Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ge dig "TokNissens" och sluta parasitera på "KlokNissens" konto. För du har ingen chans att komma ur detta levande:D!
Halvvilda hungriga katter leker inte med bytet. Det har de inte råd med. De äter upp det med en gång. En katt måste fånga tio möss varje dag för att överleva. En oftast omöjlig uppgift, därföf svälter de sakta men säkert ihjäl.
I Coronatrådarna har du inga problem med att själv göra kloka tolkninga av vad makthavarnna egentligen menar, för att försvara de stackars dumbommarna, när de bryter mot sina egna rekommendationer. Men här, skall plötsligt lagtexten tas bokstavligt, trots att du troligtvis förstår att det knappast var inomhusfångade möss lagskrivaren hade i tanken.

Katter kan som bekant inte låta bli att jaga. Även med full mage ger de sig ut på jakt (Precis som människor). Men då är det ett träningspass, för det gäller att hålla färdigheterna uppe. Dessutom tar de in bytet och lägger det framför fötterna på flockledaren för att bidra till kosthållningen.

Hade jag kunnat bestämma över katterna, hade inga djur fångats alls. Men det kan jag inte och därför är det bara att acceptera naturens gång. Vill du titta på en genuin djurplågare, ställ dig framför spegeln!

Staffan
Haha, återigen en kattägare som inte känner ansvar för sitt djur.
Intressant att du nämner halvvilda katter, för de brukar kommunerna låta skjuta bort så fort de har möjlighet. Du kan ju fundera på vad det beror på.
Det är du som försvarar djurplågeri, inte jag. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Haha, återigen en kattägare som inte känner ansvar för sitt djur.
Intressant att du nämner halvvilda katter, för de brukar kommunerna låta skjuta bort så fort de har möjlighet. Du kan ju fundera på vad det beror på.
Det är du som försvarar djurplågeri, inte jag. :)
Brukar de? Var bor du? (Storstad?) har aldrig varit med om det, dock har många skjutits av flertalet katter för det även kring mina olika hemorter.. (de ökar snabbt i antal som vilda). Men har aldrig varit med om att kommunen blandat sig i för katter.

..någon gång för fiskmåsar dock, de kan vara väldigt aggressiva. Då lejde kommunen in jägare som sköt av dem (så att säga)
 
Snigla Snigla skrev:
Hade inte tänk gå OT meeen.. nu blev jag lite nyfiken

Så du tycker människor har större rätt att leva på jorden än djur och insekter?
Det här med "rätt" är ett mänskligt begrepp.
Djur har dödat och ibland utrotat andra djurarter sedan livet uppstod; djur bryr sig inte om vad som är "rätt". Det är något vi får acceptera.
Sedan att vi bör förvalta naturen för att bevara mångfalden har både egenvärde och är dessutom moraliskt/etiskt tilltalande.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Stolligheterna tar aldrig slut, vissa tror att djur är likställda med människor... snart gäller det väl insekter oxå... ;)
Enda anledningen till att människor lider av storhetsvansinne, är att de har förmågan att döda allt liv på jorden. Det går att kontemplera över huruvida det är en egenskap värd att hylla. Samma överlägsenhetsresonemang för vi även mot andra människor. Zigenare, Hottentotter och lappar var tills nyligen underlägsna raser utan värde.

Nissens? Lyssna nu! Människor ÄR djur. Däggdjur närmare bestämt. Vi är konstruerade på nästan exakt samma sätt som till.ex. möss.
Så var går gränsen för vad vi anser vara rätt att döda för vår egen bekvämlighets skull. Knott och myggor? Getingar? Troligtvis. Men bin, är det ok att utrota? Kanske (hur oklort det än är). Men redan vid humlor och nyckelpigor säger många "nej". Trots att de är Nissens föraktfulla insekter. Så om det är fel att döda en "låg" livsform som en humla, varför är det då rätt att döda möss, som är nästan identiska med oss?

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
M mephisto73 skrev:
Djur har dödat och ibland utrotat andra djurarter
Det var intressant. Har det verkligen förekommit?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Enda anledningen till att människor lider av storhetsvansinne, är att de har förmågan att döda allt liv på jorden. Det går att kontemplera över huruvida det är en egenskap värd att hylla. Samma överlägsenhetsresonemang för vi även mot andra människor. Zigenare, Hottentotter och lappar var tills nyligen underlägsna raser utan värde.

Nissens? Lyssna nu! Människor ÄR djur. Vi är konstruerade på nästan exakt samma sätt som till.ex. möss.
Så var går gränsen för vad vi anser vara rätt att döda för vår egen bekvämlighets skull. Knott och myggor? Getingar? Troligtvis. Men bin, är det ok att utrota? Kanske (hur oklort det än är). Men redan vid humlor och nyckelpigor säger många "nej". Trots att de är Nissens föraktfulla insekter. Så om det är fel att döda en "låg" livsform som en humla, varför är det då rätt att döda möss, som är nästan identiska med oss?

Staffan
Men alltså....möss som invaderar och förstör vår bostad anser jag mig ha "rätt" att ta livet av. Helst skulle jag vilja slippa, jag finner inget nöje i det, men tyvärr är det svårt att hindra dem att ta sig in.

Sen att lagtexten är skriven av diverse snöflingor är beklagligt. En mus som drunknar i glykol dör sannolikt lika snabbt och "smärtfritt" som en vilken fastnar med nosen i en fälla (det händer) och inte dör direkt. Jag skulle föredra en ännu snabbare avlivning, men har ännu inte hittat lämplig metod.
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Enda anledningen till att människor lider av storhetsvansinne, är att de har förmågan att döda allt liv på jorden. Det går att kontemplera över huruvida det är en egenskap värd att hylla. Samma överlägsenhetsresonemang för vi även mot andra människor. Zigenare, Hottentotter och lappar var tills nyligen underlägsna raser utan värde.

Nissens? Lyssna nu! Människor ÄR djur. Däggdjur närmare bestämt. Vi är konstruerade på nästan exakt samma sätt som till.ex. möss.
Så var går gränsen för vad vi anser vara rätt att döda för vår egen bekvämlighets skull. Knott och myggor? Getingar? Troligtvis. Men bin, är det ok att utrota? Kanske (hur oklort det än är). Men redan vid humlor och nyckelpigor säger många "nej". Trots att de är Nissens föraktfulla insekter. Så om det är fel att döda en "låg" livsform som en humla, varför är det då rätt att döda möss, som är nästan identiska med oss?

Staffan
Du anstränger dig verkligen för att förvanska vad jag sagt. Skälet till det är svårt att förstå..
Jag skrev att jag respekterar naturens ordning, och att rovdjur och allätare är skapta att äta kött. Människan tillhör allätarna. Att du höjer människan över andra, och till och med värderar olika folkslag är unket och något du själv får stå för, jag befattar mig inte med det.

Och det är fortfarande du - inte jag- som tycker att djurplågeri är ok. Och att kattägare inte har ansvar för vad deras djur gör. Märkligt.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var intressant. Har det verkligen förekommit?

Staffan
Självklart...tror du att utdöda arter endast har självdött?
 
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Brukar de? Var bor du? (Storstad?) har aldrig varit med om det, dock har många skjutits av flertalet katter för det även kring mina olika hemorter.. (de ökar snabbt i antal som vilda). Men har aldrig varit med om att kommunen blandat sig i för katter.

..någon gång för fiskmåsar dock, de kan vara väldigt aggressiva. Då lejde kommunen in jägare som sköt av dem (så att säga)
Jadå, de skjuter av vildkatter både här och där. Det är väl inget de skyltar med, men så är det. Gissar att det ofta baseras på att folk klagar. Kanske de som har tamkatter? :)
 
Redigerat:
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var intressant. Har det verkligen förekommit?

Staffan
Haha, arterna på jorden som lever nu utgör ca 5% av alla arter som funnits. Självklart har de inte bara självdött allihop..

Ledtråd: det är inte människan som tagit bort de 95% som försvunnit. :)
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du anstränger dig verkligen för att förvanska vad jag sagt. Skälet till det är svårt att förstå..
Jag skrev att jag respekterar naturens ordning, och att rovdjur och allätare är skapta att äta kött. Människan tillhör allätarna. Att du höjer människan över andra, och till och med värderar olika folkslag är unket och något du själv får stå för, jag befattar mig inte med det.

Och det är fortfarande du - inte jag- som tycker att djurplågeri är ok. Och att kattägare inte har ansvar för vad deras djur gör. Märkligt.
Nu fabulerar du igen!
"Naturens ordning" respekterar du, när den gynnar dig, så att du har mat på bordet. Men kattens instinkt ingår tydligen inte i den Nissenska naturordningen. Som sagt. Ge dig!


Staffan
 
Skulle vara spännande att i ett trollslag låta alla tamkatter försvinna. Misstänker att vi skulle få större problem med möss och råttor i våra bostäder än vad vi har idag. Det finns anledning till att människan hållit tamkatter sedan Faraoernas tid. Varenda jordbruk huserar ju katter i mer eller mindre tama varianter. I valet mellan att låta katter döda gnagare och kemisk krigsföring väljer jag den naturligare varianten.
 
  • Gilla
Buildgates och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
M mephisto73 skrev:
Självklart...tror du att utdöda arter endast har självdött?
Nej. Jag tror att de dog ut för att deras livsmiljö ändrades. till exempen dinosaurierna och i viss mån mammuttarna.
Har du ett enda exempel på att djur utrotat djur. För själv kan jag bara komma på att människan stått och står för allt utrotande.

Staffan

P.S.
Vad är en "snöflinga"? Ett nytt modeord?
 
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu fabulerar du igen!
"Naturens ordning" respekterar du, när den gynnar dig, så att du har mat på bordet. Men kattens instinkt ingår tydligen inte i den Nissenska naturordningen. Som sagt. Ge dig!


Staffan
Katten får ju redan mat. Det jag vänder mig emot är att du tycker att det är ok att din katt plågar ihjäl djur under ditt ansvar. Ett ansvar som du i din tur inte vill kännas vid att du har.

Hade din tamkatt dödat djur utan att plåga dem så hade det varit en helt annan sak. Det är frågan om ett rent ”nöjesplågeri”.

Hundar har också instinkt att döda djur, det Låter man dem inte göra, även om de sannolikt hade gjort det mer smärtfritt än vad katter gör eftersom de inte leker med sitt byte.

Du försöker vinkla bort diskussionen från djurplågeriet och göra det till en fråga om mat på bordet. En billig strategi som inte fungerar.
 
Claes Sörmland
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var intressant. Har det verkligen förekommit?

Staffan
Beror lite på vad du menar med utrotat. Att rovdjur tar sig in i ett jungfruligt habitat genom migration och utrotar ett bytesdjur där är inget konceptuellt konstigt inom biologin. Vad gäller fullständig "utrotning" av arten så sker ju detta definitionsmässigt enklast med s k endemiska arter, arter som bara finns på en mycket begränsad yta där de vanligen har evolverat. Öar är där ofta extra känsliga liksom sjöar, båda ger ju isolationseffekter med utveckling av endemiska arter. Sentida och därför exempel där vi har bra observationsdata inkluderar ju ofta människan som utlösande för att sprida rovdjuret. Utrotningen av många av Viktoriasjöns endemiska ciklider och introduktionen av nilabborren är ju en skolboksklassiker.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.