Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Jag tror att de dog ut för att deras livsmiljö ändrades. till exempen dinosaurierna och i viss mån mammuttarna.
Har du ett enda exempel på att djur utrotat djur. För själv kan jag bara komma på att människan stått och står för allt utrotande.

Staffan

P.S.
Vad är en "snöflinga"? Ett nytt modeord?
Det naturliga urvalet handlar om konkurrens om resurser och reproduktiv förmåga. Arter som är bättre anpassade konkurrerar ut andra arter. Antingen genom att äta upp dem eller genom att äta upp deras föda.

Det är inte bara "förändringar i livsmiljön" som driver denna process.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Snowflake
A very sensitive person. Someone who is easily hurt or offended by the statements or actions of others.

This has nothing to do with politics. Snowflakes can be liberal or conservative. Whether it is a compliment or an insult is a matter of opinion and depends on the context.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Staffans2000
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beror lite på vad du menar med utrotat. Att rovdjur tar sig in i ett jungfruligt habitat genom migration och utrotar ett bytesdjur där är inget konceptuellt konstigt inom biologin. Vad gäller fullständig "utrotning" av arten så sker ju detta definitionsmässigt enklast med s k endemiska arter, arter som bara finns på en mycket begränsad yta där de vanligen har evolverat. Öar är där ofta extra känsliga liksom sjöar, båda ger ju isolationseffekter med utveckling av endemiska arter. Sentida och därför exempel där vi har bra observationsdata inkluderar ju ofta människan som utlösande för att sprida rovdjuret. Utrotningen av många av Viktoriasjöns endemiska ciklider och introduktionen av nilabborren är ju en skolboksklassiker.
Det är det jag menar. Utan människans "hjälp" har det inte skett, så vitt jag vet.
Katter och råttor till Australien, är ett bra exempel också.

Staffan
 
Nissens
M Myckling skrev:
Skulle vara spännande att i ett trollslag låta alla tamkatter försvinna. Misstänker att vi skulle få större problem med möss och råttor i våra bostäder än vad vi har idag. Det finns anledning till att människan hållit tamkatter sedan Faraoernas tid. Varenda jordbruk huserar ju katter i mer eller mindre tama varianter. I valet mellan att låta katter döda gnagare och kemisk krigsföring väljer jag den naturligare varianten.
Småfåglarna hade fått ett uppsving, möss finns det en uppsjö av fällor för.
 
Staffans2000
M mephisto73 skrev:
Snowflake
A very sensitive person. Someone who is easily hurt or offended by the statements or actions of others.

This has nothing to do with politics. Snowflakes can be liberal or conservative. Whether it is a compliment or an insult is a matter of opinion and depends on the context.
Se där.
Det är alltså ett inlånat ord utan egentlig spridning ännu?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Se där.
Det är alltså ett inlånat ord utan egentlig spridning ännu?

Staffan
Japp, jag är pionjär och linguistisk innovatör. :p

Användbart ord i kränkthetskulturens Sverige.
 
Staffans2000
M mephisto73 skrev:
Det naturliga urvalet handlar om konkurrens om resurser och reproduktiv förmåga. Arter som är bättre anpassade konkurrerar ut andra arter. Antingen genom att äta upp dem eller genom att äta upp deras föda.

Det är inte bara "förändringar i livsmiljön" som driver denna process.
Finns det något kännt exempel, eller är det bare ett antagande du gör?

Staffan
 
Claes Sörmland
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är det jag menar. Utan människans "hjälp" har det inte skett, så vitt jag vet.
Katter och råttor till Australien, är ett bra exempel också.

Staffan
Det låter otroligt att det inte har hänt före människan. Vår tid på jorden är så kort. Lågfrekvent migration p g a geografin och geologiska händelser är utmärkta utlösande faktorer som kan introducera nya rovdjur för jungfruliga bytespopulationer utan människans hjälp.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
M mephisto73 skrev:
Japp, jag är pionjär och linguistisk innovatör. :p

Användbart ord i kränkthetskulturens Sverige.
Bra!
Det skall jag lägga på minnet. Kommer säkert till användning snart:D.

Staffan
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Hade din tamkatt dödat djur utan att plåga dem så hade det varit en helt annan sak. Det är frågan om ett rent ”nöjesplågeri”.
Du har fel igen.
Det är inget "nöjesplågeri", det är ett "träningspass".

Ge dig!

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Staffans2000
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter otroligt att det inte har hänt före människan. Vår tid på jorden är så kort. Lågfrekvent migration p g a geografin och geologiska händelser är utmärkta utlösande faktorer som kan introducera nya rovdjur för jungfruliga bytespopulationer utan människans hjälp.
Visst.
det kan vara ett vulkanutbrott som skapat en ny ö, så att det plötsligt blir simavstånd för landkrabborna:D ut till den förut onåbara ön.
Men finns det något kännt exempel, där människan inte varit inblandad?

Staffan
 
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du har fel igen.
Det är inget "nöjesplågeri", det är ett "träningspass".

Ge dig!

Staffan
Träningspass?
Inför vadå?
Trams är det snarare. Och djurplågeri.
Att kalla djurplågeri för träningspass är världsklass i omskrivning... och denial...
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Träningspass?
Inför vadå?
Trams är det snarare. Och djurplågeri.
Att kalla djurplågeri för träningspass är världsklass i omskrivning... och denial...
Saliga äro de dåraktiga, ty de veta icke vad de säga! "Denial"? Ordet finns inte i Saob. Är det, ditt egna hittepåord?

Ge dig.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Claes Sörmland
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men finns det något kännt exempel, där människan inte varit inblandad?
Vi får fråga en zoolog, jag har inget exempel i minnet. Men det lär vara mycket svårt att fastställa en kausal händelsekedja i evolutionshistorien, det finns ju så lite data för vi var ju inte där och observerade. Men data av experimentell typ finns ju, men de visar mer att det kan hända och inte att det har hänt historiskt. Ett exempel som Google gav:

https://www.nature.com/articles/35084071
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Att kalla djurplågeri för träningspass är världsklass i omskrivning.
För katten är det ett träningspass i konsten att jaga. En färdighet som är nödvändig för att överleva. Katten kan, som du (inte) förstår, inte välja bort det genetiska arvet. Kan kanske jämföras med sexualdriften, om den är dig bekant?

Staffan
 
Staffans2000
Att du drog denna slutsats...

Nissens Nissens skrev:
Att du höjer människan över andra, och till och med värderar olika folkslag är unket och något du själv får stå för, jag befattar mig inte med det.
...av detta ...

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Samma överlägsenhetsresonemang för vi även mot andra människor. Zigenare, Hottentotter och lappar, var tills nyligen underlägsna raser utan värde.
... måste vara ett nytt rekord!

Ge dig!

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.