nino nino skrev:
Dom är köttätare och dödar sina byten, du kanske också äter kött men köper inplastat
Ja, men jag leker inte med maten.
 
Staffans2000
K Kirre2 skrev:
Ja, men jag leker inte med maten.
Och vad har det med saken att göra?

Staffan
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
nino nino skrev:
Dom är köttätare och dödar sina byten, du kanske också äter kött men köper inplastat
Nu finns det kattmat på burk i affären.
Hundar är bra på att döda djur också, precis som vargen. Men hundägare tar ansvar för sina hundar och låter dem inte plåga ihjäl andra djur.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Men hundägare tar ansvar för sina hundar och låter dem inte plåga ihjäl andra djur.
Trams!
Vad tror du deras mat består av: Bullerbygrisar och kor?
Här Nissens, har du trasslat in dig i ett resonemang du aldrig kan komma ur.

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hinken fungerar inte utan vätska, men tillverkaren får inte uppmana till att döda möss genom drunkning, eftersom det är förbjudet.
Personligen anser jag att det är barbariskt att dränka djur, en slagfälla är en snabb död utan lidande för mössen.
Vippfälla, hink med glykol är en utmärkt anordning för ändamålet.
 
Jag tycker också så klart det är hemskt att katterna leker och plågar sin byten och jag brukar avbryta om jag ser det.
Kan tycka det är värre att föda upp hundar (och katter) till avel och kanske ta bort dom för att dom har fel färg, fel ögonform för lite eller för mycket päls osv...
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Efter att ha haft flera möss som sprungit iväg med SuperCat om kroppen så åkte de ut ut garaget. Vanlig klassisk slagfälla tycker jag funkar bra, även om den är pilligare att aktivera. Mjölner har jag inte heller haft problem med.

Vippfälla med vatten är som sagt förbjudet. Men vad gör man om man har musproblem i en fastighet som man inte kan konrollera varje vecka ens? Gift lämnar stinkande lik och jag har svårt att se hur det skulle vara snällt mot mössen att låta dem sakta dö av blodförlust genom inre blödningar.
Absolut bästa fällan köpte vi på Byggmax faktiskt, Nelson. Denna fälla har varit 100%-ig under hösten/vintern. Andra typer vi har provat har inte funkat lika bra (Julas, Biltemas), där händer det ofta att mössen smaskar i sig jordnötssmöret utan att fällan slagit igen, men aldrig med Byggmax/Nelsons.

Annars är det vippfälla med spann som funkat allra bäst, rent kvantitativt. Vi har fångat över 60 möss så långt. Senaste veckorna bara en. Verkar som säsongen är mer eller mindre över sedan början på december.
 
M mephisto73 skrev:
Vippfälla, hink med glykol är en utmärkt anordning för ändamålet.
En barbarisk anordning. Det är inte försvarligt att dränka djur, inte ens möss. Ska djur dödas, ska det gå snabbt och smärtfritt.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Jag har beställt en sådan här av uppfinnaren. 90 euro är visserligen lite dyrt jämfört med en vippfälla men man får ett renare samvete. Ställer man den över en hink med glykol bör det inte vara något bekymmer om man är borta någon vecka heller. Man kan också tydligen köpa ritningarna om man hellre vill bygga själv.

[media]
en sån vill jag ha...fan va bra
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En barbarisk anordning. Det är inte försvarligt att dränka djur, inte ens möss. Ska djur dödas, ska det gå snabbt och smärtfritt.
Problemet med sverige är att det finns för många snöflingor och vänstermuppar. Hur många insekter tror du att du plågar ihjäl varje gång du går i skogen? Eller det gäller kanske bara vissa djur?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Karlia
I andra länder finns andra regler, I USA exempelvis är det tillåtet att amputera (declaw) katternas tåleder så du inte riskerar att bli riven (eller få möblerna förstörda) Du får trösta dig med att det inte klemas med kycklingar, de har brutala liv. Så helt snöflingor är vi inte.

(tycker såklart att djurskyddslagar är bra, vare sig det är "söta" djur eller andra)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En barbarisk anordning. Det är inte försvarligt att dränka djur, inte ens möss. Ska djur dödas, ska det gå snabbt och smärtfritt.
Men jag gissar att du tycker att det är ok att katter plågar ihjäl småfåglar, möss mm?
 
M Martin Lj skrev:
Har som så många andra husägare problem med möss. Tänkte prova en sån vippbräda man placerar intill en 10l hink. Dock står det att man inte får fylla hinken med vatten eller annan vätska?

Är meningen att mössen ska fångas levande i hinken och vad ska man göra med mössen sedan? Slå ihjäl dem själv eller släppa ut dem hos grannen eller vad?
Japp, man ska ta hinken med sig minst 1 km bort och tömma ut mössen/råttorna... (y)

..vet inte om det faktiskt är olagligt el ej, men det får iaf inte vara vatten/vätska i hinken... antagligen djurplågeri på hög nivå.
 
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Japp, man ska ta hinken med sig minst 1 km bort och tömma ut mössen/råttorna... (y)

..vet inte om det faktiskt är olagligt el ej, men det får iaf inte vara vatten/vätska i hinken... antagligen djurplågeri på hög nivå.
Däremot vet vi att det är olagligt att flytta mössen till en annan plats på det viset du rekommenderar.
Det står tydligt i lagen att man inte får flytta vilda djur på det viset...
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.