Undrar hur livet som det perfekta skulle vara
1:Vegan
Tanken är bra men hur ska vi föda vårat folk
Ska vi lämna in folk till doktorn för human avlivning ? för våra åkermark kommer inte kunna ge mat till alla för har vi inge djur skit så har vi problem med gödsel. För konstgödsel får vi från petroleum. Vi skulle behöva blir 10% av jordens befolkning som vi är nu.
vi har en hårfin linje till det perfekta
Kattdjur eller krokodil äter upp mej

2:som vi lever nu
Det är inte heller perfekt vi behandlar djur dåligt
Möss och råttor är sanitära problem djur. För vi har tagit död på mesta av deras naturliga fiender.
Men valet att ta livet mej för att mössen ska få leva är absurd.
Katt är en naturlig fiende


Inget är perfekt
men just nu håller vissa på att förvandlas till maskhjärnor.
Med deras flum tänk.
En enda mus jävel kan producera 15 ungar på tre veckor i värsta senarium en ny kull vart tredje vecka det kan bli miljarder möss på ett år

mycket behöver vi ändra på men livet går vidare tills jorden går under
 
M mephisto73 skrev:
Problemet med sverige är att det finns för många snöflingor och vänstermuppar. Hur många insekter tror du att du plågar ihjäl varje gång du går i skogen? Eller det gäller kanske bara vissa djur?
Att jag inte med flit vill dränka djur gör mig till en vänstermupp alternativt snöflinga? Jag har säkert oavsiktligt klivit ihjäl många små insekter och liknande under mitt liv, det är omöjligt att undvika. När jag ska döda djur (det förekommer eftersom jag är månskensbonde) väljer jag dock en snabb och smärtfri metod, oavsett djurslag. Jag har inget behov av att plåga levande varelser för att visa vilken tuffing jag är.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men jag gissar att du tycker att det är ok att katter plågar ihjäl småfåglar, möss mm?
Jag har noterat att rovdjur, vilda eller tama, är komplett ointresserade av min åsikt om deras avlivningsmetoder.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att jag inte med flit vill dränka djur gör mig till en vänstermupp alternativt snöflinga? Jag har säkert oavsiktligt klivit ihjäl många små insekter och liknande under mitt liv, det är omöjligt att undvika. När jag ska döda djur (det förekommer eftersom jag är månskensbonde) väljer jag dock en snabb och smärtfri metod, oavsett djurslag. Jag har inget behov av att plåga levande varelser för att visa vilken tuffing jag är.
kallas likgiltighetsuppsåt
 
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har noterat att rovdjur, vilda eller tama, är komplett ointresserade av min åsikt om deras avlivningsmetoder.
Haha, nice try.
Intressant att du tycker att det är ok med djurplågeri i vissa sammanhang, men inte i andra.
Det är stor skillnad på vilda och tama djur, tama katter och hundar ägs av någon som ansvarar för dem, och de tama djuren behöver inte jaga för att få mat.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Däremot vet vi att det är olagligt att flytta mössen till en annan plats på det viset du rekommenderar.
Det står tydligt i lagen att man inte får flytta vilda djur på det viset...
Så är det, eller ja.. liiite sanning med modifikation (eller vad man ska säga) :thinking: om du fångar musen inne och den lever.. får du inte flytta ut den så att säga (dumpa den ute).. men du får flytta den för att döda den om jag inte missminner mig.

Det gäller även om den fortfarande lever i ev andra sorters musfällor.. (om den fastnat med svansen, eller benet.. dvs när nacken inte knäckts).

Mystiska regler ibland.. det som är ännuvärre är ju att det sälja musfällor som inte är godkända i butikerna :surprised: .. de får säljas, men får inte användas (hallå liksom, vad är vitsen då..:thinking:)

Här finns godkända, till er som söker (y)

En lista över godkända musfällor med olika typer och typnummer, godkända av Naturvårdsverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
J
M mephisto73 skrev:
kallas likgiltighetsuppsåt
Jämför du alltså insekter med däggdjur?
 
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Så är det, eller ja.. liiite sanning med modifikation (eller vad man ska säga) :thinking: om du fångar musen inne och den lever.. får du inte flytta ut den så att säga (dumpa den ute).. men du får flytta den för att döda den om jag inte missminner mig.

Det gäller även om den fortfarande lever i ev andra sorters musfällor.. (om den fastnat med svansen, eller benet.. dvs när nacken inte knäckts).

Mystiska regler ibland.. det som är ännuvärre är ju att det sälja musfällor som inte är godkända i butikerna :surprised: .. de får säljas, men får inte användas (hallå liksom, vad är vitsen då..:thinking:)

Här finns godkända, till er som söker (y)

[bild]
Nja, lagen är väl snarare glasklar. Du får inte flytta vilda djur för att släppa ut dem på en annan plats än där de fångades. Om du fångar dem inne i ett hus, och släpper ut dem utanför samma hus så är det fortfarande samma plats.

Tror inte det står någonstans om att man inte får flytta dem för att avliva dem på annan plats. Det lär ju inte spela någon roll ändå.

Poängen är att man inte får flytta djur och släppa ut dem på andra platser än där de fångades. Glasklart. :)
 
Nissens
J Jotsat skrev:
Jämför du alltså insekter med däggdjur?
Stolligheterna tar aldrig slut, vissa tror att djur är likställda med människor... snart gäller det väl insekter oxå... ;)
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, lagen är väl snarare glasklar. Du får inte flytta vilda djur för att släppa ut dem på en annan plats än där de fångades. Om du fångar dem inne i ett hus, och släpper ut dem utanför samma hus så är det fortfarande samma plats.

Tror inte det står någonstans om att man inte får flytta dem för att avliva dem på annan plats. Det lär ju inte spela någon roll ändå.

Poängen är att man inte får flytta djur och släppa ut dem på andra platser än där de fångades. Glasklart. :)
”Enligt jaktförordningen är det inte tillåtet att flytta fällan från fångstplatsen för att släppa ut musen. Om den fångats inomhus får man alltså inte släppa ut musen utomhus, säger Nils Mårtenson på Naturvårdsverket”
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Glömde.. ”Han tillägger att det endast är tillåtet att flytta fällan om man ska döda musen.”
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Stolligheterna tar aldrig slut, vissa tror att djur är likställda med människor... snart gäller det väl insekter oxå... ;)
Hade inte tänk gå OT meeen.. nu blev jag lite nyfiken

Så du tycker människor har större rätt att leva på jorden än djur och insekter?
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Har som så många andra husägare problem med möss. Tänkte prova en sån vippbräda man placerar intill en 10l hink. Dock står det att man inte får fylla hinken med vatten eller annan vätska?

Är meningen att mössen ska fångas levande i hinken och vad ska man göra med mössen sedan? Slå ihjäl dem själv eller släppa ut dem hos grannen eller vad?
”Vill du av någon anledning ändå fånga möss levande måste du enligt lagen dessutom vittja fällan minst var femte timme. Och burfällan eller vippfällan (som lockar upp musen till kanten av en hink där den faller ner) måste hursomhelst vara godkänd av Naturvårdsverket.”

(y)
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Haha, nice try.
Intressant att du tycker att det är ok med djurplågeri i vissa sammanhang, men inte i andra.
Det är stor skillnad på vilda och tama djur, tama katter och hundar ägs av någon som ansvarar för dem, och de tama djuren behöver inte jaga för att få mat.
Ge dig "TokNissens" och sluta parasitera på "KlokNissens" konto. För du har ingen chans att komma ur detta levande:D!
Halvvilda hungriga katter leker inte med bytet. Det har de inte råd med. De äter upp det med en gång. En katt måste fånga tio möss varje dag för att överleva. En oftast omöjlig uppgift, därföf svälter de sakta men säkert ihjäl.
I Coronatrådarna har du inga problem med att själv göra kloka tolkninga av vad makthavarnna egentligen menar, för att försvara de stackars dumbommarna, när de bryter mot sina egna rekommendationer. Men här, skall plötsligt lagtexten tas bokstavligt, trots att du troligtvis förstår att det knappast var inomhusfångade möss lagskrivaren hade i tanken.

Katter kan som bekant inte låta bli att jaga. Även med full mage ger de sig ut på jakt (Precis som människor). Men då är det ett träningspass, för det gäller att hålla färdigheterna uppe. Dessutom tar de in bytet och lägger det framför fötterna på flockledaren för att bidra till kosthållningen.

Hade jag kunnat bestämma över katterna, hade inga djur fångats alls. Men det kan jag inte och därför är det bara att acceptera naturens gång. Vill du titta på en genuin djurplågare, ställ dig framför spegeln!

Staffan
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Hade inte tänk gå OT meeen.. nu blev jag lite nyfiken

Så du tycker människor har större rätt att leva på jorden än djur och insekter?
Människor har ett större värde än djur, självklart, tycker du något annat så har du en rejäl uppförsbacke i livet, hela samhället bygger på det.

Naturens ordning respekterar jag också. Rovdjur och allätare är skapta att äta kött, det lär ingen kunna ändra på. För att äta kött behöver man avliva djur på ett eller annat sätt. Det vore ju grymt att äta dem levande...

Att någon art skulle ha mer rätt än någon annan att finnas är en diskussion du får ta med någon annan, den är jag inte intresserad av.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.