Hej,
Jag skall gräva mig en grop om dryga metern gånger metern, knappa kubiken stor.
Det är sandjord 100 meter ned, och dränerar således väl.
Det skall bli ett utrymme för pumpen till min spettsbrunn, tänkte använda mig utav lecablock till väggarna men undrar om trycket kommer göra så att väggarna tillslut kollapsar. Skall man kanske använda sig av betonghålsten och armera för att sedan fylla med betong?
Vad säger hjärntrusten?
Jag skall gräva mig en grop om dryga metern gånger metern, knappa kubiken stor.
Det är sandjord 100 meter ned, och dränerar således väl.
Det skall bli ett utrymme för pumpen till min spettsbrunn, tänkte använda mig utav lecablock till väggarna men undrar om trycket kommer göra så att väggarna tillslut kollapsar. Skall man kanske använda sig av betonghålsten och armera för att sedan fylla med betong?
Vad säger hjärntrusten?
Nja, har inte dragkrok eller grannar med den styrkan att lyfta. Så tänkte mig enkla lecablock eller hålbetongblock, som lätt kan lastas i bilens bagage. Så belastningen är av intresse, så man inte står där tre år senare med inbuktninade väggar.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 386 inlägg
Du behöver ju först något att ställa muren på, det brukar vara en grund i armerad betong, som en "ram" som gjuts direkt i gropen. Sen torde väl armeringen i skiften ta hand om eventuellt marktryck tänker jag. Jag skulle inte mura utan armering.
Bör funka bra att mura med vanliga lecablock, min källare är murad med 350mm block 2m under mark (typ 100mm isodrän utanför) med endast horisontell armering vilket någon räknat på att det ska funka, så då bör det funka med 200mm block för din 1m djupa vägg. Finns även leca-block med plats för vertikal armering som inte kräver lika mycket betong för att fylla ("Finja fördel eco") jämfört med skalblock så kan du fästa väggen starkare i plattan så blir det stabilt med mindre jobb jämfört med skalblocken.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur reparerar jag husgrund som tappat mark undertill?
Grund & Markarbeten -
Fördjupad undersökning efter besiknting med anmärkningar?
Tak & Vind -
Murare har dumpat skräp på grannens mark
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Mura med isoblock/egoterm block en liten bit under mark??
Stenhus -
Mura med isoblock/egoterm block en liten bit under mark??
Grund & Markarbeten