myggbett och det är inte jag.M maxmsm skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 222 inlägg
Vad gäller funktionen av Thermacell så har jag inget att invända. Extremt effektiv mot mygg och knott, och vi började använda det på allvar mycket tack vare mina vänner i Piteå med betydligt högre belastning av dessa flygfän.
Jag har fått justera upp värmeeffekten en smula på en av våra Thermacell-grunkor, den var för klent ställd från fabrik dvs för låg värme. Enkel operation att justera. På en korrekt fungerande Thermacell ska det vanligen ryka litet lätt under normal drift med fräscha Pads.
Jag har fått justera upp värmeeffekten en smula på en av våra Thermacell-grunkor, den var för klent ställd från fabrik dvs för låg värme. Enkel operation att justera. På en korrekt fungerande Thermacell ska det vanligen ryka litet lätt under normal drift med fräscha Pads.
Har man tunn K-sensor till en dito termometer som man sticka i mellan pad och platta så är den ideala temperaturen ligga runt 150 - 165 grader C, kör man betydligt varmare än så (runt 200 grader C), så är nedbrytningstakten på använda pyretriner i padden stor av värmen och dess verkanstid betydligt kortare, också av att oljan och pyretrinerna ryker iväg fortare av värmen.
Vissa tillverkare av pads (som swissinno) har ibland antioxidanter iblandat som skyddar pyretrinerna i hettan ett tag av samma typ som man normalt har i olja och fett för mat för att de inte skall härskna.
vätskan som är uppsuget av pappret i padden består till en stor del av en mineralolja som dekan (en komponent i paraffinolja) som till en del är flyktig vid 150 grader C och en mindre del av själva pytertrinerna som följer med den förgasade oljan då dessa i sig också är flyktiga.
som sagt vid korrekt värme så skall det synas nätt och jämt synlig stigande ånga - kanske inte alltid när den ligger på flatan men bör synas när man vickar värmaren så att padden är vänd mer eller mindre vertikalt och bör då ganska enkelt ses i en ficklampas sken.
Vissa tillverkare av pads (som swissinno) har ibland antioxidanter iblandat som skyddar pyretrinerna i hettan ett tag av samma typ som man normalt har i olja och fett för mat för att de inte skall härskna.
vätskan som är uppsuget av pappret i padden består till en stor del av en mineralolja som dekan (en komponent i paraffinolja) som till en del är flyktig vid 150 grader C och en mindre del av själva pytertrinerna som följer med den förgasade oljan då dessa i sig också är flyktiga.
som sagt vid korrekt värme så skall det synas nätt och jämt synlig stigande ånga - kanske inte alltid när den ligger på flatan men bör synas när man vickar värmaren så att padden är vänd mer eller mindre vertikalt och bör då ganska enkelt ses i en ficklampas sken.
Medlem
· Sverige
· 5 222 inlägg
Mycket intressant detaljerad analys xxargs! Blev sugen att kolla våra mest använda Thermacell-prylar med IR-termometern jag normalt har till grillen, får se om det blir några vettiga resultat på det.
Men det är väl mest de övergripande tumreglerna vi kört på, det ska ryka en smula...
Får återkomma om temp-avläsningar när det funkar som bäst med våra Thermacells!
Men det är väl mest de övergripande tumreglerna vi kört på, det ska ryka en smula...
Får återkomma om temp-avläsningar när det funkar som bäst med våra Thermacells!
Vid IR-mätning måste du behandla ytan med rätt emissions-egenskaper om det skall visa rätt - blank metallyta kan vara rätt kall strålningsmässigt fast den är het.
förr så använde man tippex när man skulle ha en yta med något så när känd emissions-grad (0.95) när man tex mätte på IC-kretsars temperatur då keramiska kapslar med plåtlock kunde vara rätt kalla IR-mässigt fast man brände sig på dem när man kände med fingrarna .
med IR så kanske du får temperaturen på ytan av padden (vilket är lägre än plåten som värmer och även underdelen av padden)
men jag skulle nog oavsett resultatet gå på tummregen med att när det ger svag antydan till ånga/rök med rätt nybytta paddar så är det lagom ;-)
förr så använde man tippex när man skulle ha en yta med något så när känd emissions-grad (0.95) när man tex mätte på IC-kretsars temperatur då keramiska kapslar med plåtlock kunde vara rätt kalla IR-mässigt fast man brände sig på dem när man kände med fingrarna .
med IR så kanske du får temperaturen på ytan av padden (vilket är lägre än plåten som värmer och även underdelen av padden)
men jag skulle nog oavsett resultatet gå på tummregen med att när det ger svag antydan till ånga/rök med rätt nybytta paddar så är det lagom ;-)
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Funkar det här verkligen? (dräneringsfråga)
Trädgård allmänt -
Stiga framdrivning funkar inte - vad göra?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Rengöra tak, vilka metoder funkar?
Tak & Vind -
Funkar spackelremsa på MDF?
Färg, Måla & Tapetsera -
Skärmskydd/Insynsskydd funkar dessa som dörrar/grindar ?
Altan & Uteplats