1 378 läst · 34 svar
1k läst
34 svar
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Detta vet jag inte riktigt om jag förstod. Hornbach tar 2600 SEK för DTM52.Dagwaa skrev:
Däremot ser ju Amazons erbjudande bra ut. framför allt verkar leveransen vara ganska snabb, vilket annars brukar vara amazons nackdel.
Är det förresten samma standard på fästet på Makita DTM51 och 52? Detta finns det väldigt lite info om.
Jag skulle inte låta det avgöra men som jag förstår det är det tvärtom, Starlock passar på OIS men inte tvärtom. I och med att DTM52Z har Starlock Max-fäste så klarar den alla tre sorters Starlock-blad, "normal", Plus och Max men inte OIS eftersom Starlock är försänkt (OIS är plant).
Själv skulle jag prioritera låga vibrationer långt mer än billiga blad, Starlock är så vanligt numera att det inte är något problem att få tag på blad. OIS-blad är dock ofta lite billigare.
Själv skulle jag prioritera låga vibrationer långt mer än billiga blad, Starlock är så vanligt numera att det inte är något problem att få tag på blad. OIS-blad är dock ofta lite billigare.
Jag har batteridriven Ryobi.
Riktigt bra och mycket använd den första gav upp men den blev mycket använd.
Den nyare Ryobin är bättre mindre vibrationer i handtaget och verktygslöst bladbyte. Alla blad som jag testat har passat.
Ta nån av kvalitet, ta inte det billigaste och ta inte med sladd. usch så jobbigt med sladdverktyg
Ta med nån av batterisystem du redan använder.
Det är ett verktyg man inte vill vara utan när man väl vant sig att man har ett
Riktigt bra och mycket använd den första gav upp men den blev mycket använd.
Den nyare Ryobin är bättre mindre vibrationer i handtaget och verktygslöst bladbyte. Alla blad som jag testat har passat.
Ta nån av kvalitet, ta inte det billigaste och ta inte med sladd. usch så jobbigt med sladdverktyg
Ta med nån av batterisystem du redan använder.
Det är ett verktyg man inte vill vara utan när man väl vant sig att man har ett
Nu beställde jag precis en Makita DTM52 från Amazon. Så i princip skulle vi kunna stänga tråden.
Följdfrågan är nu. Vilket sågblad är mest "allround" om man ska kapa lite dörkarmar mm längs med golvet? Vilken bredd kan vara lämplig?
Följdfrågan är nu. Vilket sågblad är mest "allround" om man ska kapa lite dörkarmar mm längs med golvet? Vilken bredd kan vara lämplig?
JAg har ingen länk nu men jag brukade förut köpa flerpack med olika blad från amazon. Nu var det länge sen jag beställde men borde gå att leta fram.O Olf Oggler skrev:
Sist jag beställde fick jag felleverans, dom hade packat 3x av flerpack så jag har säkert uppemot 50 blad kvar
Nästan iallafall. Vanliga Starlock-blad passar OIS-maskiner, men inte Starlock Plus- och Max-bladen.zarkov skrev:
Starlock handlar till synes i första hand om att låsa ute tredjepartsblad från marknaden, för kunden blir det bara rörigt (och förmodligen dyrt).
Nu låter det ju som att jag köpt helt fel maskin. Dyra blad låter dåligt 
Åas vill man inte använda för billiga blad heller, de håller inte alls. Jag har köpt en del Bosch-blad från Amazon och hittills tror jag att jag har slitit ut två eller tre blad på tre års renoveringar så det blir inte så dyrt ändå. Man får vara försiktig och inte trycka för hårt samt flytta bladet lite då och då så att man inte använder exakt samma del av eggen hela tiden. Skall man såga av en spik så går det mycket bättre om man låter hela bladet glida över spiken istället för att trycka på en punkt av bladet.
Nää, du får en bra maskin och väljer man bra blad håller de längre och blir mera ekonomiskt även om de är lite dyrare.O Olf Oggler skrev:
Brukar handla när det finns olika rabatterade produkter, även om det inte behövs just nu.
OK, bra input i den här tråden. Men kan någon tipsa om vilken bredd på bladet som är bra allround. Eller för att spexa till det. Vilket bredd på bladet ger bredast användning?
On ni bara fick välja ett blad. Vilket skulle det vara?
On ni bara fick välja ett blad. Vilket skulle det vara?