Jag har ett sommarställe i skärgården där vi samlar vatten i 4 st regnvattentunnor för att ha till trädgården.
Nu upptäckte jag att det simmar mygglarver i vattnet och vi vill helst inte öka på myggplågan härute, så vad kan jag göra för att larverna skall försvinna?
Vill fortfarande kunna använda vattnet för växtbevattning, så gifter är inte något bra alternativ...

Borde det inte gå att dränka dem?
Häll i en liten skvätt diskmedel så försvinner ytspänningen.
Den lilla skvätten som behövs är inget problem för att kunna använda vattnet till trädgården.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Finns nät till Regnvatten tunnor så att mygg ej kommer ner kolla Ex Jula har 4st funkar kanon

• Gilla
My Saxin
  • Laddar…
eller lite matolja på ytan så får de svårt att komma upp och andas

• Gilla
Mango74
  • Laddar…
Ett annat alternativ är att ha slutna tunnor, typ cipaxfat. Då kommer myggorna inte dit.
Men om du redan har tunnor så förstår jag att det inte är ett bra förslag.

Jag har trälock på tunnorna men det är hål för att vattnet skall rinna ner genom en lövavskiljare.
Avskiljarens galler är nog inget problem för mygg att ta sig igenom, tyvärr.
Får prova diskmedel för matolja lär bara lägga sig i droppar här och där på ytan.
Håller just på att montera en ny 200 l tunna på ett attefallshus på tomten. Den nya tunnan har tättslutande lock som jag gjort hål i för en sån där lövavskiljare förstås...

Bryta ytspänningen sen är det inga problem längre

Staffans2000
Den lilla mängden mygg från era vattentunnor, kommer ni inte att lägga märke till. Dessutom finns det ett mycket stort antal myggarter, och av dem är det bara honorna hos ett fåtal arter, som har oss på menyn.
Så låt myggen bli svalmat istället.

• Gilla
Takfönster
  • Laddar…
Fladdermöss har jag inte observerat på länge. I min barndom i Norrland hade vi fladdermöss som flög omkring sommarstugan på nätterna. Det var rätt kul med dessa.
Hur kan man få reda på ifall det finns fladdermöss i närheten så att det lönar sig att bygga holkar åt dem?

Jag delar Bo Berglunds erfarenhet, man ser sällan fladdermöss nuförtiden. Kan det vara alla dessa j-a fasadbelysningar och trädgårdslampor, som får läderlapparna att hålla sig borta?

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Ute på vårt land i Roslagens skärgård är det inte så mycket belysning, men kanske att fladdermössen inte gärna bor i närheten av havet? Fast det gjorde de ju uppe i Örnsköldsviks kustband förstås (på 1950-60 talet).

harry73
Vi har svalor och fladdermöss i stora mängder som hjälper oss med myggbekämpningen.
Men bor du i skärgården, är det nog inte vattnet i din vattentunna som de flesta larver lever i.
Jag skulle alltså inte lägga så mycket möda på att få bort larverna därifrån.

Jag håller med om att den begränsade mängd larver i tunnan inte är något problem, uttrycket "en piss i Mississippi" passar väl in här. Använd vattnet regelbundet och som vanligt så är det ett icke-problem enligt min erfarenhet. Rätt vad det är så är vi inne i en torrperiod och då är tunnan tom, eller så kommer såna mängder regn att vattnet i tunnan spolas igenom.

Jag är även enig med att fladdermössen skyr utebelysning nattetid. På stugan på landet har vi dem, mycket för att all utebelysning går på rörelsedetektor så det är mörkt om man inte själv är ute. Jag har alltid tyckt det varit ett sånt resursslöseri med lampor tända som ingen har någon nytta av. Det är ungefär lika sjukt som att låta TVn stå på när man inte tittar på den!:rolleyes:

Sätt upp ett vitt lakan och lys bakifrån med ficklampa så märker du om det finns fladdermöss. De landar på lakanet.
De dras även till cigarettglöd om du vill börja röka.;)
på gotland när jag bodde där så svärmade de alltid runt gatlyktorna för där fanns insekter, så snacket om att de skyr belysning är rent nonsens.iaf inte alla arterna...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.