Nu har snickaren varit här och jag har mätt upp toan. Det vi kom fram till är att man kanske kan göra någon form av Stockholmsdusch, men det kostar mycket ändå eftersom golvet måste bilas upp, avlopp byggas osv. Han kunde inte så mycket om den typen av lösningar.
En bättre (och lite dyrare) lösning är att flytta väggen med köksdelen en bit. Då kan man ha en duschvägg med ihopvikbara väggar för att lätt kunna gå ut/in på toa samtidigt som det ger en normalstor yta att dusha på. Jag har försökt att rita rätt noga och varje ruta motsvarar 5 cm i mina ritade bilder.

Jag ska få prisförslag på vad det kan kosta, men snickaren gissade att det blir rätt dyrt. Kanske upp mot 100k, då med väggflytt och allt. Han tycker jag ska lägga golvvärme för att få bort fukt snabbare. Det sitter ett utsug för luft uppe i toaväggen.
Kan det gå att bygga en vägg som i sista bilden jag bifogat? Alltså en vägg som handfatet sitter på som man kan vika ut för att då få dusch där istället. Fast jag vet inte om det blir allt för mycket billigare. Det är bara värt om jag kan spara in en del pengar på det eftersom lösningen med väggflytt blir bättre.
 
  • Handritad skiss av ett badrumsplan med mått, toalett och föreslaget köksväggsflytt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad planritning av badrum med markerade positioner för toalett, handfat och dusch, text anger mått och layoutidéer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett badrum med öppen ihopvikbar duschvägg och toalettskål, koncept för platsbesparande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre bilder visar en badrumsrenovering, första utan dusch, andra med öppen Stockholmsdusch, tredje med handfat och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick offert nu på kostnad ifall man flyttar väggen vid köksdelen. Ska kolla vad det kan tänkas kosta med vikbar dörr som i sista bilden i mitt förra inlägg. Jag vill helst komma lite billigare undan. Det är toa till en uthyrningsdel och 120k blir för dyrt tyvärr.

Det låter dyrt om material kostar ca 90k för om jag förstått offerten rätt är det ca 44k som är arbetskostnaden som jag får göra avdrag på.
 
  • Skärmdump av en offertlista med olika byggtjänster och material för renovering, inklusive arbetskostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offertförslag med posterna för duschset, tvättställsblandare och totalt pris efter ROT-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med Stockholmsdusch (se bild) landar priset på 115 000 kr. Dyrare än jag trodde detta : / Jag vet inte vad jag har för fråga att ställa här längre mer än om någon har allmänna tips samt om priset är rimligt?
 
  • Vit kaklad badrum med Stockholmsdusch, toalettstol, handfat och spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P perlundstrom skrev:
Med Stockholmsdusch (se bild) landar priset på 115 000 kr. Dyrare än jag trodde detta : / Jag vet inte vad jag har för fråga att ställa här längre mer än om någon har allmänna tips samt om priset är rimligt?
Personligen så tycker jag att det låter alldeles för dyrt.
 
Mikael_L
P perlundstrom skrev:
Det låter dyrt om material kostar ca 90k för om jag förstått offerten rätt är det ca 44k som är arbetskostnaden som jag får göra avdrag på.
Nej, det är 44k som är själva avdragets storlek, vilket dessutom ställer denna offert i en väldigt suspekt dager.

130' + moms lyder offerten på, dvs 162.500:- inkl moms (en hissnande summa).
Själva rotavdraget sätter firman till 43.950:- , alltså kan vi räkna ut att det är baserat på en arbetskostnad på 146.500:-

Så de räknar med arbete för 146' (dvs minst 240 timmars arbete om det gäller relativt högt prissatta byggare, de ska alltså stå 2 man i hela tre veckor 40 timmar i veckan och bygga badrummet. Nu ryms det inte 2 gubbar där, så en gubbe 6 veckor ... Va, skulle han bygga om alla toaletter i trappuppgången?)

Sen är tydligen materialkostnaden hela ;) 16.000:- inkl moms, dvs 12.800 + moms.
Ja någon materialkostnad måste de ju redovisa, annars blir ROT-fusket alltför tydligt.


Jag kan bara ge ett råd, glöm den där firman ...
 
P Pappa1986 skrev:
Personligen så tycker jag att det låter alldeles för dyrt.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är 44k som är själva avdragets storlek, vilket dessutom ställer denna offert i en väldigt suspekt dager.

130' + moms lyder offerten på, dvs 162.500:- inkl moms (en hissnande summa).
Själva rotavdraget sätter firman till 43.950:- , dvs baserat på en arbetskostnad på 146.500:-

Så de räknar med arbete för 146' (dvs minst 240 timmars arbete om det gäller relativt högt prissatta byggare, de ska alltså stå 2 man i hela tre veckor 40 timmar i veckan och bygga badrummet. Nu ryms det inte 2 gubbar där, så en gubbe 6 veckor ... Va, skulle han bygga om alla toaletter i trappuppgången?)

Sen är tydligen materialkostnaden hela 16.000:- inkl moms, dvs 12.800 + moms.
Ja någon materialkostnad måste de ju redovisa, annars blir ROT-fusket alltför tydligt.


Jag kan bara ge ett råd, glöm den där firman ...
Ja, jag har dålig koll på priser för liknande saker men hoppades att det efter rot skulle kosta kanske 50k för Sthlms lösningen eller 80-90k med väggflytt och bättre lösningen.

Jag trodde snarare en veckas jobb eller max två för detta:
  • bila upp 1,2 m^2 klinkers
  • sätta in avlopp
  • lägga tätskikt/platsmatta
  • fixa med vattenledningar
  • montera duschblandare
  • montera specialväggen
  • flytt av toa + handfat
  • dra om lite el om det ens behövs
Han sa att han tänkte 3 veckors arbete om man ska flytta väggen med. Men då priset inte är så mycket lägre för Sthlm's lösningen måste han räkna med nära 3 veckors jobb för det med. Det är en väldigt dyr gubbe då för tre veckor (120h).
 
P perlundstrom skrev:
Ja, jag har dålig koll på priser för liknande saker men hoppades att det efter rot skulle kosta kanske 50k för Sthlms lösningen eller 80-90k med väggflytt och bättre lösningen.

Jag trodde snarare en veckas jobb eller max två för detta:
  • bila upp 1,2 m^2 klinkers
  • sätta in avlopp
  • lägga tätskikt/platsmatta
  • fixa med vattenledningar
  • montera duschblandare
  • montera specialväggen
  • flytt av toa + handfat
  • dra om lite el om det ens behövs
Han sa att han tänkte 3 veckors arbete om man ska flytta väggen med. Men då priset inte är så mycket lägre för Sthlm's lösningen måste han räkna med nära 3 veckors jobb för det med. Det är en väldigt dyr gubbe då för tre veckor (120h).
120h×500=60.000 för arbetet men 3 veckors arbete låter ju länge för detta lilla utrymme + är det en firma som har både elektriker , rörmokare och snickare?
Tänker eftersom han säger "En gubbe"
 
BirgitS
Det där med utsugsfläkten bör nog kollas med föreningen, de brukar inte vilja att man gör något som påverkar ventilationen i lägenheten/huset.
 
P Pappa1986 skrev:
120h×500=60.000 för arbetet men 3 veckors arbete låter ju länge för detta lilla utrymme + är det en firma som har både elektriker , rörmokare och snickare?
Tänker eftersom han säger "En gubbe"
Det var egentligen jag som sa det, men han skulle lösa allting iaf med elektriker osv. Sen är det säkert inte bara en person. Däremot är det så litet utrymme så man kan inte arbeta flera samtidigt där. 60 000 för arbetet (minus rot) låter mer rimligt. Materialet är inte dyrt. Då skulle man landa på 42000 för arbete efter avdrag plus ca 18000 för material som han verkar ha räknat på om jag kollat rätt nu på andra offerten. Totalt 42k + 18k = 60k då att betala. Det betalar jag gärna för att bygga "stockholmsduschen".

BirgitS BirgitS skrev:
Det där med utsugsfläkten bör nog kollas med föreningen, de brukar inte vilja att man gör något som påverkar ventilationen i lägenheten/huset.
Bra tänkt. Jag måste ändå skicka planen till föreningen och invänta godkännande innan någon får börja jobba med detta. Det finns ett vanligt enkel utsug där. Samma som vi har på vår toa med dusch, så den bör räcka som den är redan.
 
Ifall någon ser tråden sen som prisjämförelse eller så kan jag meddela att jag hittat en annan snickare nu där priset landar på ca 70k med uppbildning av golv, bygga avlopp för att bygga dusch, golvvärme, kakel/klinkers, eldragning, fixa en del med vattenledningar och allting. Vi flyttar ej någon vägg utan bygger en så kallad stockholmsdusch enligt bilden en bit upp i tråden. Allt kändes bra också när jag pratade med honom vilket det tyvärr inte gjorde med förra snickaren. Samt att den förra ville ha 105k för precis samma jobb.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Japp, nu snackar vi lite mer rimliga priser, tycker jag.

Fast var det inte 162' inkl moms den förra ville ha?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, nu snackar vi lite mer rimliga priser, tycker jag.

Fast var det inte 162' inkl moms den förra ville ha?
Jo före rotavdrag och med flytt av vägg blev det nog 162k. Den förra ville ha ca 120k från mig efter avdrag om väggen ska flyttas eller 105k betalt av mig med stockholmdusch utan flytt av vägg. Då med plastmatta, kakel skulle kosta extra.
 
Mikael_L
OK, 105' med förra, efter ROT och allt,
...och 70' med nya, efter ROT och allt.

Låter mer vettigt i alla fall, nu rör det sig väl mer om runt 3 veckor heltidsjobb, verkar betydligt mer rimligt.
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Den första offerten innehöll ju golvörme med nödvändig jordfelsbrytare. Har du det i den här också?

Om du skall ha något eluttag i rummet krävs också jordfelsbrytare. Men rummet är så litet att det nog inte finns någon godkänd plats för uttag (minst 120 cm från duschen).
 
Utsugsfläkt är nästan garanterat inte tillåtet. Och även om styrelsen skulle missa det när du begär tillstånd så kommer nästa OVK inspektion att slå ned på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.