Jag fick också in möss när huset var nybyggt, efter diverse efterforskningar och tätningar vi marknivå var dom fortfarande där, då insåg jag att dom kom in genom ett extra 50mm slang jag hade dragit ut genom plattan för att dra el till lillstuga, rena motorvägen in för dom.
Dock klarades detta av med tätning och fällor så var problemt var ur värden.
Det som jag också noterat är ju att det blir mycket material och annat som ligger runt huset i hela byggprocessen, det gäller att ha lite öppna ytor och inte så bevuxet runt huset så är inte mössen så förtjusta att röra sig över dessa ytor då dom lätt blir upptäckta och byte för andra.

Inte trevligt med ovälkomna smådjur inomhus naturligtvis. Måste ändå berätta när skogsmössen tog sig in i vårt fritidshus och att det är stor skillnad mellan möss och t.ex råttor (råttor måste vara katastrof att få in)

Vi renoverade och under byggnationer var huset otätt och det var enkelt för skogsmössen att ta sig in. Dom hade byggt bo i en flyttkartong där dom dragit in allt möjligt t.ex papper, tvålbitar och en hel massa hasselnötter som dom tagit in utifrån. Bredvid "deras" kartong låg en låda med matvaror, makaroner, mjöl etc. Mössen har inte ens rört vår matkartong. Tyckte det var lite sött faktiskt.

Vi har en skogstomt med massa skogsmöss och vi brukar därför (tyvärr) lägga ut lite råttgift runt huset för att minska mösspopulationen just där. Inga problem med möss inomhus numera. Som sagt möss kan pressa sig in genom den minsta lilla springa. Jag har en kompis som fick in en mus i sitt tvåglasfönster, den hade på något sätt pressat sig in genom en smal springa mellan fönsterglasen (kan inte varit mer än någon millimeter)

Ni som använder fällor - vilken typ av fällor använder ni och vad "laddar" ni dem med?

Börja med att ta reda på om mössen är bruna eller gråa. Bruna (skogsmus alt näbbmus) trivs bäst i sin naturliga miljö utomhus och är vanligtvis ett tillfälligt problem när det är kallt längreperioder och man plockar dem en och en med fällor då det inte är tal om något mussamhälle. Är dem däremot grå (husmus) bör du nog fundera på att få till en mer förebyggande och permanent lösning då dem triv väldigt bra med oss människor och bygger bon i huset samt att en hona får upp till 15 ungar per kull och kan bli dräktig tre veckor efter första kullen ( bara att ta fram miniräknaren för att förstå problemet).

Att skaffa katt hjälper INTE! Mössen äter istället på kattmaten när katten gosar med husse och matte under natten.

Darth Peters metod med vatten i hink och "stege" upp är olaglig (djurplågeri) men fungerar bra.

Vill ändå rekommendera följande:
* Flera hinkar UTOMHUS med glykol i vattnet och Peters lösning.
* 10-talet musfällor UTOMHUS runt huset. Gärna laddade.... Se till att fåglar ( Rödhake, talgoxe och blåmes främst) inte får smällar över näbben.

Min erfarenhet vintern 2011/2012. Avlivat 58 möss UTOMHUS. 3 möss INNE. (Endast använt musfällor)
Hittills denna vinter 36 möss ute. 2 inne. Inga fåglar någon gång ....

Möss följer doftspår i väggarna. Musvägar skapas i väggarna. FÖRSÖK spana efter musspår i samband med nyfallen snö så kan du få gratistips var du skall sitta på pass med hagelbössa, pilbåge, luftgevär, kaffekask, eller liknande.

Kanske kan du hitta var de företrädesvis anlöper och njuter av ditt mushotell.

Har alltid undrat:
VARFÖR sätter människan musfällor INOMHUS? Ingen doft ute när de likviderats.
Skatorna tar hand om liken.

Åtta millimeter brukar anges storlek på springa/glipa som är tillräcklig för en vuxen mus.

Redigerat:
Det är svårt att bo i hus utan att drabbas av möss. Mirkanäten i takfoten är en motorväg in. De tuggar sönder nätet, klättrar upp i luftspalten eller in i nått dåligt tätat hål inne i takfoten, druttar ner i isoleringen och vips är de inne. Har bytt alla mina mirkanät mot aluminium dito. Det funkar bättre. Ännu inget hål i takfotsnäten och det har suttit uppe i fyra år nu. Inspekterar regelbundet.

Gift rekommenderas inte. De dör och luktar. Tar 1-2 veckor innan lukten försvinner. Och det luktar INTE hallon.

Ang fällor, jag har provat många f'ällor. De bästa är de som finns på Biltema, art nr 140301.
Man får "modifiera" dem lite, en droppe olja på utlösningsmekanismen för att få den att vara känsligare på att lösa ut. Ställ in pinnen så den hänger precis på kanten, den ska lösa ut direkt när musen petar på betet. Inte kul när mössen tuggat i sig betet och klarat sig undan.. Montera fällan på en bit masoniteskiva, så slipper du blodfläckar på golvet eller att musen lyckas springa iväg med fällan. Jag råkade ut för en mus som fastnade med ena frambenet i fällan och sprang runt med den på inner-vinden. Det var inte roligt att lyssna på.. :x

Finns många åsikter om vilket bete som är bäst. Ost, nötter. choklad, bacon etc.
Jag har gjort en test. Fyra fällor på samma ställe. Osten är överlägsen, inget snack om saken. En smakrik hårdost som inte smular. De andra fällorna som det satt nöt, choklad och bacon i lämnades i princip orörda, trots att jag VET att det var flera möss inne vid den tidpunkten. Så fort fällan med ost laddats om small det nästan direkt.

• Gilla
Lycke och 1 till
  • Laddar…
Bor på landet med mycket möss. Har diskuterat med en kunnig byggare. Han säger att det i princip är omöjligt att bygga mössen ute. Om ni använder vattenspannen så glöm inte glykol. Annars är det grovt djurplågeri. En lagom agressiv katt minskar beståndet, men han klarar inte alla. Aldrig gift inomhus, då ligger mössen o luktar och vem vill ha lik i garderoben. Bra med en liten lucka in på kallvinden och en modern fälla typ giljotin som fälls ner så tar man de sista som till äventyrs kommer in.

Lagom torr och seg ostbit är överlägsen förresten!

• Gilla
Dauzz
  • Laddar…
En skadedjursutrotare tipsade mig om jordnötssmör, mössen var helt galna i det.

• Gilla
Dauzz
  • Laddar…
Nougat gillar både jag och mössen här:)

• Gilla
Peter W1
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Har mössen väl hittat en ingång så kommer de att fortsätta komma, som ett lämmeltåg i ultrarapid. För varje attackvåg blir det fler och fler ingångar/musmotorvägar/bohålor.
:)
3-5 mm hål räcker bra för att de ska kunna ta sig in. Hittar du något hål som du vill stoppa har jag ett bra recept.

Polyurethan (PUR) skum på flaska som jag armerar med aluminiums(köks)folie. Mössen hatar att bita i aluminiumet (prova själv får du se) de tuggar sig hellre igenom en grov träregel än ger sig på aluminiumet igen.

Ja fy för att tugga på aluminiumfolie.

Jag har använt byggskum som tätning/drev på en del ställen, dock utan aluminium, och såvitt jag har noterat så har mössen hittills inte gått på skummet. Men det är säkert bara en tidsfråga.

Byggskum funkar förvånansvärt bra. Fyllde ett råttbo med det en gång. Möss tar sig in praktiskt taget var som helst. Svårt att hålla bort dom eftersom de behöver så små hål. Råttor tar sig också in om dom vill. Har tunnplåt som suttit i ett magasin med perfekt runda råtthål i. Vi brukar alltid få "plocka" en eller två familjer varje höst/vinter.

Bästa musbetet jag provat är rökt korv. Lindar också alltid lite tejp runt utlösaren och betet så musen får jobba lite. Då behöver man inte ha supertrimmade fällor som löser om man stänger skåpdörren lite hårt.

Mikael_L
tjenare pefo. Länge sen jag såg ett inlägg från dig.
Jag är glad att "se dig". :)

Oldboy skrev:
Ja fy för att tugga på aluminiumfolie.

Jag har använt byggskum som tätning/drev på en del ställen, dock utan aluminium, och såvitt jag har noterat så har mössen hittills inte gått på skummet. Men det är säkert bara en tidsfråga.
Fogskum funkar inte alls enl min erfarenhet, jag har musgångar i varenda ventil i krypgrunden som är tätad med fogskum (grunden ombyggd från självdrag till forcerad avfuktning), så jag ska sätta dit plåt ovanpå.

(Ska fotografera dom innan jag monterar plåtar.)

Ang bete i fällor så tycker jag marsipan och choklad har funkat bäst, men jag har också fått tipset om jordnötssmör, fast jag har inte testat det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.