1 089 läst · 34 svar
1k läst
34 svar
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
På något märkligt sätt har jag fram till nu klarat mig utan multiverktyg. Men nu inser jag att det är dags. Jag har ett antal dörrhål med karmar som måste kapas i nederkant, bara för att nämna ett exempel.
Men vilken apparat ska jag köpa? Billigt budget på biltema eller mera påkostat? Sladd eller sladdlöst? Är det samma standard för att fästa verktygen? Eller finns det olika system?
Jag har ju batteri och laddare samt lite andra Makitaverktyg. Kan tex det här vara ett klokt val då?:
https://www.bauhaus.se/multiverktyg...c95hWxbsA6nnRnLTKlNx3VmFQZTLrW7gaAjwWEALw_wcB
Eller hur långt kommer man med budgetprylar från jula/biltema?
Ös på med kommentarer nu.
Men vilken apparat ska jag köpa? Billigt budget på biltema eller mera påkostat? Sladd eller sladdlöst? Är det samma standard för att fästa verktygen? Eller finns det olika system?
Jag har ju batteri och laddare samt lite andra Makitaverktyg. Kan tex det här vara ett klokt val då?:
https://www.bauhaus.se/multiverktyg...c95hWxbsA6nnRnLTKlNx3VmFQZTLrW7gaAjwWEALw_wcB
Eller hur långt kommer man med budgetprylar från jula/biltema?
Ös på med kommentarer nu.
Jag har köpt en meec och en fein båda med kabel batteri är nog ett alt om man köper ett bra märke och redan har batteri annars så känns det som en sak man använder sällan och då är batteriet inte laddat. Meec maskinen gav jag bort mer vibrationer i mej än bladet.
Billigare multisågar har en tendens att vibrera och låta mer än vad de sågar. Inte roliga att jobba med.
Jag gick från röd meec (Jula) till Makita DTM51, sedan till DTM52.
Om du väljer att gå på Makita så rekommenderar jag definitivt DTM52 framför 51. Otroligt mycket bättre maskin på alla sätt och vis. Jag föredrar sladdlöst då multisågen oftast kommer fram där det är tveksamma arbetsställningar eller svårt att komma åt - då är sladden ännu mer i vägen.
Gällande verktygsfästet så finns det flera standarder. Starlock plus har varit tillräckligt för allt jag stött på.
Snåla inte på bladen - jag köper i princip bara Fein blad. De håller mycket bättre.
Jag gick från röd meec (Jula) till Makita DTM51, sedan till DTM52.
Om du väljer att gå på Makita så rekommenderar jag definitivt DTM52 framför 51. Otroligt mycket bättre maskin på alla sätt och vis. Jag föredrar sladdlöst då multisågen oftast kommer fram där det är tveksamma arbetsställningar eller svårt att komma åt - då är sladden ännu mer i vägen.
Gällande verktygsfästet så finns det flera standarder. Starlock plus har varit tillräckligt för allt jag stött på.
Snåla inte på bladen - jag köper i princip bara Fein blad. De håller mycket bättre.
Jag har Makita batteridrivna maskiner och testat både Dewalt och Makita batteridrivna multiverktyg , de var ok och likvärdiga men när jag testade en Fein med sladd så blev valet enkelt.
Köpte en bättre begagnad Fein med en del tillbehör för 1200:-
Jag använder den ganska ofta och störs ibland på elsladden men effekten väger upp detta.
Köpte en bättre begagnad Fein med en del tillbehör för 1200:-
Jag använder den ganska ofta och störs ibland på elsladden men effekten väger upp detta.
Har en Makita. Var alltid nöjd, men så fick jag kolla på snickarens Festool med tillbehör. Jäklar vad trevlig den var. Dom har ju en massa tillbehör som jag skulle uppskatta, speciellt en släde med magnet för bladet så att smittet blir rakt, och man kan ställa hur djupt den skall såga. Det har jag gärna haft om jag köpte nytt... Men så kostar det ju en del. Tror inte det finns till makitan tyvärr.A AndersS skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle hålla mig ifrån budgetvarianterna. Som fler skrivit så är de otroligt dåliga på vibrationsdämpning och låter mer än de sågar, iaf de jag har provat.
Använde en Fein med sladd för massor av år sedan och den var trevlig att jobba med men har sedan ett par år en DTM52 då jag också har andra Makitaverktyg och jag tycker den är väldigt bra. Smidig att byta blad eller vrida bradet i fästet, vibrerar mindre än DTM51, kostar inte som Festool (även om deras är riktigt bra)
Bra blad är viktigt för rena snitt och avverkning - har kört Bosch och tycker de är prisvärda. Inte billiga men håller skärpan och ger fina snitt om man "finsågar". Köpte andra blad på Bauhaus, Craftomat tror jag de heter, och de gjorde ingen glad...
Använde en Fein med sladd för massor av år sedan och den var trevlig att jobba med men har sedan ett par år en DTM52 då jag också har andra Makitaverktyg och jag tycker den är väldigt bra. Smidig att byta blad eller vrida bradet i fästet, vibrerar mindre än DTM51, kostar inte som Festool (även om deras är riktigt bra)
Bra blad är viktigt för rena snitt och avverkning - har kört Bosch och tycker de är prisvärda. Inte billiga men håller skärpan och ger fina snitt om man "finsågar". Köpte andra blad på Bauhaus, Craftomat tror jag de heter, och de gjorde ingen glad...
Att Fein och Festool är bra är ju kanske inte så överraskande. Men de kostar ju därefter också.
Med tanke på att jag redan har batterier och laddare så ligger ju Makita nära till hands för mig. Men hur stor skillnad är det egentligen på Makita DTM51 och DTM52? DTM51 finns ju på tex bauhaus för en rimlig peng. DTM52 är både dyrare och svårare att få tag på.
Är det värt att försöka sourca rätt på en DTM52?
Med tanke på att jag redan har batterier och laddare så ligger ju Makita nära till hands för mig. Men hur stor skillnad är det egentligen på Makita DTM51 och DTM52? DTM51 finns ju på tex bauhaus för en rimlig peng. DTM52 är både dyrare och svårare att få tag på.
Allt är beroende av hur mycket du tror dig komma att använda den.
Har en 230v maskin Bosch, deras första och nu också en blå batterimaskin. Idag är det nog 100% batterimaskin som används och har några batterier.
Har en 230v maskin Bosch, deras första och nu också en blå batterimaskin. Idag är det nog 100% batterimaskin som används och har några batterier.
Att den är så ergonomisk som möjligt är nog enskilt viktigaste parametern om du ska använda den mer än 5 min om året.O Olf Oggler skrev:Att Fein och Festool är bra är ju kanske inte så överraskande. Men de kostar ju därefter också.
Jag har haft Jula, Fein och Hikoki. I den ordningen, de två första m sladd. Jula fungerar, Fein är bra men batteri-Hikokin är överlägsen och en maskin jag gärna använder ofta/länge.
Jag har renoverat mig igenom ett antal bostäder och båtar under 30+ år. Än så länge har jag faktist aldrig ens hållt ett multiverktyg i min hand. Så rent statistiskt kommer jag nog att använda det väldigt sällan. Men när man väl har en så kanske det blir så att den åker fram rätt så ofta.
Men alltså. Jag bara smårenoverar lite på fritiden. Jag kanske kommer använda ett sådant där multiverktyg några gånger per år. Men när jag väl använder det så vill jag ha snygga snitt och inte massa trassel.
Men alltså. Jag bara smårenoverar lite på fritiden. Jag kanske kommer använda ett sådant där multiverktyg några gånger per år. Men när jag väl använder det så vill jag ha snygga snitt och inte massa trassel.
Redigerat:
DTM52Z finns dessutom hos Hornbach där du kan prismatcha mot t.ex. ComputerSalg eller Verkter så kostar den 1946 kr.
https://www.hornbach.se/p/multiverktyg-makita-dtm52z-18v-utan-batteri-och-laddare/10492379/
https://www.hornbach.se/p/multiverktyg-makita-dtm52z-18v-utan-batteri-och-laddare/10492379/
https://www.amazon.se/dp/B096S524M2?tag=prisjakt05-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1
Kostar 1899:- kr
Prismatch mot Hornbach ca 1700:-
Jag gjorde det förra veckan utan problem.
Kostar 1899:- kr
Prismatch mot Hornbach ca 1700:-
Jag gjorde det förra veckan utan problem.